Update van het MX-masterplan op 1 oktober 2021

Het MX-masterplan is de afgelopen maanden flink op dreef gekomen. Kort samengevat willen KNMV en MON met het plan voorkomen dat crosscircuits gaan verdwijnen. Om dit te bereiken gaan beide bonden samen: clubs ondersteunen bij het verkrijgen van de noodzakelijke vergunningen. De veiligheid op en rond circuits verbeteren. De clubs adviseren over hoe ze het best kunnen voldoen aan de eisen uit de omgevingsvergunning. Hier een update over de stand van zaken per 1 oktober 2021.

Regiomeetings met clubs
In augustus en september waren er vijf regiomeetings met clubs over de voortgang van het MX-masterplan. In totaal was hierbij ongeveer de helft van alle clubs vertegenwoordigd. De bijeenkomsten verliepen in een plezierige sfeer. De clubs stelden deze manier van informeren op prijs. En vooral stemden de clubs in met de ingezette richting van het MX-masterplan. Hierna vertellen we daar meer over.

Vergunningen
Het belangrijkste probleem bij veel circuits is dat de vergunningen onvoldoende op orde zijn. Daardoor lopen zij risico’s als instanties wetten en regels gaan handhaven. Om zonder zorgen te kunnen crossen, moet het circuit in het bestemmingsplan zijn opgenomen en moet men over een omgevingsvergunning beschikken. Een positieve bestemming legt vast dat op die plek een crossterrein gevestigd mag zijn. De omgevingsvergunning bepaalt onder welke voorwaarden het circuit gebruikt mag worden (geluid, openingstijden, overlastbeperkingen, enz.).

We hebben alle circuits in beeld gebracht. Om te bepalen welke clubs we het eerst gaan helpen, hanteren we een paar maatstaven. Allereerst zijn de circuits onderverdeeld in drie groepen: Rood, Oranje en Groen. Bij circuits in de rode groep moet het meest gebeuren, in de groene groep het minst. Ook houden we rekening met de spreiding van licentiehouders en circuits over Nederland. Op basis hiervan verwachten we per jaar bij ongeveer tien circuits een ondersteuningstraject te kunnen starten met als doel ze volledig vergund te krijgen.

Veiligheid
Helaas gebeuren er jaarlijks nog te veel ongelukken op crosscircuits. Naast persoonlijk leed, leidt dat vaak ook tot financiële problemen. Daarom willen KNMV en MON dat je nog veiliger kunt crossen.

Binnen het MX-masterplan werken we op meer manieren aan een grotere veiligheid. Zo willen we dat elk permanent circuit over een veiligheidssysteem beschikt. Dat gebeurt met camera’s en lampen langs de baan (stoplichtsysteem). Circuits met een positieve bestemming en een omgevingsvergunning (‘groene’ circuits) krijgen als eerste een veiligheidssysteem. Een ander middel is dat KNMV en MON hogere eisen gaan stellen aan rijders die voor het eerst een licentie aanvragen. Dat gebeurt via een verplichte Rookie-cursus.

Permanent voldoen aan eisen omgevingsvergunning
Zodra crosscircuits een omgevingsvergunning hebben, moeten clubs blijvend aan de bijbehorende eisen voldoen. Ze vroegen ons of ze daarvoor een beroep op het plan kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan een sproei-installatie, een systeem om geluid te meten, geluidswallen of bewegwijzering om verkeer van en naar het circuit zo min mogelijk overlast aan omwonenden te bezorgen. Daar gaan we uiteraard over nadenken.

Geluid is uit
Geluidsoverlast vormt één van de belangrijkste oorzaken van het verdwijnen van circuits. Zeker als de clubs hun vergunningen niet op orde hebben. Belangrijk is dat we hierbij samenwerken met andere landen. De KNMV gaat daarom werken aan internationale afspraken via de FIM. Dat is de overkoepelende organisatie van nationale motorrijdersverenigingen. Ook gaan we de producenten van crossmotoren benaderen om samen met hen de geluidsproductie van motoren te beperken. Dit gebeurt namelijk ook al met wegmotoren. Een volgende stap is dat we op een verantwoorde manier overstappen op elektrisch crossen. In 2022 beginnen we met demowedstrijden voor elektrische motoren. Op basis van beschikbaarheid en betaalbaarheid van motoren volgt er een uitbreiding van het aanbod aan wedstrijden.

Verantwoord crossen
Ook voor onze licentiehouders is het belangrijk dat ze gebruik maken van circuits die op een passende manier bijdragen aan de internationaal afgesproken klimaatdoelstellingen. Via het MX-masterplan gaan we crossclubs daarbij helpen. We adviseren hen over het bevorderen van het gebruik van duurzame energie. Dat kan bijvoorbeeld door de aanleg van zonnepanelen, minder water te gebruiken en water zoveel mogelijk weer in de bodem terug te laten komen.
Een andere manier is door de clubs te adviseren over hoe ze de biodiversiteit op hun circuits kunnen vergroten. Naast dat dat goed is voor planten en dieren, kunnen de clubs hiermee ook een groter draagvlak voor het crossen krijgen bij omwonenden, gemeenten en natuurorganisaties.

Kosten maatregelen MX-masterplan
De expertgroep is nu bezig om alle kosten van het MX-masterplan en de kosten per jaar in beeld te brengen. Op basis daarvan kunnen we bepalen hoeveel en hoe rijders en clubs moeten bijdragen. De besturen van KNMV en MON besluiten daar in de loop van oktober of november over.

Bij de rijders zal het gaan om een per 2022 verplichte, jaarlijkse bijdrage. De inning hiervan gebeurt samen met de licentiekosten. Rijders met een licentie van de MON en een van de KNMV betalen uiteraard maar één keer de bijdrage aan het MX-masterplan. Clubs dragen bij naar de mate van bijdragen in investeringen uit het plan.

Natuurlijk zoeken we ook andere inkomsten voor het plan. Denk daarbij aan subsidies van gemeenten, provincies of rijk als ook aan bijdragen van verzekeringsmaatschappijen, de ‘cross-industrie’ en goede-doelenorganisaties. Donaties van crossliefhebbers zijn natuurlijk ook welkom.

Routeboek voor 2022 en volgende jaren
De expertgroep gaat nu de strategie uitzetten in de tijd. Dat doen we zodat we dat met z’n allen ook willen en kunnen waarmaken. Clubs kunnen dat beeld gebruiken voor hun eigen beleid en in contacten met de gemeente en andere vergunningverlenende instanties. Ook werken we aan filmpjes om de verschillende onderdelen van het plan duidelijk naar je te kunnen communiceren.

Onafhankelijke stichting
KNMV en MON gaan samen een stichting oprichten. Die wordt verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan en het beheer van de financiën. De stichting krijgt onafhankelijke bestuursleden en een coördinator die de uitvoering aanstuurt. Ze legt verantwoording af aan de KNMV en de MON.

Vragen?
Graag horen we jouw reactie op deze aanpak. Vragen, suggesties of andere opmerkingen graag per e-mail naar sport@knmv.nl.

Nieuwe ontwikkelingen en verdere uitwerking en verduidelijking van het MX-masterplan vind je HIER.

Doen we NX, dan verdwijnt MX!

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Door: KNMV
Foto: Huub Munsters

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

1 minuut ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

1 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

4 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

6 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

23 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago