Techniek: De High speed en Low speed instellingen op je vering

Het begrijpen en afstellen van de vering van je crossmotor wordt vaak gezien als een ontmoedigende taak voor veel rijders. Er zijn veel verschillende variabelen en instellingen betrokken zijn bij een correct ingestelde vering. In deze video worden enkele termen besproken die je hoort in verband met de hoge en lage snelheidsinstellingen van de vering van je motor en geven we je enkele tips om de compressie van je schokdemper correct in te stellen voor jou en je rijstijl.

Vooreerst is het belangrijk dat je de verschillen kent tussen de begrippen compressie, rebound, high speed en low speed.

  • Compressie: de ingaande slag van je vering
  • Rebound: de uitgaande slag van je vering
  • High speed: de instelling van een snelle (compressie)beweging op de vering over haar veerweg
  • Low speed: de instelling van een trage (compressie)beweging op de vering over haar veerweg

Voor je begint te draaien aan de clickers, schrijf het aantal clicks op zodat je altijd terug kunt wanneer je de verkeerde richting uitgaat.

Foto: Showa

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

6 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

7 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

18 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

22 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

22 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

23 uur ago