Het was geen kwestie van of maar van wanneer Honda met een eerste in serie geproduceerde elektrische crosser ging komen. In navolging van KTM, Husqvarna en GasGas kiest Honda er voor om te starten met de kleinsten onder ons. Zij kunnen binnenkort rijden met de CRF-E2.
Dat is een officieel Honda-licentieproduct en de eerste elektrische motorfiets die de naam CRF draagt. Hij is ontworpen voor de volgende generatie liefhebbers van motorcross en is exclusief verkrijgbaar via deelnemende dealers in het landelijke powersports-netwerk van American Honda. Er zijn de hoogwaardige componenten met opvallende kenmerken zoals een verwisselbare lithium-ion accu die onder ideale omstandigheden een actieradius van ongeveer twee uur biedt. Volgens Honda is de motor die gebruiksvriendelijk, leuk en opwindend is.
Enkele jaren geleden onthulde de KTM groep de KTM SX-E 5 en de Husqvarna EE-5 – beide 50 cc grote instelbare elektrische crossmotoren voor kinderen. Recent werd ook de spectaculaire Stark Varg aan de wereld voorgesteld en nu komt dus ook Honda met een elektrische crosser. Ook op deze Honda staan geen versnellingen of een koppeling. Een van de nadelen van elektrische motorfietsen is dat ze tussen de ritten door moeten worden opgeladen om een volle batterij te hebben om een hele dag te kunnen rijden. De CRF-E2 kiest daarom voor een verwisselbare accu. Volgens het persbericht is de motor voorzien van een “BLDC-elektromotor met laag voltage (48 volt)” en met een “beschikbare reservebatterij kan deze binnen enkele seconden worden verwisseld.
De nieuwe motorfiets heeft ook twee vermogensniveaus voor verschillende vaardigheidsniveaus, en je kunt de zithoogte verstellen van 24,8 tot 25,5 inch, wat vergelijkbaar is met de instelbaarheid van de KTM minicrossers. De CRF-E2 heeft een prijskaartje van $2.950, wat veel lager is dan zijn concurrenten. Deze minicrosser kwam er door de samenwerking van Greenger Powersports en American Honda.
De CRF-E2 is uitgerust met hoogwaardige componenten, zoals een aluminium twin-spar frame, een taps toelopend aluminium stuur, hydraulische voor- en achterremmen met wave-rotors, verstelbare aluminium remhendels en 12-inch aluminium wielen met Kenda banden. De vering bestaat uit een 33 mm telescopische hydraulische voorvork en een schokdemper met instelbare préload en uitgaande demping.
Dankzij de verstelbare handgrepen en de mogelijkheid om de zithoogte in te stellen tussen 24,8 en 25,5 inch, is de CRF-E2 geschikt voor motorrijders die niet meer dan 25 kg wegen. Bovendien kan het maximale vermogen worden omgeschakeld tussen twee niveaus om zo te kunnen inspelen op verschillende vaardigheids- en ervaringsniveaus. Loop niet meteen naar de winkel om een bestelling te plaatsen, de kleine elektrische Honda is momenteel een compleet Amerikaans verhaal.
Foto’s: Honda Powersports U.S.
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…