EICMA: Bimota lanceert enduro-motor BX450

Vandaag zwaaiden de deuren van de motorbeurs EICMA in Milaan open en al meteen viel er spectaculair nieuws te rapen. Het exotisch Italiaans merk Bimota, bekend voor zijn met de hand gebouwde motoren, stond er te pronken met een ééncilinder enduro-motor op basis van de Kawasaki KX450X.

Het merk uit Rimini werkt al langer samen met Kawasaki dat een participatie heeft in het Italiaans bedrijf van 49,9 procent. De Bimota Enduro pronkt in Italiaanse kleuren en kreeg een grotere benzinetank, instelbare mappings en traction control. Het totaalgewicht van de machine bedraagt 110 kg.

Verder is de BX450 uitgerust met een elektrische starter, een 49 mm upside down vork en Metzeler Six Days banden en een Euro-5 motor. De productie is reeds gestart maar wat deze Bimota kost bij de dealer is nog niet medegedeeld.

Technische fiche

Model name: BX 450 MY’23
DIMENSIONS:
Overall length: 2185 mm
Overall width: 820 mm
Road Clearance: 335 mm
Wheelbase: 1485 mm
Curb Mass: 110.2 Kg (With Oil and Liquid Coolant, no fuel)
Fuel Tank Capacity: 10.7 Lt
ENGINE:
Engine type / Valve system: 4-stroke, DOHC, single cylinder, liquid-cooled
Bore x Stroke: 96.0 x 62.1 mm
Displacement: 449 cm3
Compression ratio: 12.5:1
Fuel system: FI (Fuel Injection)
Ignition System: Digital DC-CDI
Lubrication System: Forced Lubrication (semi-dry sump)
Spark Plug: NGK CPR8EB-9
TRANSMISSION:
Transmission: 5-Speed, constant mesh, return shift
Clutch type: Wet, Multi disc
Driving System: Chain Drive
Final reduction ratio: 3.642 (51/14)
ENGINE OIL:
Type: API SG, SH, SJ, SL or SM with JASO MA, MA1, or MA2
Viscosity: SAE 10W-40
Capacity: 1.0 lt.
FRAME:
Type: Tubular, semi-double cradle
Steering Angle: 42° to either side
Caster: 27.6°
Trail: 120 mm
Tire Size / Type:
Front: 90/100-21 57M Metzeler Six days MST Super soft
Rear: 140/80-18 70M Metzeler Six Days M+S Medium
Rim Size:
Front: 21 x 1.60 (“)
Rear: 18 x 2.15 (“)
Suspension:
Front: Telescopic fork (uspside-down) D49 mm
Rear: New Uni-trak swingarm
Front Suspension Travel: 305 mm
Rear Suspension Travel: 307 mm
Front Fork Oil:
Type: Kawasaki Fork Oil A15-00
Ammount:
Cylinder Unit: 253 mL
Outer Tube: 331 mL
BRAKES:
Front: Single disc
Rear: Single disc
ELECTRICAL EQUIPMENT:
Battery: 12.8 V 2.0 Ah (10 HR), Lithium-ion battery
EMISSION:
Directives: Euro 5

 

 

 

Recent Posts

Vijf minuten met Nicolas Vennekens

De GasGas-rijder uit Mol deed in mei dit jaar een opmerkelijke move door de EMX250-competitie…

3 uur ago

Keert Bonacorsi terug bij Fantic Racing?

In 2020 wist Andrea Bonacorsi met Fantic Racing het Europees Kampioenschap 125cc te winnen. Een…

4 uur ago

Guillem Farres naar WK MX2 met Triumph

Monster Energy Triumph Factory Racing kondigde net Guillem Farres aan als vervanger van Mikkel Haarup.…

19 uur ago

ISDE 2024: Frankrijk houdt stand na dag drie, Belgen bevestigen

Na twee dagen op de Santiago-lus, ontwaakten de rijders op dag drie voor een nieuw…

24 uur ago

VIDEO: een tweetakt Suzuki in een aluminium frame

Suzuki is helemaal uit beeld verdwenen in de motorcross. Ze leveren nog wel crossers maar,…

1 dag ago

Stark en Blazusiak mikken op revanche in WK SuperEnduro!

Vorig jaar stak de FIM op het allerlaatste moment nog 'n stokje voor de deelname…

1 dag ago