Ontgoocheling bij het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team na de vijfde ronde van het FIM Wereldkampioenschap in Pietramurata, Italië. Jago Geerts kwam – na een DNF in de tweede reeks – niet verder dan de elfde plek en is zijn koppositie in het WK kwijt. Thibault Benistant kwam dan weer één puntje tekort voor het GP-podium.
De organisator had voor deze editie iets speciaals in petto: het Crossodromo Ciclamino moest in de andere richting bereden worden. Thibault Benistant voelde zich meteen goed in zijn vel op deze ‘nieuwe’ baan. De Fransman won de kwalificatierace en pakte zo voor het eerst in zijn carrière de pole position. Een knappe prestatie, aangezien het pas zijn tweede race is na de zware knieblessure, die hem vijf maanden van de motor hield. Jago Geerts kende een moeilijke zaterdag op de harde en gladde baan. De WK-leider crashte in de kwalificatierace en bolde pas als 18de over de meet. Gevolg: een barslechte startpositie op zondag. Gelukkig liep de Belg geen blessures op.
Snelste ronde
Benistant nam een goede start op zijn YZ250FM (vierde), terwijl Geerts in de eerste bocht nog buiten de top tien zat. De Balenaar ging hevig te keer in de openingsronde en klom snel op naar de zevende plaats. Vooraan zette Benistant veel druk op Gifting, maar de Zweed weigerde te kraken. In plaats van een plek op te schuiven, werd de Franse tiener gepasseerd door Adamo. Geerts stormde intussen door het peloton en passeerde Langenfelder en Benistant. De vicewereldkampioen kreeg nog een klein cadeautje – in de vorm van de vierde plaats – toen Gifting tegen de grond kwakte. Volgende doel: publiekslieveling Adamo. Geerts, duidelijk sneller, zette de ene aanval na de andere in, maar de Italiaan bleek een harde noot om te kraken. Met nog drie ronden te gaan slaagde Geerts er eindelijk in om Adamo – voor de pitlane – van de derde plaats te verdringen. Jago reed meteen van de Italiaan weg, zette de snelste ronde van de race neer, maar de twee leiders waren helaas buiten bereik. Desalniettemin een sterke inhaalrace van de Belg. Benistant reed een zeer constante wedstrijd en eindigde mooi als vijfde.
Geblokkeerde voorrem
Benistant nestelde zich in de start van de tweede race meteen achter kopstarter Vialle, maar moest daar snel plek ruimen voor De Wolf. Geerts nam een matige start, maar perste opnieuw een beresterke eerste ronde uit zijn lijf (vijfde). De Balenaar kende weinig moeite met Elzinga en zette dan de jacht in op teammaat Benistant. Jago probeerde van alles, maar Thibault counterde iedere aanval. De Fransman kreeg weer wat ademruimte toen Geerts een foutje maakte en naar de vijfde plek terugviel. Jago wou snel weer naar voor oprukken, maar ging in al zijn ijver in de fout en knalde hard tegen de grond. De schade was navenant: een geblokkeerde voorrem en een pijnlijke hand. De vicewereldkampioen hervatte nog in 28ste positie, maar had snel door dat het geen zin meer had en besloot de strijd te staken. Vooraan reed Benistant een eenzame wedstrijd in derde positie. De Fransman leek lange tijd op weg naar het GP-podium, totdat Haarup in de laatste ronde nog voorbij Elzinga glipte. Daardoor kwam Benistant één luttel puntje te kort voor de top drie.
Door zijn val en opgave in de tweede reeks is Geerts de WK-leiding nu kwijt. Die koppositie is nu in handen van Tom Vialle. De Fransman telt – met nog 15 GP’s te gaan – 14 punten voorsprong op Geerts.
#93 Jago Geerts
“Een tegenvallend resultaat. Nochtans voelde ik me de snelste man vandaag. Ik had natuurlijk een heel slechte startpositie na die desastreuze kwalificatierace op zaterdag. Niet simpel op deze baan, waar passeren erg moeilijk is. Mijn eerste reeks was heel goed. Ik kon in de eerste rondjes heel wat plaatsen goedmaken en kon nog als derde finishen. Op het einde zette ik zelfs nog de snelste ronde neer. Dat gaf extra vertrouwen voor de tweede reeks. Ik maakte opnieuw veel plekjes goed in de beginfase, maar maakte dan twee fouten op korte tijd. De tweede was er te veel aan. Mijn achterwiel schoof weg op de afstap, waardoor ik hard tegen de grond ging. Omdat mijn voorrem bleef hangen en ik toch geen WK-punten meer kon pakken, ben ik binnengereden. Het is spijtig dat ik de rode plaat verlies, maar het is nu ook weer geen ramp. Het seizoen is nog heel lang.”
#198 Thibault Benistant
“Ik zit een beetje met gemengde gevoelens. Aan de ene kant waren er toch een aantal goede punten. Mijn tijdtraining bijvoorbeeld. Daar heb ik normaal gezien altijd moeite mee, maar nu zette ik prompt de beste tijd neer. Dat gaf me toch wel een mentale boost. Een groot voordeel ook op deze baan. Dat zag je meteen in de kwalificatierace, die ik ook won. Mijn reeksen op zondag waren ietsje minder. Mijn starts waren nochtans prima, maar ik reed in de beginfase telkens iets te gespannen. Ik had in beide reeksen wat tijd nodig om het goede ritme te vinden. Niet onlogisch na die lange inactiviteit. Zoiets heeft tijd nodig. Aan de ene kant is een vierde plek in mijn tweede GP van het seizoen een degelijk resultaat. Aan de andere kant doet het wel wat pijn dat ik het podium op één puntje mis. Dat is sport hé. Mijn tijd komt nog wel.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…