De ketting van uw crossmotor krijgt flink op zijn donder tijdens de race. Daarom is het belangrijk om deze erg belangrijke verbinding tussen uw motorblok en uw achterwiel op de juiste manier in de watten te leggen.
Een ketting mismeesteren is geen kunst en in het rennerspark zien we nog altijd oude en foute manieren opduiken om een ketting te smeren. Het is dus hoog tijd om alles in het juiste perspectief te plaatsen.
Iedereen is het er alvast over eens dat een ketting gesmeerd moet worden. Al die linken van uw ketting draaien metaal op metaal en hebben dus een goed smeermiddel nodig. Dat is nodig om wrijving te verminderen, roestvorming te voorkomen en om een ketting niet te laten vastlopen.
Het WD-40 spook
Wij moeten het toegeven: WD-40 is een fantastisch product. Het heeft heel veel doeleinden en hoort dus in elke gereedschapskist van een motorcrosser. Bij ons gaat er echter een rood lampje flikkeren als WD-40 als enig smeermiddel gebruikt wordt op een ketting van een crossmotor. Voor eens en altijd: WD-40 is meer een reinigingsproduct dan een smeermiddel. De smerende eigenschappen van het product zijn aanwezig maar zo minimaal en dus volstrekt ontoereikend om een goede en vooral duurzame smeerfilm op uw ketting te leggen.
Kettingen lopen warm tijdens een race. De smerende eigenschappen van WD-40 zijn weg na een half rondje vlammen. De slijtage zal sneller zijn intrede doen met meer warmteontwikkeling tot gevolg. U zit dan in een vicieuze cirkel waardoor uw ketting in een snel tempo naar de haaien gaat en kan breken. Kettingspray legt een smerende film tussen al uw linkjes en laat uw ketting koeler draaien en dus langer leven. Wist je dat je tot 0,5 pk winst kan boeken door de wrijving van uw ketting te reduceren met kettingspray?
Wanneer kan WD-40 wel?
Eén van de geweldige eigenschappen van WD-40 is haar water-afdrijvend vermogen. Nadat je je crossmotor hebt afgespoten met een hogedrukreiniger spuit je als eerste klus je ketting in met WD-40 of een siliconenspray. Deze producten duwen het vocht uit de linken waardoor er geen roestvorming zal optreden. Laat dit goed intrekken, dat mag zelfs enkele dagen zijn. Veeg daarna het overtollige product af en spuit dan een reguliere kettingspray op de ketting. Job done!
Welke kettingspray gebruiken?
Er zijn geen slechte kettingsprays maar elk product heeft specifieke eigenschappen. Sommige producten hebben de neiging om van de ketting af te vliegen tijdens een race, andere leggen een soort van halfdroge film over de ketting waardoor er minder zand zal aanhechten tijdens de race. Wil je een product dat erg weinig ‘vuil’ zal oprapen tijdens de wedstrijd? Kies dan voor een kettingspray op basis van parafine. Dit product moet je wel ruim voor de reeksen aanbrengen omdat het moet inwerken en opdrogen. Maxima Chain Wax is er zo eentje. Succes!
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…