Toen voormalig 65cc jeugdwereldkampioen Karssemakers overstapte naar de 125cc waren de verwachtingen hooggespannen. Zijn eerste twee seizoenen brachten niet de verhoopte resultaten. In de schoot van het nieuwe Husqvarna-SKS Racing Team NL project kwam de 17-jarige Boxtelnaar dit seizoen helemaal tot ontplooiing. Hij behaalde zijn eerste EMX125 podium en pakte brons in zijn laatste jeugd WK.
De omstandigheden waren best bijzonder in Griekenland, de old school harde baan in Megalopolis, de loden hitte.
Kay Karssemakers: “Ik kon wel redelijk dealen met de hitte. Eigenlijk had ik er niet zoveel last van. Net om wat te wennen was ik ook al eerder dan normaal afgereisd naar Griekenland. Ook in 2015 op het Junior WK in Spanje was het boven de 40° C en toen werd ik kampioen. Nou werd ik derde, ik denk dat die omstandigheden me dus niet afschrikken.”
Had je het gevoel dat het nu of nooit was om jouw carrière in het FIM Junior wereldkampioenschap met glans af te sluiten?
Karssemakers: “Nee dat niet, het is ook maar een wedstrijd zoals een andere. Ik wilde gewoon goed voor de dag komen en m’n best doen. Dat heb ik ook gedaan. Zonder die twee foutjes die ik in de eerste manche en eentje in de tweede manche had het nog mooier kunnen aflopen maar ik ben wel tevreden met die derde plaats.”
Jouw EMX125 podium in Maggiora moet veel plezier gedaan hebben. Het duurde even vooraleer de bal aan het rollen ging op de 125cc en nu loopt het wel lekker.
Karssemakers: “Zeker. Alles in het Husqvarna-SKS Racing Team NL is goed geregeld. Alles loopt naar wens, de teamspirit is keigoed en ook het materiaal is super. Ik ben erg tevreden in het team en dat blijkt uit de resultaten. Overgaan naar de EMX250 was wel een optie maar samen met het team hadden we besloten om nog een jaar EMX125 te doen. Met de bedoeling om voor de best mogelijke resultaat te rijden. Op zich zijn we goed bezig, ik sta nu derde in het EK met een kleine achterstand op de tweede. Ik blijf vechten en trainen om weer voor dat podium of meer te gaan.”
Sinds dit jaar verblijf je ook voltijds in topsportcentrum Papendal hoe gaat dat in z’n werk?
Karssemakers: “Ik train er vijf dagen in de week en drie keer per dag. Ook daar is alles super geregeld, fysio, sportmassage. Alles wat je nodig hebt om te presteren is er voor handen. Voordien heb ik ook wel voor goede teams gereden maar dit seizoen klopt het hele plaatje. Ik wist ook dat met SKS Husqvarna het materiaal super zou zijn. Die combinatie van de KNMV met het team loopt echt heel goed. Ik vind het echt een geweldig project. Iedereen is tevreden en doet goed zijn best voor dat gezamenlijke resultaat. Ook de specialisatie van de omkadering is zeker een meerwaarde. Barry Forschelen is mijn motortraining, op Papendal werk ik dan samen mijn fysieke trainer Michel.”
Ondertussen maakte je ook al jouw debuut in de EMX250 in Oss. Je zette er meteen een mooi resultaat neer. Hoe kijk je daar op terug?
Karssemakers: “Eigenlijk ging ik er met niet veel verwachting naar toe. Ik wilde gewoon lekker rijden en zo heeft het ook uitgepakt. In de tijdstraining werd ik vijfde wat héél goed was voor mijn eerste EMX250. Daardoor had ik een goede startplaats. In de eerste manche was ik rond de 14de plek weg maar na de eerste ronde lag ik al 7de wat super was. Jammer dat ik dan in de fout ging en viel. Dan ben ik 16de geëindigd. Mijn start in de tweede manche was super. Ik lag derde in de eerste bocht maar raakte ingesloten waardoor ik terugviel naar de elfde plaats. Daarna kwam ik goed in mijn ritme en reed naar P7 met goede tijden. Toen maakte ik best een grote fout en ging er hard af. Gelukkig zonder veel erg. Twee keer top-10 had er echter wel ingezeten. Nou was ik 15de in totaal, voor een eerste EMX250 was dat niet slecht.”
Ook volgend jaar ga je met dezelfde structuur verder in de EMX250?
Karssemakers: “Klopt, ik heb het goed naar mijn zin bij SKS. Alles met Papendal en de KNMV blijft ook hetzelfde, dat is dus ook wel fijn. Er is wat mij betreft geen enkele reden om te veranderen.”
In de 65cc en 85cc was je een grote belofte en kwamen de resultaten haast vanzelf terwijl de afgelopen twee seizoenen in de 125cc, eerst met Diga Racing KTM en vorig jaar met MJC Yamaha, eerder moeizaam verliepen. Daardoor dook er hier en daar wel kritiek op.
Karssemakers: “Daar trek ik me niet zoveel van aan wat andere mensen zeggen. Eén oor in, ander oor uit, zeg ik maar. Iedereen heeft altijd wel iets te zeggen. Ik luister gewoon naar de mensen die ik vertrouw en die het weten. Wat er dan gezegd wordt… Ach, ik weet zelf beter.”
Op welke punten moet je nog verbeteren om de volgende stap te maken?
Karssemakers: “Op de 125cc zijn er niet zoveel werkpunten meer. Natuurlijk blijven we werken om beter te worden en om het maximale er uit te halen. Voor volgend jaar op de 250 wil ik graag nog wat kracht bij winnen en ook verder werken aan mijn fysiek. Op zich is conditie één van mijn sterke punten. Voor volgend seizoen wil ik dan ook sterk mogelijk aan het seizoen kunnen beginnen.”
Train je nu tussendoor al op de 250 of hoe gaat dat in z’n werk?
Karssemakers: “Absoluut, ook de voorbije winter in Spanje heb ik veel op de 250 getraind. Eigenlijk was het de bedoeling om in de Dutch Masters op de 250 te rijden. Helaas zijn die afgelast natuurlijk. Daarom train ik op de 250 als er geen EMX125 wedstrijden zitten aan te komen.”
Talenten worden altijd vergeleken met elkaar of met voorgangers. In Nederland steekt Kay De Wolf er bovenuit door wat hij nu al heeft laten zien in zijn eerste MX2 GP seizoen. Jullie hebben veel tegen elkaar gereden, hoe kijk jij daar tegenaan?
Karssemakers: “Natuurlijk is het mooi om daar te staan waar Kay nu staat. Zijn prestaties verrassen me ook niet. Hij heeft een heel mooi traject afgelegd, eerst met Jacky Martens en nu met Kay Hennekens van Nestaan. Daar komt ook een tikje geluk bij kijken maar hij maakt het ook waar. Hij zit met het Husqvarna fabrieksteam ook in een heel goed team. Hoe het mij was vergaan – en of het even goed was gegaan- als ik hetzelfde traject had afgelegd is een open vraag. Zelf ben ik dus niet zo bezig met dat soort van vergelijkingen. Ik kijk naar mezelf, naar m’n eigen plan en dat werk ik gewoon af. Dat gaat nu goed en dan zien we wel waar we eindigen.”
Vorig jaar zat je in een Frans team, MJC-Yamaha, dat was wellicht net even anders dan wat je gewoon was?
Karssemakers: “Ze hadden allemaal goede mensen in het team, dat sowieso. Alleen verliep de communicatie af en toe wat stroef. Qua motoren was het… Niet zoals dit jaar, ik zal het daar maar op houden. Ik ben heel blij dat ik nu bij Husqvarna-SKS Racing Team NL zit want daar is echt alles super. Van het team over de KNMV, alle sponsors ook, ik ben gewoon erg dankbaar met wie ik nu kan samenwerken. Daar hoort zeker ook mijn monteur Ronald Van Liere bij. Hij staat altijd voor mij klaar en werkt altijd hard ook door de week. Het is super om op zo iemand te kunnen rekenen. ”
Bedankt voor jouw tijd.
Karssemakers: “Graag gedaan!
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: CDS, IG Kay Karssemakers, MXGP, Niek Kamper
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…