Jago Geerts stond eindelijk weer op het podium, in ronde 14 van het FIM Wereldkampioenschap in Pietramurata. Zijn eerste top-drie notering sinds Letland, op 8 augustus. Maxime Renaux (achtste) kende een moeilijke dag in Italië, maar blijft WK-leider met 92 punten voorsprong. Pechvogel Thibault Benistant eindigde 19de.
Gelegen in een prachtig landschap, dat is het minste wat je kan zeggen van de Crossdromo Ciclamino in Pietramurata, de locatie van de Italiaanse triple GP. Het spectaculaire en harde circuit – smal en bochtig – ligt genesteld tussen de Dolomieten en de noordkust van het Gardameer. Een favoriete plek van Jago Geerts. Denk maar aan zijn twee overwinningen op dit parcours vorig seizoen. De Balenaar voelde zich dan ook meteen weer goed in zijn vel op deze baan en ging met de poleposition – zijn vierde dit seizoen – aan de haal. Teammaat en WK-leider Maxime Renaux klokte de tweede tijd. Het verschil? Slechts zes duizendsten van een seconde! Thibault Benistant tenslotte zette de negende tijd neer.
Waardevolle WK-punten
Toch was Benistant de Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijder met de beste start in de eerste reeks. De Fransman dook als derde in de eerste bocht, net voor de neus van Geerts. Renaux daarentegen miste zijn start compleet en keek vanuit 24ste positie tegen een aartsmoeilijke opdracht aan. De WK-leider bleef echter kalm, baande zich een weg naar voor en reed halfweg de reeks – na enkele straffe passeermaneuvers – al op de achtste plaats. Geerts had intussen de derde plek overgenomen van Benistant, die met elektronische problemen kreeg af te rekenen. De Europese kampioen EMX250 probeerde nog wel voort te doen, maar moest enkele rondjes later de strijd definitief staken.
Geerts hijgde intussen steeds feller in de nek van Isak Gifting, die op plek twee reed. De vicewereldkampioen probeerde van alles om de Zweed te passeren. Niet simpel, op de smalle, eenlijnige Italiaanse baan. Op twee ronden van het einde werd Geerts beloond voor zijn aanvalsdrift. Hij wipte over Gifting naar de tweede plaats. Renaux slaagde er na een knappe inhaalrace nog in om zesde te eindigen en heel wat waardevolle WK-punten te pakken.
Crash in eerste bocht
Opnieuw een desastreuze start van Renaux in de tweede reeks. De Fransman schoof in de eerste bocht onderuit en moest als allerlaatste (36ste) aan een inhaalrace beginnen. Benistant miste eveneens zijn start (21ste). Geerts was de enige Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijder in de frontlinie (4de). De Belg had duidelijk zijn zinnen gezet op het podium en wipte mooi voorbij Beaton en Hofer naar de tweede plaats.
Benistant en Renaux waren zich intussen een weg naar voor aan het banen. Na acht ronden reden Thibault en Maxime al in negende en elfde positie. Maar daar stopte de opmars van Benistant. De jonge Fransman ging in de fout, crashte en viel terug naar P20. Renaux daarentegen bleef pushen en bolde uiteindelijk als achtste over de meet. Vooraan bleef Geerts Vialle onder druk zetten. De Balenaar kwam dicht, maar niet dicht genoeg om die ene beslissende aanval in te zetten. Hoe dan ook, Geerts stond mooi te blinken op het podium. Zijn eerste top drie sinds de GP van Letland, begin augustus. En dat deed duidelijk deugd.
Renaux zag, met nog vier GP’s te gaan, zijn WK-voorsprong van 108 tot 92 punten slinken. “Het was niet Maxime zijn beste dag. Toch is er geen enkele reden om nu in paniek te slaan”, zei teammanager Marnicq Bervoets. “Zijn inhaalraces waren straf. Het rijden op zich haast perfect. Hij moet woensdag alleen betere starts nemen.”
#93 Jago Geerts
“Aan de ene kant voelt het heel goed om – na een lange tijd – nog eens op het podium te staan. Aan de andere kant ben ik natuurlijk ook wel wat ontgoocheld omdat ik zo dicht bij Vialle en dus ook bij de GP-overwinning zat. In de tweede reeks heb ik hem van in het begin tot het einde op de huid gezeten. Ik heb er werkelijk alles aan gedaan om dicht genoeg te komen om hem te passeren. Maar er was meer één goede lijn en we hadden ongeveer dezelfde snelheid. Nu ja, ik zit terug op mijn oude niveau. Ik heb weer het gevoel dat ik kan meedoen voor GP-zeges. Een fijn gevoel. Ik krijg deze week nog twee kansen hier.”
#198 Thibault Benistant
“Dit was duidelijk mijn dagje niet. In de tijdtraining voelde ik me nochtans vrij goed, met een negende tijd als resultaat. Al liep ik op het einde van de sessie wel een knieblessure op en die speelde me de rest van de dag toch wel parten. Ondanks die knie, nam ik een heel goede start in de eerste reeks. Ik was derde toen mijn motor plots met elektronische problemen kreeg af te rekenen. Dat maakte het heel moeilijk. Toen het echt gevaarlijk begon te worden, had ik geen andere optie dan te stoppen. In de tweede reeks kwam ik goed terug na een zwakke start, maar dan ging ik in de fout en crashte. Mijn knie werd weer geraakt, maar gelukkig is het niet ernstig.”
#959 Maxime Renaux
“Dit was een zwarte dag voor mij. Nochtans voelde ik me ’s ochtends, tijdens de tijdtraining, goed in mijn vel. Ik had meteen een goed ritme te pakken en zette ook de tweede tijd neer. Maar daarna lieten mijn starts me in de steek. In de eerste reeks moest ik vanuit 24ste positie terugknokken en in de tweede reeks ging ik in de eerste bocht al onderuit. Dan zit je met een groot probleem op deze baan. Toch zijn er ook positieve dingen: het rijden op zich en mijn passeermaneuvers. Meer kon ik er vandaag echt niet uithalen na die twee zwakke starts. Titelstress? Nee, totaal niet. Gewoon slechte starts. De focus moet nu meteen op woensdag. Tegen dan moet het startprobleem opgelost zijn.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: ShotbyBavo
Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…
Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…
Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…
Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…
De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…
Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff…