Je kan er niet om heen. De grenzen tussen het WK MX2 en de EMX250 zijn in 2021 (verder) vervaagd. MX2 rookies Thibault Benistant, Mattia Guadagnini en Kay De Wolf behaalden allemaal in hun eerste reekszeges en podiumplaatsen. In de EMX250 delen de ex MX2-rijders Nicholas Lapucci en Kevin Horgmo de lakens uit.
Doordat twee MXGP teams in 2022 de paddock verlaten, is er op dit moment grote bezorgdheid over het aantal goede plaatsjes in de koningsklasse van het WK motorcross. Daarmee wordt ook een langdurende gespreksonderwerp nieuw leven in geblazen. Namelijk de discussie over de voor-en nadelen van de leeftijdsgrens van 23 jaar voor de MX2. Moet de maximum leeftijd verhoogd worden, of moet deze regel helemaal worden afgevoerd?
Hierdoor zou de status van het WK MX2 als een volwaardige GP klasse alvast meer aanzien krijgen. Nu blijft de MX2 een ontwikkelingsklasse. En is dat eigenlijk niet de functie van de EMX250? Toch ziet Infront Moto Racing, misschien begrijpelijk, er geen graten in om de kweekvijver van de MXGP ’n groter belang toe te kennen.
De sportieve statistieken van de MXGP rijders liegen er niet om. Van de 30 rijders die vorig weekend aan de eerste reeks van de Spaanse GP deelnamen, waren 17 ex-GP winnaars, 24 van de 30 rijders hadden ooit op een GP podium gestaan. In de MXGP komt dus ontegensprekelijk de top bij elkaar.
De promotors wijzen naar de “EMX Open” als het aangewezen kampioenschap voor rijders van 23 en ouder die geen plek vinden in de MXGP. Die klasse, die duidelijk te lijden had onder de covid-19 pandemie was goed bezet voor de eerste rondes (foto onder toon Maggiora), maar er waren geen prominente namen met GP-podiumervaring. Tijdens de laatste manche van de EMX in Turkije stonden slechts 11 rijders aan de start waarvan amper 6 niet-Turkse piloten.
“We blijven bij de filosofie dat de MX2 de ‘poort’ tot de MXGP zijn,” legde Infront Motor Racing CEO David Luongo exclusief uit aan Adam Wheeler. “Vorig jaar hebben we precies de EMX Open in het leven geroepen voor rijders die ouder dan 23 zijn en de stap naar MXGP niet kunnen maken. Dit is een categorie waarvan wij geloven dat ze de komende jaren steeds meer zal groeien. De EMX125, EMX250, MX2 en MXGP zijn de basis van onze strategie voor talent die we tien jaar geleden begonnen op te bouwen. Je ziet dat er dit jaar nieuwe rijders in de MXGP komen en dat dit opnieuw het niveau hoger tilt. Daarom denk ik niet dat we dit zullen veranderen.”
Wat betreft Infront is er geen twijfel over het niveau van de races en het talent in de MXGP. Het 2021 seizoen is dan ook de meest open en spannende strijd in jaren. Tegelijkertijd worden nieuwe teams inde MXGP zeker met open armen verwelkomd. Dat zou alleszins een goede zaak zijn voor rijders die overkomen van de MX2 of die zich nog niet konden bewijzen in de MXGP en geen zin hebben in de EMX open. Dat is voor professionele rijders erg begrijpelijk want het kampioenschap telt nu slechts 6 ronden.
“Eigenlijk willen we elk jaar nieuwe teams hebben maar vandaag is de line-up van de top-16 rijders goed,” redeneert Luongo. “Natuurlijk zouden we er méér willen. De OAT-lijst in de MXGP telt 36 rijders en gedurende het seizoen heb je blessures en rijders die in- en uitvallen. Maar met de complete OAT-lijst hebben bijna een volledig starthek. Ik zie dan ook geen probleem voor talent in de MX2 om de komende jaren door te stoten naar de MXGP.”
Tekst: Adam Wheeler & Tom Jacobs
Foto’s: JP Acevedo
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…