Een gesprek met Benoît Pauwels

Als je de AMPL circuits frequenteert, kun je niet naast een rijder kijken die respect afdwingt bij beginnende motorcrossers. Benoît Pauwels vecht tegen zijn tegenstanders met slechts één arm. De landbouwer is gepassioneerd door zijn werk en opende onlangs een reparatiewerkplaats voor off-roadmotoren.

Benoît Pauwels: “Ik wilde altijd al een motor hebben, maar mijn ouders wilden niet dat ik reed,” legt de 34-jarige vader uit. “Toen verloor ik mijn linkerarm bij een ongeluk op 31 december 1999. Minder dan een jaar na het ongeluk, kocht ik een motor voor mijn vaders verjaardag. Maar ik moet toegeven dat ik er de volgende dag zelf voor gezorgd heb dat ik kon rijden. Ik wisselde gewoon de koppeling en de voorrem….. en ik was weg!”

Het was dus met slechts één arm dat Benoît de geneugten van het off-road motorrijden ontdekte. Tot hij begon met competitie te rijden. “Mijn eerste wedstrijd was niet gemakkelijk vanuit het oogpunt van de vergunningen”, legt hij uit. “Ik heb alle federaties in België gebeld en de enige die me aanvaardde was de VLB. Nadien hebben de andere federaties mij geaccepteerd. Ik reed meer dan 10 jaar voor de VCMF toen de VLB zijn deuren sloot.”

Vanaf nu rijdt Benoît Pauwels voor de AMPL. “Een paar jaar lang hield ik niet meer van de circuits waar ik op reed. Ik kreeg de kans om een opleiding te volgen in Saint-Hubert en toen heb ik besloten om mijn licentie te halen bij de AMPL. Ik hou van het glooiende, natuurlijke terrein met wat faciliteiten.”

“Ik werd in 2008 en 2009 uitgenodigd om in de VS deel te nemen aan de Extremity Games, een wedstrijd voor minder validen. En in 2009 kreeg ik de kans om een SX-race te doen tijdens de X-Games, waar ik de grootste Amerikaanse rijders kon ontmoeten. Het is een onvergetelijke herinnering”, vervolgt hij alvorens terug te denken aan zijn twee deelnames aan de 12 Uren van La Chinelle. “Ik heb de Chinelle in 2008 en in 2018 kunnen doen dankzij mijn vriend Bernard Stennier. Deze twee waren de moeilijkste races van mijn leven, vooral de eerste waar we met maar 2 rijders reden.”

“Sinds 2020 heb ik mijn eigen werkplaats geopend en mijn eigen team gecreëerd met 10 rijders die in de kleuren van BP Racing rijden. Deze 10 piloten zijn niet toevallig gekozen, ik was het slachtoffer van een overval in 2020 en het waren vrienden die me steunden. En daarom heb ik besloten een team op te richten, omdat ik zonder hun steun misschien niet zou staan waar ik nu sta. Ik word sinds 2008 gesteund door MX477 en ook door JV Suspension sinds 3 jaar. Ik kan mijn vrouw, mijn zoon en mijn petekind niet genoeg bedanken die me echt de hele tijd volgen tijdens de races. En niet te vergeten mijn vrienden en familie die me steunen”, besluit hij.

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

2 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

18 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

22 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago