De elektrische crosser Stark Varg in detail

Telkens als er een elektrische crossmotor werd voorgesteld waren de commentaren op social media veelal vernietigend. Maar deze week werd alles plots anders. Toen de Stark Varg werd gelanceerd waren de negatieve opmerkingen er nog wel maar heel wat motorcrossliefhebbers waren zwaar onder de indruk van het potentieel van deze uitzonderlijke machine.

En dan zijn er de cijfers. De Spaans/Zweedse crossmotor klopt elke 450 cc viertakt met zijn cijfers. De Stark Varg is de krachtigste crossmotor ooit gebouwd. En dan is er nog het design. Smaken verschillen maar deze machine heeft een erg mooie en gelikte strakke vormgeving. Deze elektrische krachtpatser verlegd alle grenzen en stelt een nieuwe standaard in elektrisch crossen. Je kan de machine kopen vanaf september 2022 en er zijn twee uitvoeringen: eentje met 60 pk (11.900 €) en eentje met 80 pk (12.900 €). Ook kan je kiezen voor een 18 inch (enduro) en een 19 inch (motorcross) achterwiel.

Mapping

Wil je een 125cc tweetakt? 250cc of 450cc viertakt? De VARG is ’s wereld veelzijdigste en geavanceerdste crossmotor. Eenvoudig aan te passen en af te stellen aan de eigen rijstijl en -ervaring, op elke circuit. De Stark VARG-app geeft u beschikking over wel 100 rijmodi, waarbij de vermogensafgifte, motorrem, tractieregeling en het virtueel vliegwiel stuk voor stuk aan te passen zijn op uw wensen, waarvan u tegelijkertijd vijf modi actief in gebruik kunt hebben op de motor.

Mocht u zich afvragen of u genoeg vermogen krijgt, geen zorgen! De VARG is uitgerust met een krachtbron met een topvermogen van 80pk – 30% meer dan een gemiddelde 450cc viertakt. U heeft daarnaast 938 Nm op het achterwiel om mee te spelen, ruim het dubbele van welke 450 dan ook.

U kunt het vermogen terugvoeren naar 1pk of opvoeren naar 80pk in een kwestie van een paar seconden met de Stark VARG-app, een intuïtieve en uitgebreide applicatie voor op je smartphone. Beschikbaar voor zowel Apple- als Android-toestellen.

Actieradius

De VARG beschikt over de accu met de hoogste energiedichtheid ter wereld. 6kWh aan accucapaciteit bij een gewicht van minder dan 32kg – dat is inclusief behuizing, accumanagementsysteem en alle noodzakelijke randcomponenten. Dit alles dankzij meerdere revolutionaire innovaties, waarop patenten aangevraagd zijn, zoals de magnesium honingraatstructuur van de behuizing, het nooddruksysteem en de enkelzijdige configuratiestructuur van de accucellen.

De actieradius van de VARG is vergelijkbaar met die van de volle tank op een 450cc crossmotor. Een MXGP-race van start tot finish doet de VARG moeiteloos, evenals tot wel zes uur aan gematigd endurorijden. Volledig opladen neemt slecht 1 à 2 uur in beslag, afhankelijk van de lader en de stroomvoorziening.

Baanbrekend accuontwerp: de VARG maakt gebruik van een gepatenteerd lichtgewicht honingraatontwerp voor de batterijbehuizing, dat de accucellen middels de ‘flying V’ direct met de behuizing verbindt. Dit zorgt voor goede geleiding en zo zorgt de behuizing voor luchtkoeling. Het resultaat is een perfect gelijkmatig gereguleerde accutemperatuur, waardoor er geen noodzaak is voor onnodig gewicht toevoegende vloeistofkoeling.

Compact, licht en sterk: de honingraatstructuur zorgt ervoor dat de behuizing sterk, lichtgewicht en uiterst compact is – wat allemaal bijdraagt aan de wendbaarheid van de VARG.

De VARG heeft een volledig waterdicht accupakket dat strenger gecontroleerd wordt dan de vereiste IP69K-norm. De sterke honingraatconstructie garandeert dat de accu’s goed bestand zijn tegen schokken, waardoor u kunt vertrouwen op een duurzame, veilige en lichtgewicht accupakket.

Lichte bestuurbaarheid

Met een opgeladen rijklaargewicht van 110kg is de Stark VARG met recht een lichtgewicht. De elektrische krachtbron heeft slechts een fractie van het aantal bewegende delen van een verbrandingsmotor. Dat voordeel zorgt een vederlichte rijbeleving.

Door de krachtbron als dragend deel van het chassis te ontwerpen, konden we een motorcrossframe ontwikkelen dat bijna de helft weegt dan dat van de concurrentie. En dat dat alles zonder in te boeten op framesterkte of de gewenste flex-karakteristieken.

Elektrische carbon sleeve-motor produceert slechts een klein deel van de frictie die een viertakt, of zelfs een tweetakt genereerd. Dit voegt toe een uniek lichte en wendbare rijbeleving.

Leunend op de samenwerking met Kayaba en Technical Touch, is de VARG uitgerust met 310mm veerweg voor zowel de voorvork als de mono-achterschokdemper. De schokdemperlinks hebben focus op comfort en stabiliteit, evenals het verbeteren van de grip. Rijders hebben beschikking over zeven verschillende instellingen binnen een stelbereik van 5kg. Zo kunt uw vering en demping aanpassen aan uw gewicht en rijervaring.

Stilte

Rijd waar je wilt, wanneer je wilt en pak de mogelijkheid te rijden naar plekken die je nooit droomde te bereiken, dankzij de nagenoeg compleet stille elektromotor.

Schoon: geen uitstoot, ook geen filters en eenvoudig onderhoud. De VARG heeft niet veel meer onderhoud nodig dan een fiets. Je hoeft niet te tanken, minder onderdelen om te vervangen en dus minder tijd verloren aan onderhoud. Dat betekent meer tijd om te rijden.

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

54 minuten ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

18 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

22 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

24 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago