De KNMV heeft het motocrossreglement voor 2022 bekendgemaakt. In dit reglement zijn een aantal wijzigingen gedaan ten opzichte van het voorgaande reglement. In dit artikel leggen we uit wat de belangrijkste wijzigingen voor jou als motocrosser zijn.
In de afgelopen periode zijn er twee expertgroepen samengesteld die zich hebben gebogen over het KNMV motocrossreglement voor 2022. De ene groep was speciaal gericht op de solocompetities (bestaande uit: Karl Timmerman, Marcel Doensen, Martijn Spliethof, Stefanie van de Meeberg, Stefan Braken, Barry Forschelen, Jan Klein Brinke) en de andere groep op de zijspan- en quadcompetities (bestaande uit: Roger van de Lagemaat, Joe Maessen, Vincent Grondman, Dènis van Wee, Jeroen Gelmers, Twan Verbakel, Patrick te Veldhuis, Jan Klein Brinke, Benjo Kellerman). Op die manier kon er op een efficiënte manier tot een resultaat gekomen worden voor alle competities.
De belangrijkste wijzigingen in het reglement van 2022 luiden als volgt:
– De inschrijving voor deelname aan de Dutch Masters of Motocross is vrijgesteld voor alle ONK-licentiehouders in de betreffende klasse en buitenlandse licentiehouders. Kwalificatie via de ONK competitie komt daarmee te vervallen.
– In 2022 zal er geen ONK 50cc-competitie worden georganiseerd. Gezien het lage aantal wedstrijdrijders bij de KNMV- en DMX-competities in de 50cc-klasse, is besloten dat deze klasse voor 2022 niet opgenomen wordt in de KNMV-competitie. De klasse zal wel blijven bestaan bij de DMX-competities.
– De twee begeleiders die bij de jeugdklassen mogen assisteren bij de startprocedure, zullen per wedstrijd vooraf door de KNMV bepaald worden. Hierin zal gerouleerd worden.
– Er wordt een aanpassing gedaan in de tijden voor vrije- en tijdtraining bij de ONK Sidecar en Quad Masters. Dit gaat in 2022 naar tien minuten voor de vrije training en vijftien minuten voor de tijdtraining. De starttraining voor deze klassen komt te vervallen.
– De ONK Sidecar- en Quad Masters-klassen krijgen komend seizoen één schrapresultaat. De NK Zijspan- en Quad-klassen gaan naar twee schrapresultaten.
– De rijtijd van de NK Zijspan en NK Quads gaat naar twintig minuten plus één ronde.
– De top drie van het NK Zijspan en NK Quads promoveert verplicht naar het ONK, deze regeling geldt per direct. De nummers één, twee en drie uit de kampioenschappen die verreden zijn in 2021 dienen in 2022 dus te promoveren naar de ONK Sidecar- en Quad Masters-klassen. De nummers vier en vijf krijgen een gratis nationale KNMV-startlicentie voor het ONK aangeboden om doorstroming te stimuleren.
– De NK Zijspan-klasse zal in 2022 na het ONK Quad Masters ingedeeld worden, zo rijden de quads dus eerst hun manches en daarna pas de zijspannen.
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #LeonvanderSpank
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…