Flux Primo is nieuwe elektrische crosser uit Slovenië

Alweer komt er een nieuw elektrisch model op de markt. Hij draagt de naam Flux Primo en heeft het DNA van een elektrische crosser uit Slovenië.

Een team van racers, enthousiastelingen en ingenieurs is bezig met de ontwikkeling van een motorfiets die de wereld van off-road op twee wielen zal veranderen. Hun prototype is eenvoudig te onderhouden, stil en krachtiger dan alle bestaande productiemotoren op de markt.

Marko Ukota uit is de Sloveense CEO en medeoprichter van Flux Performance. Als Sloveens en Italiaans nationaal supermoto-kampioen is hij maar al te bekend met de vele problemen waarmee off-roadrijders te maken krijgen. Zozeer zelfs dat hij al in 2009, toen hij nog maar 19 was, een e-supermoto-project leidde. “De accu’s waren toen gewoon niet goed genoeg”, verklaart hij als de reden waarom hij niet verder is gegaan met de motor. 11 jaar later, nu als ingenieur, heeft hij een team van professionals samengesteld en is hij op weg om zijn droom waar te maken.

Drie belangrijke redenen voor ‘e-off-road’

“Er zijn drie belangrijke redenen om een elektrische off-road motorfiets te willen” legt Marko Ukota uit. “Ten eerste is lawaai de grootste vijand van de sport. In België, de bakermat van de motorcross, waren er in de jaren ’70 zo’n 60 MX-terreinen. Nu zijn dat er nog maar 6. En we zien dezelfde trend over de hele wereld. Ten tweede, het onderhoud van de motor vereist vaardigheden, is zeer duur en tijdrovend. Tijd en geld die beter aan rijden besteed kan worden.

En ten derde: de bestuurbaarheid van de elektrische aandrijflijn in combinatie met slimme technologie heeft zoveel potentieel dat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik niet alles op alles zou zetten om eindelijk de toekomst van mijn passie te creëren. Met de elektrische aandrijving, kunnen off-road motorfietsen zich uitbreiden naar mensen en plaatsen die nu onbereikbaar zijn, het zou net zo overvloedig kunnen worden als e-fietsen vandaag zijn.”

Primo… ‘de eerste’

Het Flux Performance-team bestaat uit vier Sloveense experts, die hun met NASA-prijzen bekroonde knowhow over elektrische aandrijflijnen in de ruimtevaart en hun ervaring in de motorsport samenbrengen om elektrische motorfietsen van het volgende niveau te creëren.

In ware startup traditie, hebben ze hun eerste prototype ontwikkeld in een garage, Primo genaamd (wat ‘eerste’ betekent in het Italiaans). Het is echter niet zomaar een assemblage van kant-en-klare componenten. Ze hebben het volledige accupakket ontworpen en op maat gemaakt, inclusief elektronica, regeleenheid, watergekoelde aandrijflijn en transmissie, evenals de software.

Het eindresultaat is een crossmotor met 85 pk piekvermogen, een verwisselbare accu met meer capaciteit dan elke andere MX-motor op de markt, terwijl het gewicht toch vergelijkbaar is. Het vermogen is aan te passen via een smartphoneverbinding, zodat je kunt genieten van de rijervaring, ongeacht je vaardigheidsniveau. Hij beschikt ook over een actieve regeneratierem, wat betekent dat je de batterij oplaadt tijdens het remmen achteraan.

Een interessante functie die meer ervaren rijders zullen waarderen, is een virtuele koppeling. Deze bootst in wezen de werking van een traditionele koppeling na, zonder de extra kosten, complexiteit en oververhittingsproblemen die dat met zich meebrengt.

De voertuigregeleenheid zit boordevol zintuiglijke input en intelligentie. “Mijn 450 is te traag, dat heeft niemand ooit gezegd”, merkt Ukota op. De echte uitdaging is om het vermogen consequent op de grond te krijgen, dit is waar een elektrische aandrijving meer mogelijkheden biedt dan traditionele benzinemotoren. Tests zullen gegevens opleveren en de ontwikkeling van speciale programma’s mogelijk maken om de prestaties, de veiligheid en het rijplezier te verbeteren. De Primo is nog geen productiemotor. Het is het eerste prototype, een ontwikkelingsinstrument en een technologisch platform.

“We willen dat JIJ onze testrijder bent!”

Waarom nog geen exact actieradiusgetal? “E-mobiliteit zit vol met valse, soms dwaze beloftes”, legt Ukota uit. Het Flux Performance-team wil eerlijk zijn tegenover zijn klanten en pas cijfers publiceren als de motor door het publiek is getest in reële omstandigheden.

Dat is nog iets wat ze anders gaan doen: ze bieden het publiek de kans om een testrit te maken op de Primo en hun gedachten mee te nemen in de ontwikkeling van de productiemotor. Ze willen dat jij je mening geeft, waardoor je in feite een deel van het ontwikkelingsproces wordt.

Flux Performance is momenteel een lijst van geïnteresseerden aan het samenstellen om een pool van professionele en amateurrijders te creëren die zullen helpen om het prototype te testen en de opvolger van de Primo te creëren. “Er zijn zoveel accessoires, modi en opties die we graag willen testen, niet alleen met profrijders, maar ook met rijders van andere merken.

Alle info over de Flux Primo kan je terugvinden op de website https://fluxmoto.co

Recent Posts

Taddy Blazusiak rijdt door opzettelijk gespannen prikkeldraad

Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…

19 uur ago

TECHBRIEF: 2025 Triumph TF 450-RC

Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…

21 uur ago

KTM zoekt naar overbruggingskrediet

Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…

2 dagen ago

Dietger Damiaens sluit af met EK brons

Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…

2 dagen ago

Marc-Antoine Rossi naar Red Bull KTM

De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…

2 dagen ago

Stefan Everts over de snelheid in de MX2

Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff…

2 dagen ago