Een gesprek met Anton Wass, CEO van Stark Future

Onze collega’s van de Britse site gatedrop.com spraken met Anton Wass, CEO van Stark Future. Het bedrijf ontwikkelt in Barcelona een erg krachtige en futuristische elektrische crossmotor die dit jaar op de markt zal verschijnen. De Stark Varg deed de motorcrosswereld met verstomming slaan en kent cijfermatig zijn gelijke niet. Dus werd het hoog tijd voor een interview.

 

Sébastien Tortelli en Josh Hill zijn bij het project betrokken om de machine te ontwikkelen. Hoe groot is de kans is dat we de motor dit jaar al in de MXGP of zelfs in een AMA Supercross zullen zien rijden?

Anton Wass: Beiden zijn geweldige mensen en ik ben super blij om met hen samen te werken. Josh heeft misschien wel meer ervaring met het rijden op elektrische motoren dan wie dan ook en hij is natuurlijk een geweldige Supercross- en motocross-rijder. Hij heeft ook zoveel ervaring met elektrische motoren van vroeger dus het is goed om met hem te werken zodat hij objectief kan vergelijken. Wij kunnen hem vragen waar hij al die jaren over heeft nagedacht – wat we kunnen verbeteren, hoe ze zich verhouden tot onze motor en wat hij in het algemeen denkt.

Sébastien Tortelli is tweevoudig wereldkampioen en één van de snelste jongens ooit op een motorcrossbaan. Hij heeft veel ervaring met het ontwikkelen van motoren. Zo hielp hij bij de ontwikkeling van de eerste Honda 450cc en ik geloof dat hij Japans kampioen was met die motor en hij werkte ook met Suzuki aan de ontwikkeling van de 450cc. Hij heeft een rol gespeeld in de overgang tussen tweetakt en viertakt en hij is nog steeds een hele snelle rijder.

Sébastien Tortelli

Met die ervaring in het ontwikkelen is het volkomen logisch dat hij opnieuw een belangrijke rol gaat spelen bij het ontwikkelen van nieuwe technologie en ik denk dat de volgende stap elektrisch zal zijn. Sébastien is onze fulltime testmanager bij Stark en Josh werkt nauw met ons samen om de motor te testen en ons feedback te geven enzovoort. Het is super opwindend om beiden bij het project betrokken te hebben.

Hoe was de reactie van de testrijders bij hun eerste rit met de Stark Varg?

Anton Wass: Die was echt indrukwekkend. Ik herinner me één van Séb’s eerste ritten. Hij zat eerst op een 450 viertakt, sprong toen op de Stark Varg en sprong toen weer op de 450cc… hij reed toen twee bochten en kwam meteen terug om te zeggen dat er iets mis was met de motor en dat hij superzwaar aanvoelde (lacht). Hij dacht echt dat hij kapot was, maar dat was niet zo. We hebben net een baanrecord verbroken dat we gebruiken, dus het gaat echt goed met ons.

Josh Hill

De beste manier om te bewijzen dat onze technologie superieur is aan de benzinemotoren is om ons op te stellen aan het starthek en tegen de 450F’s te rijden.  Ze verslaan in MXGP of AMA Supercross is zeker onze ambitie. Wanneer gaat dat gebeuren? Ik hoop dit jaar nog maar we zullen zien. Ik bedoel dat we hard aan het pushen zijn, we zijn in gesprek met de FIM en verschillende federaties en ze zijn erg open. Ze hebben dezelfde problemen als iedereen met circuits die worden gesloten, ze mogen niet racen enzovoort, dus ik denk dat ze elektrisch graag verwelkomen omdat het de sport kan redden. We zullen zien wanneer het zover is, maar het is een hoofddoelstelling voor ons om op dit niveau mee te kunnen doen.

Hoe groot is de kans om deel te nemen aan geselecteerde evenementen in 2022?

Anton Wass: Naast de FIM heeft ook de Franse federatie elektrische motoren al in het reglement opgenomen, dus zolang zij de motor goedkeuren mag je in Frankrijk op nationaal niveau racen. De Italiaanse federatie heeft ook gezegd dat ze willen dat we dit jaar een wildcard krijgen en de Zweedse federatie dringt ook aan op elektrisch rijden. We komen er wel en we zullen dit jaar waarschijnlijk wel wat wedstrijden kunnen rijden.

Welke piloten zouden kunnen racen voor Stark? De meeste van de huidige top rijders liggen al onder contract? Zou Josh Hill een AMA of MXGP evenement kunnen rijden voor Stark?

Anton Wass: Dat zou erg leuk zijn, laten we eens kijken wat er mogelijk is. Maar ik bedoel er zijn een hoop snelle rijders die momenteel geen contract hebben dus als je wilt racen laat het ons dan weten want wij willen wel.

 

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

5 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

6 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

17 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

22 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

22 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

22 uur ago