Geen twijfel mogelijk, het antwoord is ja! Waarom weten we dat zo zeker? Omdat heel veel motorcrossers al jaren vragende partij zijn en omdat Husqvarna bewijst dat het verlagen een meerwaarde geeft aan een crossmotor.
Want wat blijkt? Sinds 2021 ontwierp Husqvarna hun crossers met een vouwmeter op zak. De machines werden een stukje lager en iedereen die zijn been over de Oostenrijker zwaaide is laaiend enthousiast. Neem nu de Husky FC450. Die zakt aan de voorkant 10 mm en de achterkant zelfs 25 mm. Dat kregen ze voor elkaar door de binnenkant van de WP luchtvorken helemaal anders in te richten en door een langer linksysteem te gebruiken aan de achterkant.
De luchtvork heeft door de jaren heen geen al te beste reputatie opgebouwd maar nu lijkt WP het systeem zodanig verfijnd te hebben dat de rijders spreken over dat zalige “oliegevoel” op een luchtvork. Hoe dan ook is er in de VS al enkele jaren een trend ingezet om de machines te verlagen. Dit is vooral te merken in de Supercross waar stabiliteit en bochtensnelheid cruciaal zijn.
Waarom deze evolutie? In de jaren ‘ 70 werden crossmotoren snel hoogpoters omdat de technieken steeds beter werden en daardoor de veerwegen in een snel tempo flirten met 30 cm. Nadien kwamen de monoveringen en werd de achtervering met een grote stap veel beter. De snelheden die op ruw terrein konden bereikt worden werd hoger en net dat vereist een hogere veerweg.
Een hogere veerweg geeft ook meer instelmogelijkheden en comfort aan de rijder maar het heeft ook één groot nadeel: het zwaartepunt gaat de hoogte in en dat wil je net niet op een crosser. Op papier is er een hogere bochtensnelheid te halen met een lagere veerweg (lees lager zwaartepunt). Hoe hoger een motor is des te meer (hoger) gewicht zal naar buiten gedrukt worden door de middelpunt vliedende kracht en dat is nefast voor uw bochtensnelheid.
Supercrossrijders willen stabiliteit en een hoge bochtensnelheid maar door de huidige hoge veerwegen hebben ze een grens bereikt. Die grens is het menselijk lichaam en vooral de lengte van hun benen. En nu de techniek van voor- en achterveringen zo geavanceerd is geraakt is het net dat wat mogelijkheden schept om veerwegen weer te laten zakken. Husqvarna begreep dat maar al te goed en liet hun witte machines een aantal millimeters zakken sinds vorig jaar. Zeker weten dat andere merken hun voorbeeld gaan volgen. Associeer de steeds meer gebruikte startblokken niet met te hoge crossmotoren, die worden vooral gebruikt om de startprocedure aan het hek te verfijnen. Arminas Jasikonis zal nooit klagen over een te hoge crossmotor. Wij met onze 1 meter 63 daarentegen ……..
Foto’s: Husqvarna en archief MXVintage
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…