Voor de meeste rijders is het Europees Kampioenschap 250cc de laatste stap naar het FIM wereldkampioenschap MX2. Door de leeftijdslimiet van 23 jaar heeft regerend kampioen Nicholas Lapucci de overstap moeten maken naar de MXGP. Maarliefst vijf rijders uit de top tien van 2021 maken de overstap naar het WK. Met de derde plaats zou Rick Elzinga dan in theorie de grote favoriet zijn voor de EMX250-titel. Wij kijken vooruit op het komende kampioenschap.
***
Zonder twijfel zal Elzinga met niets minder dan de titel genoegen nemen eind 2022. De 20-jarige crosser kan rekenen op weerstand. De grootste bedreiging is Andrea Bonacorsi, de EMX125 kampioen van 2020! De Italiaan is de teamgenoot van Elzinga bij Hutten Metaal Yamaha Racing. Een andere gevaarlijke kandidaat is Cornelius Toendel die de plek van Lapucci heeft overgenomen bij Fantic Racing Team Maddii. De Noor heeft de snelheid maar de regelmaat speelt hem parten iets wat voor alle rijders heel belangrijk zal zijn dit seizoen.
**
Van wie wij hoge verwachtingen hebben naast de drie titelkandidaten zijn drie snelle Spanjaarden. David Braceras schitterende in het EMX125 van 2020 en nu hoopt hij door te breken in deze serie. Dat geldt ook voor landgenoten Oriol Oliver en Yago Martinez die voor een 2-takt machine kiest. Jorgen-Matthias Talviku bleef het afgelopen seizoen achter op de verwachtingen, kan hij zich nu wel laten zien?
*
Waar Liam Everts en Kay de Wolf inmiddels actief zijn in het WK is Camden McLellan voorlopig nog actief in het EMX. De Zuid-Afrikaan won de ADAC 85cc-titel maar in het EMX verloopt het nog niet vlekkeloos voor de KTM-rijder. Hetzelfde kan gezegd worden van de Brit Eddie Jay Wade die na vele jaren de KTM heeft verruild voor een Kawasaki. Van een rookie kunnen we vaak nog niet zoveel verwachten maar Hakon Osterhagen denkt daar anders over. De Noor had het EMX125 moeten willen maar na de behalen van de 125cc Junior wereldtitel liep hij een zware blessure op. Osterhagen blijft voor Fantic uitkomen en is dus de teamgenoot van Toendel.
Belgie-Nederland
Met de tweeling Lucas en Sacha Coenen heeft Belgie zeker rijders die door kunnen groeien naar het hoogste niveau. Beide rijden voor JUMBO-Husqvarna-BT Racing en zijn al bezig met de oversteek naar de USA. Marcel Conijn kijkt terug op een moeizaam jaar maar de Terschellingnaar gaat het nogmaals proberen in dit kampioenschap, zijn laatste kans door de leeftijdsgrens. Scott Smulders maakt de overstap naar dit kampioenschap, hij heeft een twee jarige deal met SKS Racing-Husqvarna waardoor hij vooral zal moeten leren in 2022. Dave Kooiker, Raf Meuwissen, Stuurman Kjeld en Jens Walvoort gaan ook het gehele kampioenschap rijden. Naast de gebroeders Coenen is Wesly Dieudonne de enige Belg.
Kampioenen uit het verleden:
2012 Mel Pocock
2013 Valentin Guillod
2014 Steven Clarke
2015 Nick Kouwenberg
2016 Thomas Kjer Olsen
2017 Morgan Lesiardo
2018 Mathys Boisrame
2019 Roan van de Moosdijk
2020 Thibault Benistant
2021 Nicholas Lapucci
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Merken
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…