Techniek: is een stalen koppelingshuis een voordeel?

Iedereen is lovend over het CNC-bewerkte stalen koppelingshuis van een KTM. De koppelingsplaten slaan niet in de kooi waardoor de koppeling soepel blijft werken en veel langer meegaat. Maar hoe zit het met de andere merken?

De Japanse merken gebruiken allemaal een aluminium huis. Dat is een jarenlange traditie die nog steeds gangbaar is. Er is niks mis met een koppelingshuis uit aluminium maar het moet regelmatig vervangen worden. Bovendien verminderd de werking wanneer de koppelingsplaten dieper inslaan in de vingers van het huis. Bij het intrekken van de koppeling zullen de platen dan moeilijker beginnen glijden over de randen van de vingers.

Een goedkope maar tijdelijke herstelling bestaat erin om de vingers van het koppelingshuis weer te vlakken met een vijl of met een freesmachine. Daarmee zullen de platen weer vrij kunnen bewegen over de randen van het koppelingshuis maar zullen ze ook meer speling hebben.

Een andere oplossing is het koppelingshuis vervangen door een aftermarket exemplaar zoals bv van Hinson. De korf kan in dat geval van staal zijn of van een hoogwaardig aluminium met een harde coating. Ze zijn dus extreem slijtvast, hebben oliepoorten om de platen te smeren, en verbeteren de koppelingsprestaties. De vingers zijn ook zo vervaardigt dat de platen minder snel zullen kleven. Kies je voor een stalen koppelingshuis? Dan moet je er rekening mee houden dat deze ook een stuk zwaarder is.

T6 aircraft alu koppelingshuis van Hinson

Een zwaarder koppelingshuis is onderdeel van de aangedreven massa van de motor en wijzigt dus de motorkarakteristiek. Maar in werkelijkheid valt dat heel goed mee. In het slechtste geval neemt het de scherpste kantjes van de vermogensband weg. Het extra gewicht zorgt voor het beter oppakken van de motor bij het accelereren. Een bijkomend voordeel is dat door de verhoogde aangedreven massa je de motor minder snel dood remt.

Stalen koppelingshuis van Hinson

In principe zou je kunnen stellen dat het extra gewicht van een stalen koppelingshuis lijkt op het verzwaren van een vliegwiel maar dat is niet geheel waar. Een koppeling draait langzamer dan de krukas waardoor het effect van een verzwaard vliegwiel voor een gedeelte teniet wordt gedaan. Een koppeling draait ook nog eens in de omgekeerde richting waardoor het meer werkt als een contragewicht.

Let op: een stalen koppelingshuis is niet verkrijgbaar voor elk model. Controleer het op de website van de aftermarketfabrikant.

Recent Posts

VHR-VRT gaat Yamaha EMX250 team runnen

Yamaha Motor Europe kondigde zonet haar EMX250 programma voor 2025 aan. Het VRT Yamaha Official…

4 uur ago

FOTO: Friday practice SX Paris

Vooraleer de strijd morgen en overmorgen losbarst in de La Défense Arena konden de rijders…

5 uur ago

VIDEO: een lange chat met Kay de Wolf

Kay De Wolf trok enkele weken terug naar Californië. Beetje vakantie, beetje supercross en enkele…

8 uur ago

Zie Supercross Parijs live!

De 41ste Supercross van Parijs belooft alweer een absoluut topspektakel te worden! Komen dit weekend…

12 uur ago

Taddy Blazusiak rijdt door opzettelijk gespannen prikkeldraad

Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…

1 dag ago

TECHBRIEF: 2025 Triumph TF 450-RC

Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…

1 dag ago