De werking van een hydraulische koppeling is identiek aan die met kabelbediening. Met andere woorden: de koppeling zelf blijft dezelfde, alleen wordt de kabel vervangen door een vloeistof die de koppeling bedient. De vloeistof wordt door een leiding naar beneden geperst om de koppelingsplaten te scheiden. Bij een standaard kabelkoppeling trekt de hendel aan een kabel die verbonden is met een hefboom waarmee de koppelingsplaten worden gescheiden.
Ze zijn met minder kracht te bedienen dan koppelingen met kabelbediening. Doordat ze gemakkelijker in te trekken zijn, kunnen stijvere koppelingsveren gebruikt worden. Dat zorgt dan weer voor een sterkere koppeling die meer koppel kan verdragen en minder snel slipt. Ze bieden ook een consistenter gevoel in het koppelingshendel.
Het koppelingshendel is verbonden met een hoofdcilinderreservoir vol vloeistof. Zodra de hendel wordt ingetrokken, wordt de vloeistof samengeperst en wordt er druk opgebouwd. De verhoogde druk stuurt een vloeistofpuls door de slang naar de koppeling. De vloeistof drukt tegen een zuiger die op zijn beurt tegen een stang drukt. De stang loopt van de linkerkant van de motor naar de rechterkant waar de koppelingskorf zit. De stang wordt in een hoed-achtige fitting gedrukt die de koppeling ontkoppelt door de drukplaat van de platen weg te trekken.
Wanneer koppelingen warm worden, zetten de platen uit, waardoor de afstand tussen de platen kleiner wordt en het aangrijpingspunt van de koppeling verandert. Koppelingen met kabelbediening moeten worden bijgesteld naarmate de koppelingsplaten opwarmen en afkoelen. Bij hydraulische koppelingen past de vloeistof zichzelf voortdurend aan om warmte en slijtage te compenseren. Hierdoor blijft de koppeling optimaal werken en heb je een constant gevoel in de hendel.
Kawasaki en Honda zijn de enige Japanse merken die de afgelopen jaren op een hydraulische koppeling zijn overgestapt. Bij Yamaha en Suzuki wordt er nog steeds gekozen voor kabelbediening. Als je motor vooruit wil kruipen bij een ingetrokken koppeling, is dat een teken dat de hydraulische vloeistof van je koppeling versleten is of er luchtbellen in zitten. Dit probleem kan worden verholpen door de hydraulische koppelingsvloeistof te ontluchten en te vervangen door verse vloeistof in de leiding tussen de koppelingshendel en de hoofdcilinder.
Hou er rekening mee dat sommige oudere Magura hydraulische koppelingssystemen minerale olie vereisen in plaats van remvloeistof in het systeem. Als remvloeistof wordt gebruikt in een systeem dat is ontworpen voor minerale olie, zal de remvloeistof de afdichtingen doen zwellen en lekken.
Het type hydraulische vloeistof dat uw koppelingssysteem nodig heeft, staat vermeld op de dop van uw koppelingshoofdcilinderreservoir. Als uw motor remvloeistof nodig heeft, adviseren wij DOT 4 of DOT 5.1 vloeistof met een hoog kookpunt. Remvloeistoffen zijn hygroscopisch, wat betekent dat ze water aantrekken. Wanneer water de vloeistof vervuilt, gaat deze bij lagere temperaturen koken, waardoor de goede werking van de koppeling afneemt.
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…