Danny De Baets over het De Baets Yamaha MXGP-team en Benoit Paturel

Benoit Paturel heeft getekend bij een nieuw team voor het wereldkampioenschap MXGP voor het seizoen 2023 – het De Baets Yamaha team. Het is altijd goed nieuws voor de sport wanneer een nieuw team de paddock betreedt en zeker als je weet dat een aantal teams de paddock verlaten in 2023. 

Sinds zijn overstap naar de MXGP worstelde Paturel met blessures, maar hopelijk kan hij dit jaar blessurevrij blijven en eindelijk zijn ware potentieel tonen op een 450cc. Hij komt terug op een Yamaha, het merk waarmee hij zijn beste resultaten behaalde in het MX2-wereldkampioenschap, dus ik hoop dat het in 2023 klikt voor het enigszins vergeten maar getalenteerde Franse talent.

Gatedrop.com collega Andy McKinstry sprak met de man achter het De Baets Yamaha team, Danny De Baets om te vragen hoe het team tot stand is gekomen voor het seizoen 2023 en meer.

Danny, het is bevestigd dat je een MXGP team gaat leiden voor het seizoen 2023 – het De Baets Yamaha Racing team. Er is duidelijk veel planning aan vooraf gegaan. Hoe is het geweest om alles samen te stellen en wanneer is het begonnen?

Danny De Baets: Eigenlijk dachten we er al een tijdje aan om met Benoit Paturel een team op te bouwen, maar omdat we met de opening van onze nieuwe Yamaha-motorzaak De Baets Motors & More in Hasselt iets langer moesten wachten dan verwacht, is dit even aan de kant geschoven. De nieuwe motorzaak kon uiteindelijk in april openen en omdat Benoit Paturel op dat moment zonder team zat, waren de plannen in oktober rond en besloten we aan een nieuw avontuur te beginnen.

Jullie hebben Benoit Paturel gecontracteerd voor het seizoen 2023, hoe is de deal met hem tot stand gekomen?

Danny De Baets: De contacten met Benoit zijn altijd gebleven na het Kemea verhaal. Nadat hij begin oktober nog geen ploeg gevonden had, hebben we de koppen bij elkaar gestoken en zijn we onze plannen voor 2023 gaan uitwerken. Hans Corvers en ikzelf hebben altijd geloofd dat Benoit beter kan dan wat we de afgelopen jaren hebben gezien. We hebben altijd contact gehouden en Benoit nam contact op met Hans voor een Yamaha plek. Daarna kwamen Hans en Benoit naar mij toe om te kijken of we samen iets konden doen, Benoit nam contact op met Yamaha en samen met de steun van Yamaha Motocross Europe, Yamaha Nederland en onze De Baets Motors & More zijn we een organisatie geworden voor een MXGP team alleen voor hem.

Benoit heeft veel talent maar sinds de overstap naar MXGP heeft hij veel last van blessures en gezondheidsproblemen. Ik denk dat het doel voor jou is om hem volledig gezond te krijgen en het hele seizoen vol te houden? Met racen zal hij verbeteren en hopelijk weer op zijn best worden… Wat zijn je verwachtingen voor hem in 2023?

Danny De Baets: Wijzelf en Benoit weten wat er de laatste jaren is misgegaan. We willen hem terug krijgen waar hij moet zijn en hopelijk blijven de blessures uit. We geloven allemaal in Benoit en we weten wat hij kan.

Danny De Baets als motorcrosser op een Yamaha.

Kun je me meer vertellen over je achtergrond – hoe ben je in de sport terecht gekomen, heb je al ervaring in de MXGP paddock en vertel ons meer over het bedrijf De Baets?

Danny De Baets: In de jaren negentig heb ik jarenlang op een 125cc gereden en ik heb op vrij jonge leeftijd de stap terug gezet naar de amateurbond, waar ik een mooie carrière heb kunnen opbouwen en zeven jaar lang voor het Kemea-team heb gereden. Zelf ben ik al geruime tijd betrokken bij het Kemea-team als sponsor en vriend. Volgend jaar zijn we twintig jaar officieel automerkgarage van Suzuki, SsangYong en MG en als carrosseriebedrijf. Sinds april dit jaar is er een officieel Yamaha dealerschap bijgekomen waar we alle Yamaha producten verkopen van scooters, circuit motoren, Quads, crossmotoren, kleding en binnenkort elektrische fietsen. We verkopen dus het hele gamma van Yamaha.

Het is natuurlijk nooit goedkoop geweest om een motorcross team samen te stellen en na COVID-19 met de stijgende kosten van levensonderhoud is het moeilijker dan ooit. Was het financieel een uitdaging om deze deal tot stand te brengen?

Danny De Baets: Het is nooit gemakkelijk om een GP team te runnen. Maar dat is precies waarom we beginnen met één rijder en daar het beste uit proberen te halen.

Een aantal MXGP teams zijn gevestigd in Lommel, waar zullen jullie gevestigd zijn? 

Danny De Baets: Onze werkplaats bevindt zich in Hasselt bij onze nieuwe Yamaha shop en autogarage.

Benoit Paturel is al aangekondigd – voor 2023, zal hij de enige rijder zijn? Staan jullie in de toekomst open voor meer dan één rijder?

Danny De Baets: Benoit Paturel zal de enige renner van de ploeg zijn in 2023. Daarna zien we wel wat de toekomst brengt.

Hoeveel MXGP rondes zal Benoit rijden? Alle rondes, of alleen alle Europese rondes of alleen een geselecteerd aantal?

Danny De Baets: We beginnen met de eerste twee overzeese en Europese GP. Daarna zullen we verder evalueren voor de rest van het seizoen.

Wat zijn Paturel’s plannen voor het voorseizoen – waar zal hij het grootste deel van zijn tijd doorbrengen en weet je welke races hij zal rijden? Hawkstone, Lierop, het Franse openingskampioenschap, het Internationale Italiaanse kampioenschap en zelfs Spaanse kampioenschappen zijn allemaal opties…

Danny De Baets: De planning is dat we pré-season races gaan rijden, maar alles hangt af van hoe ver we zijn met de voorbereidingen en dat we de benodigde motoren hebben ontvangen.

Qua materiaal zal het team met Yamaha machines rijden, het nieuwe 2023 model neem ik aan – zal het standaard zijn of krijgen jullie enige ondersteuning van Yamaha?

Danny De Baets: We zullen rijden met een Yamaha 450cc 2023 en met ondersteuning van Yamaha.

Heeft u op lange termijn doelen voor het team? Is dit een lange termijn project om aanwezig te zijn in de MXGP?

Danny De Baets: Op dit moment hebben we geen plannen voor de toekomst. Laten we eerst het seizoen 2023 afmaken en dan zien we wel wat de toekomst ons brengt.

Even over MXGP in het algemeen, na COVID-19 en de gestegen prijs van levensonderhoud, zullen sommige teams volgend jaar stoppen dus jouw introductie is nodig. Wat zijn je algemene gedachten over MXGP op dit moment?

Danny De Baets: MXGP is het hoogste niveau dat je kan bereiken en waar velen van dromen, maar het wordt steeds moeilijker om als privéteam een budget te hebben in een wereld als vandaag. Met het grote aantal wedstrijden en zeker de overzeese reizen is het voor veel teams onmogelijk om aan het volledige kampioenschap deel te nemen. Ik wil iedereen bedanken die ons steunt om dit mogelijk te maken en ik wil er alles aan doen om Benoit Paturel terug te brengen naar het niveau waar hij hoort te zijn.

Interview: Andy McKinstry
Foto: Archief en Mediacross

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

10 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

14 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

16 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

17 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

20 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago