MXMag kreeg van het bedrijf in Spanje een uitnodiging om ons twee dagen te laten onderdompelen in de wereld van remschijven en remblokjes. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen en zo trokken bij begin november naar Granollers in de buurt van Barcelona om er Galfer te bezoeken.
Galfer Performance Brake Systems is een fabrikant van remblokken en remschijven met Italiaanse roots. Halverwege de vorige eeuw vervaardigden ze remtrommels voor autofabrikant Seat waardoor het bedrijf nadien naar Spanje vertrok. Het merk maakt tegenwoordig vooral remsystemen voor de off-roadmarkt. Zowat 85% van de productie is bestemd voor off-roadmotoren. Galfer levert hun remsystemen aan KTM, HRC, TM, Husqvarna, Rieju, Sherco en vele andere merken.
De ligging van het bedrijf verraad veel. Op een boogscheut van de productiehal ligt Rocco’s Ranch, één van de mooiste motorsportlocaties van het land. Het is daar ook waar we tijdens dag twee heel wat van hun producten aan de tand konden voelen. En het Circuit de Catalunya ligt vlak naast het bedrijf. Galfer maakt dus kwaliteitsproducten voor de motorsport en dat zal je volgend jaar zeker zien in de MXGP want er komt een intense samenwerking met Infront Moto Racing, de promotor van het wereldkampioenschap motorcross. Zij werken bovendien samen met erg bekende namen uit de motorsportwereld.
Toni Bou (trial), Steve Holcombe en Jonny Walker (enduro), Kiara Fontanesi (motorcross) zijn slechts enkele namen die gebruik maken van de remmen van Galfer. Ook maken ze producten voor de wegrace, SBK, Enduro,Trial en mountainbikes. Een rondleiding door de productiehal van het bedrijf gaf ons een inkijk in hoe de hoogwaardige remblokken en remschijven van Galfer geproduceerd worden. De nadruk ligt op de extreem hoge kwaliteit van hun producten. Die wordt door hen bereikt door het gebruik van kwalitatieve basismaterialen en een doorgedreven kwaliteitscontrole tijdens en na de productie.
Door de coronacrisis heeft ook dit bedrijf moeilijkheden om aan de juiste grondstoffen te komen. Zo werd het inox plaatstaal voor de productie van remschijven aangeleverd vanuit Japan maar daar is er een grote vertraging in de leveringen ontstaan waardoor Galfer nu verplicht in Europa moet zoeken naar geschikt basismateriaal.
Razend interessant was ook de afdeling waar de rembokjes worden vervaardigd. Het lijkt ergens op koekjes bakken maar het eindresultaat is een kwalitatief product met uitmuntende remeigenschappen en levensduur. Van een ervaringsdeskundige (buiten Galfer) kregen we te horen dat als alle middelen om je remblokproblemen op te lossen opgebruikt zijn je dan nog zeker eens de blokjes van Galfer moet gebruiken.
We konden ook even met Kiara Fontanesi babbelen en stelden haar een vraag die al langer op onze lippen brandde.
MXMag: Kiara, hoe raakte jij destijds betrokken met de motorcross? Kiara Fontanesi: “Wel, dat is erg simpel. Thuis stonden er wel altijd motoren ter beschikking en mijn broer deed ook aan motorcross. Zo kwam het dat ik als kind al snel mijn eerste meters reed op een crossmotortje. Dat was trouwens zoals meestal een Yamaha PW50. Nadien begon ik mee te gaan naar de trainingen en de wedstrijd en raakte ik echt verslingerd aan de sport. Ik ben blij dat ik deze stap destijds heb gezet want het heeft me veel plezier gebracht. Hetzelfde gebeurd nu ook met mijn tweejarig dochtertje (lacht).”
Het bedrijf nam ons ook mee naar de befaamde Rocco’s Ranch. Op dag één konden we op een Kawasaki KLX110 rondjes draaien op een dirt trackbaan. Tijdens dag twee was er dan de mogelijkheid om hun remmen uit te proberen op de motorcrossbaan. Zo werden er enduromotoren ter beschikking gesteld van Sherco en Beta. Crossen kan dan weer met een vloot Yamaha’s, KTM’s, Kawasaki’s en de machines van GasGas.
We staken heel wat op tijdens deze leuke tweedaagse bij Galfer. Krachtige en duurzame remmen ontwikkelen en produceren is geen simpel werkje. Dat is alvast onze conclusie. Zeker niet in competities waar de lat elk jaar wat hoger komt te liggen.
Galfer Performance Brake Systems is op zoek naar en distribiteur voor de Benelux. Alle info hieromtrent is verkrijgbaar via info@galfer.es
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…