Japanse motorbouwers willen verbrandingsmotor tweede leven geven

De Europese politici hebben massaal gekozen om ons in de nabije toekomst met elektrische voertuigen te laten rijden. Zijn zij plots allemaal geschoolde ingenieurs geworden die de elektrificatie van onze voertuigen als een middel zien om de CO2-uitstoot te verminderen? In Japan zien ze dat toch nog anders.

Nu dat de politiek bepaald heeft met welke energie wij in de toekomst onze verplaatsingen zullen maken lijkt het alsof elektrisch rijden de zaligmakende oplossing is. Dat is het zeker niet. Veel wetenschappers zien trouwens een mix van verschillende aandrijfsystemen realiteit worden. Elektrische auto’s voor korte en middellange verplaatsingen, waterstof voor zwaar vrachtverkeer en schepen is een logischer beeld voor de nabije toekomst.

En dan zijn er de nog de zogenaamde synthetische brandstoffen. Autofabrikant Porsche ontwikkelde samen met Siemens een synthetische brandstof die zo schoon is dat ze erg concurrentieel lijkt met een elektrisch aangedreven auto. Auto’s die op de zogenaamde eFuel rijden hebben zelfs een lagere totale koolstofvoetafdruk dan elektrische auto’s, als de emissies in verband met de productie worden meegerekend.

Nog maar enkele weken geleden werd er beslist dat de F1 in 2026 zal rijden op deze eFuels. Iedereen die dacht dat deze competitie elektrisch zou worden werd hiermee op snelheid genomen. Intussen hebben grote merken zoals Mercedes aangekondigd dat ze zich terugtrekken uit de Formule E, de competitie die toch gezien werd als de kraamkamer van een toekomstige F1.

Ondertussen in Japan

In het land van de rijzende zon kijkt men met een gezonde nuchterheid naar de EU en haar elektrische revolutie. Yamaha en Kawasaki hebben een samenwerking getekend om verbrandingsmotoren schoner te maken. Ook Toyota, Mazda en Subaru hebben zich aangemeld om mee te helpen. Wat betreft Yamaha en Kawasaki zou het gaan om de ontwikkeling van een krachtbron aangedreven door waterstof en dan specifiek voor tweewielers.

Nadien zullen ook Suzuki en Honda zich aanmelden bij dit project. Het einddoel van het samenwerkingsverband is het bieden van meer keuze en flexibiliteit in een markt die zich volledig blind staart op elektrische voertuigen.

Recent Posts

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

1 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

2 uur ago

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

5 uur ago

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

12 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

13 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

16 uur ago