Heel vaak wordt er achteloos omgesprongen met de remolie in het remcircuit van een crossmotor. Nochtans is het van groot belang om deze regelmatig te ontluchten en te verversen. Remolie heeft heel specifieke eigenschappen en net daarom zijn deze handelingen zo belangrijk.
Onze suggestie is om uw remmen regelmatig te ontluchten. Remvloeistof zorgt er niet alleen voor dat de remmen uw crossmotor doet vertragen, maar ook dat het remhendel solide aanvoelt wanneer u eraan trekt. Elke verandering in de afstand tussen de remhendel en het stuur is een duidelijk teken dat er een probleem is.
Ontluchten
Verse remvloeistof kan wonderen doen voor je remmen en verwaarloosde remvloeistof kan allerlei problemen veroorzaken. Om goed te werken moet remvloeistof dun genoeg zijn om direct te reageren, compatibel zijn met de onderdelen van je remsysteem (plastic, metaal en rubber), consistent kunnen blijven bij diverse temperaturen. Helaas heeft remvloeistof een vervelende eigenschap. Het absorbeert water.
Hydraulische remsystemen zijn afgesloten, maar hoe komt er dan vocht in? Hygroscopische vloeistoffen zoals remvloeistof, kunnen vocht langs het membraan van de hoofdremcilinder trekken. Vocht kan binnendringen wanneer het deksel van het reservoir gedemonteerd is. De remvloeistof kan vervuild zijn met water voordat je het in je remmen stopt. Hoewel remvloeistof verpakt is in hermetisch gesloten bussen, is het nog steeds geen goed idee om een oude bus met vloeistof te gebruiken die al jaren stof staat te vergaren in je werkplaats.
Vervangen
Slechte remmen vereisen meer druk op het remhendel waardoor de warmte toeneemt. De warmte wordt via de remblokken rechtstreeks overgedragen op de remvloeistof. Remvloeistof kan zo heet worden dat het gaat koken, en wanneer het kookt, verdampt het tot een samendrukbaar gas. Tijdens het remmen comprimeert het verdampte gas waardoor uw remmen vaag aanvoelen. Uw remvloeistof is dan versleten en het heeft water geabsorbeerd.
Wanneer dat water door hittevorming uitzet, verandert het in een gas. Het gas vormt bellen en die bellen verdunnen de samendrukbaarheid van de remvloeistof. De combinatie van water, warmte en oude vloeistof verlaagt het kookpunt van de remvloeistof in uw systeem, waardoor de remmen spectaculair verzwakken. Ontlucht dus regelmatig uw remmen, maar vervang ook tussendoor de oude remvloeistof.
DOT4
Gebruik door de fabrikant voorgeschreven type van remolie. Het meest gangbare type is DOT4 in de motorcross. Zorg altijd dat de bus na gebruik goed wordt afgesloten zodat er geen vocht uit de omgevingslucht kan getrokken worden. Remolie is agressief voor vele soorten van verf, zorg dus dat je geen olie morst op gelakte delen en draag handschoenen.
De grootste Europese SX van het seizoen zit er weer op. En qua spektakel mocht…
Op zoek naar dé perfect crossvakantie deze Kerst? Op mooie, zonnige banen trainen en bijleren…
Komend weekend gaat het wereldkampioenschap Supercross verder in de Australische stad Perth. Het is meteen…
Tromgeroffel... Triumph Motorcycles laat na de TF250 X hun 450cc mx bike los op de…
De KNMV NK 125cc wordt opengesteld voor rijders van alle leeftijden! Dit kampioenschap heeft dus…
Eerder deze maand werd bekend dat Emil Larsen niet langer de bondscoach zou zijn van…