Monster Energy Yamaha Factory rijder Jago Geerts eindigde tweede in ronde 15 van het FIM Wereldkampioenschap MX2 in Pietramurata. Zijn tweede podium op rij in Italië. Maxime Renaux werd door pech achtervolgd, maar slaagde er toch nog in om knap vijfde te eindigen. De Fransman staat nog steeds op kop in het WK, met 87 punten voorsprong op teammaat Geerts.
Amper drie dagen na de vorige wedstrijd, moesten de Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders alweer in actie komen op de smalle en bochtige Crossodromo Ciclamino in Pietramurata. Geerts (2de) en Renaux (3de) voelden zich duidelijk goed in hun vel tijdens de tijdtraining, terwijl teammaat Benistant (13de) moeite had om de juiste snelheid en het goede ritme te vinden.
Geerts schoot als een komeet uit het starthek in race 1. De Balenaar nestelde zich meteen achter Vialle en bleef de Fransman als een schaduw volgen. Renaux (die op het eerste rechte stuk werd ingesloten) en Benistant (een crash in de eerste bocht) kenden een vreselijke start. Vialle en Geerts acteerden op een ander niveau en lieten de rest van het peloton ver achter zich. Ronde per ronde ging Jago op zoek naar nieuwe lijnen om de aanval in te zetten, maar tevergeefs. Hij moest zich, net als vorige zondag, tevreden stellen met de tweede plaats. Renaux was intussen aan een straffe opmars bezig. De Franse klasbak trakteerde het publiek op enkele geweldige passeermaneuvers, maar zijn inhaalrace – van 20 naar 9 – werd tijdelijk een halt toegeroepen door De Wolf. De Nederlander wisselde last minute van lijn en graaide Maxime daarbij mee. Renaux moest opnieuw beginnen, vocht als een leeuw en bolde alsnog als zevende over de meet. Een knappe remonte, in twee etappes. Benistant stond ook voor een inhaalrace vanuit 29ste positie. De regerende Europese kampioen EMX250 had echter enorm veel last van opgepompte armen en bleef dan ook op een 15de plaats steken.
Kabel in wiel
Geerts kon zijn kanonstart van de eerste reeks niet herhalen in race 2. De Balenaar reageerde iets te vroeg, tikte het starthek aan en werd dan ook meteen ingesloten (20ste). Wel een blitzstart van Renaux ditmaal. Hij dook vlak achter Vialle in de eerste bocht en wipte al snel over zijn landgenoot naar de leiding. Echter niet voor lang…. Vialle probeerde meteen terug te slaan, maar ging daarbij iets te roekeloos te keer. Hij ging zelf tegen de grond, waardoor Renaux naast de baan belandde. Daarbij raakte een kabel in Maximes achterwiel, wat hem veel zorgen baarde. Ondanks dat probleem slaagde Renaux er toch nog in om van de tiende naar de vierde plaats op te rukken. Goed voor een vijfde plaats in de GP.
Tegelijkertijd pakte Geerts met een reeksje imposante passeermaneuvers uit op de smalle en eenlijnige baan. De vicewereldkampioen bleef jagen tot aan de meet. In de laatste ronde wipte hij nog knap voorbij Längenfelder naar de zesde plaats. Net genoeg voor de tweede plaats in de GP-eindstand. Benistant slaagde er maar niet in om een goed ritme te vinden en moest zich tevreden stelen met de negende plek.
Hoewel hij het geluk niet aan zijn zijde had, blijft Renaux stevig op kop in het FIM wereldkampioenschap. De Fransman heeft, met nog drie Grote Prijzen te gaan, een voorsprong van 87 punten op teammaat Geerts. Renaux kan zich zondag, opnieuw in Pietramurata, al tot wereldkampioen kronen. Eén voorwaarde: hij moet de voorsprong op zijn eerste achtervolger wel uitbouwen tot 101 punten.
#93 Jago Geerts
“Tevreden over het rijden op zich, helemaal niet content met mijn start in de tweede reeks. Ik reageerde te vroeg, was te hevig. Ik raakte het starthek en was mijn focus helemaal kwijt. Ik moest vanuit 25ste positie terugvechten. Ik kwam nog terug tot de zesde plek, wat helemaal niet slecht is op dit smalle parcours, met slechts één goede lijn. Mijn eerste reeks was wel heel goed. Ik was tot het einde in een gevecht met Vialle verwikkeld. Ik probeerde van alles, maar het was enorm moeilijk om te passeren. Zoals ik al zei: ik ben vooral ontgoocheld over mijn start in de tweede reeks. Ik wilde immers meer dan een tweede plaats in de GP. Zondag nog maar eens proberen dus.”
#198 Thibault Benistant
“Het was een erg moeilijke dag voor me. In de tijdtraining had ik al moeite om een fatsoenlijke tijd neer te zetten. Ik geraakte maar niet in een goed ritme. Alsof dat nog niet genoeg was, raakte ik in de start van de eerste reeks betrokken bij een crash. Ik probeerde wel terug te komen, maar had enorm veel last van opgepompte armen. Allicht omdat we iets aan de afstelling van de motor aangepast hadden. Voor de tweede reeks hebben we de set-up opnieuw veranderd. Mijn start was opnieuw slecht, maar het gevoel op de motor was wel beter. Natuurlijk is dit een zware tegenvaller voor mij, maar ik moet positief blijven. We gaan vrijdag nog wat tests doen, hopelijk vinden we dan wat oplossingen.”
#959 Maxime Renaux
“Deze Grote Prijs stond duidelijk in het teken van de schade beperken. Vier reeks in Pietramurata, drie zwakke starts. Alleen de start van mijn tweede reeks vandaag was goed. Ik nam ook meteen de leiding. Dat gaf me een mentale boost. Helaas werd ik meteen daarna van de sokken gereden door een andere rijder. Daarbij nestelde zich een dikke kabel in mijn achterwiel. Ik was echt bang dat die kabel mijn wiel helemaal zou doen blokkeren. Ik was dan ook enorm opgelucht toen ik over de meet bolde. Vijfde in de GP is, gezien al die pech, helemaal niet slecht. Toch hoop ik zondag nog eens twee goede starts te nemen, want die inhaalraces zijn en blijven toch riskant.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…