Voor 2023 heeft Yamaha zijn aandacht gericht op de ontwikkeling van een geheel nieuwe YZ450F motorcrossmachine die lichter, sneller en gemakkelijker te besturen is, en is ontworpen om zijn gedistingeerde erfgoed eer aan te doen.
Uitgerust met een lichtere en krachtigere nieuwe motor, een nieuw ontwikkeld lichtgewicht chassis en een geheel nieuw ergonomisch kuipwerk, betekent de 2023 YZ450F een grote stap voorwaarts voor Yamaha’s toonaangevende crossmotor.
Op elke motorfiets moeten de rijder en de machine in harmonie samenwerken om optimale prestaties te leveren, en dit geldt in het bijzonder voor een crossmotor waar een constante verschuiving van het lichaamsgewicht vereist is bij het optrekken, remmen en nemen van bochten. Een succesvolle Off Road Competition-motor moet zich gedragen als een verlengstuk van het lichaam en de geest van de rijder, en daarom is het YZ450F-ontwikkelingsteam begonnen met de behoeften en verwachtingen van de rijder als zijn primaire focus.
In plaats van nieuwe technologie te introduceren omwille van de technologie, hebben de ontwerpers van Yamaha de rijder op de eerste plaats gezet en een rijdersgerichte benadering gevolgd waarbij voortdurend de potentiële voordelen zijn geëvalueerd die elke nieuwe functie zou bieden aan een breed scala van rijders met verschillende vaardigheidsniveaus.
Het resultaat is een zeer competitieve crossmotor die zowel snel als leuk is om op elk type circuit te rijden – of de rijder nu een ervaren prof of een weekendracer is. Dit nieuwe model, dat 5 % meer vermogen levert en slechts 109 kg weegt met een volle tank brandstof, is ontworpen om Yamaha’s positie als een van de toonaangevende merken in de motorcross opnieuw te bevestigen.
Voor 2023 heeft de motor van de YZ450F een volledig nieuw ontwerp ondergaan, waarbij elk onderdeel opnieuw is bekeken en geanalyseerd. Dit is de belangrijkste wijziging aan de krachtbron sinds de oorspronkelijke lay-out met omgekeerde kop in 2010 werd geïntroduceerd. Met een inlaat die naar voren is gericht en een uitlaat die naar achteren uitkomt, levert deze unieke motoropstelling een hoge mate van efficiëntie op – en de posities van de airbox, brandstoftank en uitlaat en de naar achteren schuin geplaatste cilinder dragen bij aan massacentralisatie.
De gloednieuwe motor is lichter en duurzamer en is ontworpen om meer lineaire outputeigenschappen te leveren voor een sterkere en betere trekkracht met verbeterde rijeigenschappen, waardoor het 2023-model gemakkelijker te berijden is bij alle toerentallen.
De motor met omgekeerde kop profiteert van een geoptimaliseerde verbrandingskamer en een nieuw ontworpen zuiger, alsook van een lichter cilinderhuis dat het vermogen en het gedrag verbetert. Om de toerentalgrens van 500 tpm te kunnen verhogen, is de nieuwe motor uitgerust met een uiterst precieze, wrijvingsarme nokkenasketting – en voor een efficiënter gebruik zijn de krukas en de drijfstang opnieuw ontworpen, en een lichtere glijlager vervangt het vorige naaldlagerontwerp. Een nieuw enkel balansgewicht heeft een nieuwe holle balansas, en dit verbeterde lichtere ontwerp vermindert trillingen.
Voor 2023 is het zeer efficiënte, naar voren gerichte inlaatontwerp verder verbeterd door een nieuwe vorm van de inlaatpoort met een rechtere doorgang naar de cilinderkop en het gebruik van titanium inlaatkleppen met een grotere diameter van 39 mm, waardoor het luchtinlaatvolume bij maximale kleplichthoogte met 9 % toeneemt. Als aanvulling op het verbeterde inlaatontwerp is ook de vorm van de uitlaatpoort herzien voor een soepelere verbinding met de uitlaat.
Er is een volledig nieuw luchtinlaatpad, waarbij de verse lucht nu door de ruimte tussen de brandstoftank, het frame, het zadel en de zijpanelen wordt geleid. Deze omgeleide luchtstroom helpt voorkomen dat water, stof en modder in de airbox terechtkomen, en resulteert in een lichtere en slankere machine met compacter kuipwerk.
Het 2023-model is ook uitgerust met een zeer efficiënt ontwerp van de airbox, die een vortex creëert zodat stof door middel van centrifugale krachten van de inkomende lucht wordt gescheiden voordat het het nieuwe ronde driedimensionale filter ingaat.
Om de toename van 5 % van het totale vermogen van de motor te compenseren, is een nieuw ontworpen transmissie gemonteerd. De afstand tussen de aandrijfassen is verbreed en de diameter van elk tandwiel is vergroot om het gewicht te verminderen en de kracht van de vijfversnellingsbak te vergroten.
De tweedelige staal/aluminiumkoppeling van het vorige model is vervangen door een duurzaam en lichtgewicht stalen ontwerp uit één stuk met schotelveren in plaats van de conventionele schroefveren. Deze nieuwe koppeling is aanzienlijk lichter en smaller, weegt 0,75 kg minder – en er is een directer gevoel en een lichtere trekkracht aan de hendel.
Voor een grotere duurzaamheid in het bredere toerenbereik van de krachtigere motor is de nieuwe YZ450F-motor uitgerust met een vernieuwd koelsysteem en een nieuw dry-sumpsmeersysteem – en er is ook een nieuwe distributieketting en spanner, en een nieuw ontworpen drijfstang.
In navolging van de benadering van het bedrijf waarbij de rijder centraal staat, hebben de ingenieurs van Yamaha zich geconcentreerd op het herontwerpen van het aluminium dubbele wiegframe om een lichter gevoel, grotere wendbaarheid en verbeterde stabiliteit te bieden.
Het karakter en het gedrag van het nieuwe chassis worden bepaald door vele factoren, waaronder de geometrie, de specifieke stijfheidsbalans van elk afzonderlijk onderdeel, en de manier waarop de onderdelen op elkaar inwerken. Een belangrijke verandering voor 2023 is de verplaatsing van de verbinding tussen de tankrails en de pijp, die nu 15 mm lager is dan voorheen – en de verbinding tussen de framebuizen die de tankrails met de onderbuis verbinden, is ook met dezelfde hoogte verlaagd.
Andere belangrijke wijzigingen zijn de verhoging van de stijfheid van de onderbuis, van de dwarsbuis en het scharnierpunt van de swingarm – en het nieuwe frame heeft nu een 4 mm dikke stalen voorste motorsteun met drie doorgaande bouten – in tegenstelling tot een 8 mm dikke aluminium motorsteun met één doorgaande bout.
De YZ450F is uitgerust met een volledig nieuw ‘Horizontal Movement’ kuipwerk dat deze toonaangevende crossmotor een gestroomlijnde en strakke nieuwe look geeft. Elk buitenpaneel is opnieuw ontworpen en het resultaat is een slanker en compacter kuipwerk met een naadloze en afgeronde afwerking die zorgt voor een grotere wendbaarheid voor een snelle verplaatsing van het lichaamsgewicht.
Een nieuwe aanvoerroute voor verse lucht naar de inlaat maakt het mogelijk de voorste luchtkanalen te verwijderen, en dit heeft de montage mogelijk gemaakt van een veel compactere bekleding met een kleinere breedte van 50 mm, evenals een smallere nieuwe brandstoftank – wat een veel slanker middendeel oplevert.
Het compacte voorspatbord wordt geëvenaard door een nieuw, korter achterspatbord, en samen met het nieuwe zadel, de luchtfilterafdekking en de brandstoftank heeft de YZ450F een vlakker horizontaal profiel en een veel kortere kuipwerklengte van voor tot achter. Nieuwe zijpanelen en vorkbeschermkappen maken de dynamische nieuwe look compleet.
De relatieve posities van alle drie de elementen van de rijderdriehoek – namelijk het zadel, het stuur en de voetsteunen – zijn gewijzigd om een ideale rijpositie voor verschillende lichaamsbouwen te bereiken. De zithoogte is met 5 mm verhoogd en heeft een veel vlakker oppervlak. Een andere verbetering is het rondere profiel van de linker- en rechterkant van de zitting, waardoor de zijdelingse beweging van het lichaam gemakkelijker en comfortabeler wordt.
De voetsteunen zijn nu 5 mm lager geplaatst, waardoor de beenruimte in totaal 10 mm groter is geworden voor grotere rijders. Daarnaast is de natuurlijke zithouding met het in 4 standen verstelbare stuur is verbeterd terwijl de rubberen stuursteunen zorgen voor rijcomfort.
Een nieuw kleppensysteem voor de ophanging verbetert de absorptie van oneffenheden en verhoogt de tractie – en voor een eenvoudigere afstelling is de beste KYB-vork uit zijn klasse uitgerust met een met de hand verstelbare afsteller voor de ingaande demping. Rijders hebben nu toegang tot duidelijke informatie en aanbevelingen over de afstelling van de ophanging via de Power Tuner-app op hun smartphone, waardoor het giswerk bij de afstelling wegvalt.
De achterrem speelt een sleutelrol bij richtingsveranderingen en bij het effectief ingaan van een bocht, en de mate van gevoel die op de rijder wordt overgebracht is van cruciaal belang om de controle te behouden. Daarom is het nieuwe model uitgerust met een nieuwe achterslang met verminderde stijfheid die het evenwicht van de reminput verbetert en de rijder een nauwkeurigere controle geeft.
Het gebruik van een nieuw tractioncontrolsysteem is een ander voorbeeld van hoe Yamaha’s rijdersgerichte filosofie is gericht op het introduceren van technologie die in het voordeel van de YZ450F-rijder werkt. Dit elektronische regelsysteem biedt twee ondersteuningsniveaus en een uitschakelfunctie, en door te voorkomen dat de machine haar tractie volledig verliest, kan de rijder zich volledig concentreren op het parcours dat voor hem ligt.
Het nieuwe tractioncontrolsysteem van de YZ450F wordt bediend via de Power Tuner-app, zodat de rijder de mate van ingrijpen kan aanpassen aan de omstandigheden op het circuit, veranderende weersomstandigheden en zijn vaardigheidsniveau.
Het Launch Control System heeft een nieuwe ’toerentalbegrenzer’ die kan worden ingesteld op een maximum toerental tussen 6000 en 11.000 tpm in stappen van 500 tpm, zodat de rijder vol gas kan vertrekken en zich kan concentreren op het bereiken van een razendsnelle start. Wanneer het Launch Control System herkent dat de start voltooid is, wordt de toerentalbegrenzer automatisch uitgeschakeld en wanneer de derde versnelling is bereikt, wordt het Launch Control System gedeactiveerd.
De ontwerpers van Yamaha hebben elk belangrijk en minder belangrijk onderdeel geanalyseerd in hun missie om van de nieuwe YZ450F een van de lichtste machines in zijn categorie te maken – gemeten met vloeistoffen.
Een nieuwe brandstofpomp, airbox en kettinggeleider dragen in belangrijke mate bij aan het lagere gewicht en helpen de massa te centraliseren voor een betere wendbaarheid van het chassis. . Zelfs de kleinste onderdelen – waaronder de gaskabel, de stuurschakelaars en de waterpompwaaier – zijn opnieuw ontworpen om het gewicht terug te brengen tot slechts 109 kg (wet weight)- een vermindering van 2,3 kg.
Voor 2023 is de Power Tuner-app geüpgraded en voorzien van een intuïtieve ‘Quick Tuning’-functie waarmee het veel gemakkelijker en sneller is om de gewenste motoreigenschappen te selecteren door een schuifbalk te verschuiven die loopt van ‘Smooth’ tot ‘Aggressive’. De nieuwe app bevat extra functies zoals een rondetimer, toerental, brandstofverbruik, snelheid en andere gegevens, en er is ook een pagina met veelgestelde vragen over de ophanging, die de YZ450F-eigenaar helpt om tot de beste afstelling te komen.
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…