Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijder Maxime Renaux finishte tweede in de eerste van twee GP’s in het Turkse Afyonkarahisar. De Fransman vergrootte zijn voorsprong in het WK met drie puntjes. Hij telt nu 37 punten meer dan Guadagnini. Jago Geerts (6de) en Thibault Benistant (9de) kenden een moeilijke dag in Turkije.
Na een zomerpauze van vier weken hervatte het FIM wereldkampioenschap in het Turkse Afyonkarahisar. De snelle en harde baan, met veel sprongen, maakte zijn comeback op de kalender na een jaartje onderbreking door de coronapandemie. Afyonkarahisar ligt 1.000 meter boven de zeespiegel, waardoor de motoren anders reageren dan normaal. De mecaniciens van het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team hadden dan ook veel werk om de motoren competitief te krijgen. Ondanks het vele en goede werk verliep de tijdtraining helemaal niet zoals gepland. Renaux klokte de vijfde tijd, wat al bij al niet slecht was. Maar Benistant (11de) en Geerts (18de) slaagden er niet in om in de top 10 te duiken waardoor ze allebei een slechte startpositie hadden.
Pittig duel
De Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders schoten niet goed uit het starthek in de eerste reeks. Renaux dook als achtste in de eerste bocht, Benistant als 15de en Geerts pas als 18de. Kortom: ze hadden alle drie een pak werk voor de boeg. WK-leider Renaux had wat tijd nodig om in een goede flow te geraken. Eens die gevonden, ging hij na een pittig duel knap voorbij Fernandez. Maar Maxime wilde meer. Op het einde van de reeks – in ronde 13 – zette hij prompt nog de snelste ronde van de race neer en wipte hij nog over Hofer naar de vierde plek. Knap teruggevochten van de Fransman. Zowel Benistant als Geerts konden in de beginfase van de race enkele plekjes opschuiven. Na vier ronden reden ze respectievelijk al op de 9de en 10de plaats. Toch hadden ze moeite om het juiste ritme en de goede snelheid te vinden. Pas in de slotfase konden ze allebei nog over Boisramé springen, om zo 8ste en 9de te eindigen.
Reekszege
In tegenstelling tot de eerste reeks, schoten de Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders wel goed uit de startblokken in de tweede reeks. Renaux nam de kopstart, met niet zo ver achter hem Geerts en Benistant. Jago maakte in de eerste ronde echter een foutje in de bocht en verloor enkele plaatsen, terwijl Thibault naar de 15de plek wegzakte na een val. Geerts moest zwoegen om nog zesde te finishen, Benistant bolde als tiende over de meet.
Vooraan oogde Renaux heel smooth en volwassen. Nochtans werd hij serieus onder druk gezet door zijn landgenoot en regerende wereldkampioen Vialle. Maar Maxime blijf ijzig kalm. Vialle kwam dicht, maar kon geen echte aanval lanceren. Opnieuw een reekszege – zijn vierde dit seizoen – voor Renaux, die in de WK-stand zijn voorsprong op Guadagnini van 34 tot 37 uitbreidde. Het Monster Energy Yamaha Factory MX2 blijft nu in Afyonkarahisar, waar woensdag opnieuw een Grote Prijs – nummer 9 in het FIM Wereldkampioenschap – op het programma staat.
#93 Jago Geerts
“Normaal gezien mag ik niet tevreden zijn met een zesde plaats. Maar ik heb tijdens de zomerpauze een operatie aan mijn rechterarm ondergaan. Daardoor kon ik drie weken niet met de motor trainen. Ik miste vandaag duidelijk ritme. Ik sukkelde in de tijdtraining waardoor ik een slechte startpositie had. Mijn reeksen waren op zich nog oké. Ik had ook geen last meer van opgepompte armen. Dat is een opluchting. Ik werd gaandeweg steeds beter, dat is ook positief.”
#198 Thibault Benistant
“In de tijdtraining had ik al moeite om mijn draai te vinden, met een slechte startpositie als gevolg. Alsof dat nog niet genoeg was, lieten mijn starts me ook in de steek. Dan maak je het jezelf natuurlijk erg moeilijk. Ik probeerde een goede tempo en ritme te vinden, maar het was heel moeilijk om te passeren op deze baan. Bovendien had ik nog een zware crash, naast de baan, in het begin van de tweede reeks. Kortom: een tegenvallend weekend. Ik hoop woensdag iets recht te zetten.”
#959 Maxime Renaux
“Ik reed twee totaal verschillende reeksen vandaag. In de eerste reeks zat ik in de start wat vast in achtste positie. Ik moest keihard werken om wat plekjes op te schuiven. Op mijn weg naar voor maakte ik enkele foutjes, ik reed te stijf. Die vierde plek was dus verre van slecht. Mijn tweede reeks was haast perfect. Kopstart, vrije baan, goed zicht: dat maakt de job een pak makkelijker. Ik had ook een leuk duel met Vialle. Ik kijk er naar uit om meer van die duels uit te vechten.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: @shotbybavo
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…