Het F&H Kawasaki Racing Team begint dit jaar aan een nieuw hoofdstuk. Voor de eerste keer in zeven jaar tijd zal het team van start gaan in zowel het wereldkampioenschap MX2 als de MXGP klasse.
Het team, dat haar basis in Moordrecht heeft, was succesvol in de MX2 klasse door in 2019 de EMX250 titel te pakken en vanaf 2018 ieder jaar podiumplaatsen wist te behalen in het wereldkampioenschap MX2. Dit jaar hebben ze voor de eerste keer een rijder in het wereldkampioenschap MX2 en MXGP, een nieuwe ontwikkeling die bij iedereen binnen het team als positief is ontvangen. De Noor Kevin Horgmo is door het team aangetrokken voor de MX2 klasse terwijl de Australier Jed Beaton terug keert naar het team voor de MXGP klasse.
‘’De hele familie heeft de beslissing genomen om van start te gaan in twee klassen. We voelen dat dit een frisse wind laat waaien en dat we hiermee nieuwe mogelijkheden creëren. We kijken uit naar de uitdaging. We hebben een goede winterperiode gekend. Jed is terug en we zijn heel optimistisch dat we hem samen met Kawasaki de mogelijkheden kunnen bieden dat hij op de KX450 voorin kan rijden in de MXGP klasse, mede omdat hij een zeer getalenteerde rijder is. We hebben met hem al podiumplaatsen in de MX2 klasse weten te behalen en we zijn blij dat we hem een kans kunnen geven,’’ legt team manager Nathalie Fase uit, die het team samen met haar vader Harry runt. ‘’Het zal anders zijn omdat we nu rijders in twee verschillende klassen hebben. We hebben een andere aanpak en hebben nu minder rijders want we gaan van drie naar twee rijders. Hierdoor kunnen we ons allemaal op beide rijders concentreren. Misschien is het wel beter dan wanneer je alle rijders in 1 klasse hebt.’’
Marc de Reuver:
‘’Het gaat goed. Het was iets minder hectisch dan in de voorgaande jaren omdat we nu een rijder in de MX2 klasse en MXGP klasse hebben. Hierdoor is de focus iets anders. Toen we vorig jaar terug kwamen van de Grand Prix in Turkije hadden we een team meeting waarbij Harry, de teameigenaar, het idee opperde om in 2022 een MXGP en MX2-rijder in te zetten. We hebben een aantal goede jaren gehad in de MX2 klasse maar ik prefereer deze beslissing want hierdoor zullen we minder stress hebben. Ik ken Kevin al vanaf 2016 toen hij in de EMX125 klasse reed. Omdat ik toen betrokken was bij een team dat ook in de EMX125 klasse reed. Zoals de meeste rijders die voorin rijden in de EMX250 klasse, beschikken ze over het talent om goede resultaten neer te kunnen zetten. Ik heb vertrouwen in hem en dit hebben we in de voorjaarswedstrijden al kunnen zien. Ik vind het mooi om met rijders te werken die een kans verdienen. Jed en ik zijn goede vrienden. Hij heeft een goed karakter, klaagt nooit, is een harde werker en het is goed dat hij weer voor ons team uitkomt. Ik ben heel content.’’
Voor Harry en Nathalie Fase, die beiden zeer enthousiast zijn over motorcross runnen ook beiden een eigen bedrijf naast hun bezigheden binnen de motorcross. Voor hun gaat er dit weekend tijdens de eerste wedstrijd van het wereldkampioenschap in het Britse Matterley Basin een nieuw hoofdstuk beginnen. Na twee moeilijke jaren door de corona pandemie zal het tweedaagse wedstrijdprogramma terugkeren en het F&H Kawasaki team zal hierbij present zijn met al haar loyale partners waar ze al jaren mee samenwerken.
‘’We behouden dezelfde partners want we hebben hiermee een sterke en solide basis waar we al vanaf de eerste dag mee werken. We hebben heel veel loyale partners en we willen dat niet veranderen. Als het klikt dan is het goed en ondanks de obstakels van de corona pandemie, heeft iedereen het vertrouwen in ons gehouden en iedereen was in deze periode zeer loyaal richting ons. We kunnen nu niet wachten totdat het nieuwe seizoen van start gaat en om te werken en onze partners op de wedstrijden te ontmoeten,’’ concludeert Nathalie, die blij was dat haar rijders in de voorjaarswedstrijden mee streden om de podium plaatsen.
Kevin Horgmo:
‘’Het was een korte winterperiode maar we hebben vier goede weken gehad in Sardinië en twee voorjaarswedstrijden gereden, wat goed was. Het is een goede groep van mensen dat samen werkt binnen het team. Na een aantal weken voelde ik me al heel vertrouwd op de Kawasaki en ik ben hongerig om in de Grand Prix’s van start te gaan.’’
Jed Beaton:
‘’De winterperiode is goed verlopen. We zijn naar Sardinie gegaan, wat voor mij de eerste keer was. Ik heb het er goed naar mijn zin gehad omdat het een klein eiland is waar veel banen zijn. Het voelt goed om terug te zijn bij F&H Racing Kawasaki. De motor past goed bij me en de omschakeling van 250 naar 450 is tot nu goed verlopen. Ik kijk uit naar het seizoen en ik wil proberen om me iedere wedstrijd te verbeteren en blessurevrij te blijven!’’
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #ShotbyBavo
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…