Zolang de versnellingsbak werkt hoef je niet na te denken over al die tandwielen. Maar wat als het misloopt en de versnellingsbak uit elkaar moet? Dan begrijp je best de werking ervan.
De versnellingsbak van uw crossmotor is van het type ‘Constant Mesh Transmission’. Dat betekent dat elk tandwiel immer en altijd ingrijpt in het tegenoverliggende tandwiel. Ze zijn altijd verbonden met elkaar maar drijven niet altijd de primaire as aan. Dat hangt af van de stand van het schakelpookje.
In onderstaande video wordt de werking van een Constant Mesh Transmission op een duidelijke manier uitgelegd.
Nog meer honger naar techniek? Lees hier hoe je de slijtage van een versnellingsbak controleert.
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…