Dramatisch einde voor Geerts, Yamaha pakt wel wereldtitel

Geen eerste wereldtitel MX2 voor Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijder Jago Geerts. De Belg moest, na een dramatische slotreeks, opnieuw tevreden zijn met zilver. Yamaha pakte wel weer de wereldtitel voor constructeurs. Geerts was met twee puntjes voorsprong op Vialle naar Afyonkarihasar, in het Turkse binnenland, afgereisd. Alles of niets dus in de laatste Grote Prijs van 2022. Geerts begon goed aan zijn Turks weekend met een tweede plaats in de kwalificatierace, inclusief de snelste ronde.

Agressief
De Balenaar vergat in de eerste reeks om zijn goede startpositie meteen te verzilveren. Terwijl grote rivaal Vialle de holeshot pakte, dook Jago pas als zesde in de eerste bocht. Teammaat Benistant zat zelfs nog wat verderop. Geerts ging in die beginfase heel agressief te keer. In de vierde ronde hing hij al op P2, na knappe passeermaneuvers op Längenfelder en de Wolf. Volgende op zijn lijst: Vialle, die vier seconden was weggereden. Geerts had aanvankelijk moeite om de kloof te verkleinen. Net toen hij zijn turbo had gevonden – in ronde 10 – maakte hij een stuurfoutje. De Wolf ging hem opnieuw voorbij, maar niet voor lang. De kloof op Vialle kreeg Jago echter niet meer gedicht. Benistant reed heel lang op P6, maar viel in de slotfase terug naar P10 na een crash.

Vreemde crash
Geerts, die nu één puntje achter Vialle stond in het WK, schoot in de tweede reeks als een komeet uit het starthek. Holeshot. Iets wat hij absoluut nodig had. Maar Vialle liet er ook geen gras over groeien. De Fransman dook als vierde het veld in, maar hing na één ronde al in het wiel van Geerts, die zich iets later aan de binnenkant liet verrassen. Jago klampte aan, zocht en vond goede lijnen en begon zijn rivaal met een resem aanvallen te bestoken. Vialle kwam meer en meer onder druk te staan en kraakte ook. De Fransman ging tegen de grond, maar… Geerts zat zo dicht dat hij hem niet meer kon ontwijken en ook crashte. Een ongeluk komt helaas nooit alleen: Vialle kon veel sneller hervatten en kreeg zo vijf seconden cadeau van Dame Fortuna. Veel op deze snelle Turkse baan. Jago gaf zich echter niet gewonnen en perste alles uit zijn tengere lijf. Hij kwam even opzetten, maar de kloof volledig dichten lukte niet meer. Weg wereldtitel, door een stomme val waar hij zelfs helemaal niets aan kon doen. Een dramatisch einde van een super spannend seizoen. Benistant, die als derde was vertrokken, bolde als vierde over de meet.
Met een tweede en vijfde plaats in het WK, zeven GP-zeges en 22 podiumplaatsen kan/mag het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team toch terugblikken op een sterk jaar. Genoeg ook voor de wereldtitel voor constructeurs, voor het derde jaar op rij. Alleen de kers op de taart ontbreekt…

#93 Jago Geerts
“Dit is een mokerslag. Vooral de manier waarop doet veel pijn. Ik voelde me super in de tweede reeks, plaatste de ene aanval na de andere op Vialle. Bij een zoveelste poging viel hij vlak voor mij. Ik kon hem niet meer ontwijken, raakte zijn wiel ern werd op mijn beurt over mijn stuur gegooid. Enig verschil: hij kon veel sneller weer vertrekken. En die kloof kreeg ik niet meer gedicht. Opnieuw tweede. De derde keer op rij al. Deze doet het meeste pijn. In de laatste reeks, na opnieuw pech.”

#198 Thibault Benistant
“Een weekend met ups and downs. Op zaterdag voelde ik me prima tijdens de kwalificatierace. Maar in de eerste reeks miste ik mijn start compleet. Ik overrekte mijn al geblesseerde schouder en moest dus door de pijn rijden. Niet makkelijk. Tijdens de week had ik nochtans goed samengewerkt met de fysio van Yamaha. Maar helaas. We hebben al gedaan wat mogelijk was. De tweede reeks was gelukkig ietsje beter, vooral dankzij een degelijke start. Nu ga ik mijn schouder laten genezen, zodat ik volgend jaar sterker dan ooit kan terugkeren.”

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

4 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

4 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

16 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

20 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

20 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

20 uur ago