Het MX-Masterplan heeft als doel om geen tweede België te worden met de teloorgang van het aantal crossbanen. België was ooit een crossnatie met zo’n 60 crossbanen en daar zijn er nu nog maar 3 permanente trainingscircuits van over.
Die achteruitgang van het aantal banen willen we in Nederland voorkomen. Gelukkig hebben we in Nederland op dit moment 69 permanente crossbanen. Daarnaast kennen we nog een aantal evenementencircuits. Denk hierbij aan Oldebroek, Rhenen, Siddeburen en Oss – om er maar een paar te noemen.
Focus
Het MX-Masterplan richt zich op het behoud van de permanente trainingscircuits. Om dit te kunnen doen is bij het ontstaan van het MX-Masterplan bedacht om rijders een bijdrage van €2 per training te vragen. Zo zouden de grote gebruikers meer betalen dan de kleine gebruikers. Dit was in de uitvoering echter omslachtig en slecht uitvoerbaar. Daarom is er €48 extra bovenop de crosslicentie gerekend (dit bedrag blijft voor 2023 hetzelfde). Dit lijkt misschien erg veel maar als je bedenkt dat een vergunningstraject jaren kan lopen en op kan oplopen tot wel €150.000 per circuit, dan is het ook nodig om een oorlogskas gevuld te hebben. Naast vergunningstrajecten ondersteunt het MX-Masterplan ook bij veiligheidssystemen en verduurzaming bij crossclubs.
Solidariteitsprincipe
De ene situatie is de andere situatie niet: de ene crossclub heeft een eigen terrein inclusief clubgebouw, terwijl de andere crossclub het terrein huurt. Tevens zijn er verschillen in het aantal leden per crossclub. Door de verschillen in de clubtrajecten en de daarmee niet-vergelijkbare kosten, is de ondersteuning per crossclub vanuit het MX-Masterplan nooit tot op de euro gelijk te verdelen. Het solidariteitsprincipe vraagt daarbij om verder te kijken dan alleen je eigen crossclub en daarom kijkt en werkt het MX-Masterplan ook landelijk. Crossclubs die bijvoorbeeld te weinig hebben gedaan met eerdere adviezen – of simpelweg pech hebben met hun vergunning vanwege bezwaren vanuit bewoners of gemeenten – kennen een zwaarder traject wat een grotere bijdrage vanuit de eigen clubkas vraagt. De MX-Masterplan aanpak vraagt dus om een landelijk blik want waar een club eventueel moet sluiten zal de druk bij de andere circuits komen te liggen.
Als een crossclub gedwongen wordt de poorten te sluiten dan zal een flink aantal rijders zich bij een andere crossclub melden. Dit lijkt misschien interessant voor de overgebleven clubs, maar met een maximale hoeveelheid rijders die per training in de baan kunnen zijn is dit mogelijk niet zo. Een club die namelijk te veel rijders ontvangt, kan deze rijders eigenlijk geen crossmogelijkheid bieden. We streven dus naar behoudt van dit aantal crossbanen. Daarmee lijkt de ene club soms iets meer geholpen dan de andere, maar op de lange termijn wint héél crossend Nederland met deze aanpak.
Waar staan we als MX-Masterplan
Het MX-Masterplan is met 47 motorcrossclubs in gesprek van de 69 waarmee we gestart zijn. (peildatum midden december) Het streven is dat we alle 69 crossclubs einde maart 2023 gesproken hebben en uiteen gezet hebben wat we vanuit het MX Masterplan kunnen betekenen. De clubs die we nog niet gesproken hebben weten hoe ze ons kunnen benaderen als er acuut iets speelt zodat we die crossclubs direct kunnen helpen.
Op dit moment kunnen we voor 33 van de 47 motorcrossclubs waarmee we gesproken hebben iets betekenen, een groot aantal dus waarmee we aan het werk zijn. De werkzaamheden waaraan door verenigingen aan gewerkt wordt zijn divers: het actualiseren van de vergunning waar nodig, het verruimen van openingstijden, het aanleggen van een veiligheidssysteem, het vergroten van het aantal rijders in een trainingssessie tot en met een compleet nieuw aan te leggen crosscircuit.
Dit nieuwe circuit waaraan gewerkt wordt ligt in Noord-Holland. Dit initiatief wordt door een stel ondernemers erg goed opgepakt en in overleg met de gemeente in de juiste stappen en snelheid uitgevoerd. Voor Noord-Holland en de rijders uit die provincie een enorm mooie gelegenheid om ook weer op een eigen provinciale crossbaan te kunnen crossen. Zover is het echter nog niet maar de juiste richting is ingezet. De initiatiefnemers hebben het ook voor het circuit van Den Helder mogelijk gemaakt om daar weer twaalf keer per jaar te kunnen crossen.
Tienjarenplan
Voor vergunningstrajecten moet je een erg lange adem hebben en dus is dit doorgaans niet zomaar geregeld. Het MX-Masterplan werkt daarom met een tienjarenplan en maakt gebruik van expertisebureaus om de juiste stappen te zetten bij vergunningstrajecten. Het lerende effect van het in beeld hebben van alle aanvragen van alle crossclubs zorgt dat we de juiste activiteiten doen en waar mogelijk combineren.
Welke successen zijn geboekt?
We hebben 47 van de 69 crossclubs gesproken en samen gekeken naar de behoefte van de ondersteuning ten aanzien van vergunningen, veiligheidssystemen en verduurzaming. Niet alle clubs willen met naam en toenaam genoemd worden in de uitingen en daar houden wij natuurlijk rekening mee.
Clubs waar het MX-Masterplan haar bijdrage met partners heeft kunnen leveren en op korte termijn een financiële bijdrage levert zijn:
– Crossclub De Prikkedam (vergunningstraject)
– Crossclub Halmac (vergunningstraject)
– Crossclub TCD Hummelo (veiligheidssysteem)
– Crossclub Dalfsen (vergunningstraject)
– Crossclub Terschelling (vergunningstraject)
– Crossclub MSV NOV te Heerde (vergunningstraject)
– Crossclub MAC Lierop (vergunningstraject)
– Crossclub Boekel (veiligheidssysteem)
– Crossclub Veluwse Zandhappers (vergunningstraject)
– Crossclub MAC Veldhoven (veiligheidssysteem)
De voorbereidingen voor het veiligheidssysteem (gewenste positionering van de camera’s en lampen) lopen bij flink wat van de crossclubs waarmee we in gesprek zijn. Hierover zullen we in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar van meerdere circuits verslag kunnen doen.
De website van het MX-Masterplan zal bijgewerkt worden nadat alle betalingen verwerkt zijn zodat de werkelijke uitgaven posten actueler weergegeven kunnen worden.
Wij hopen je met dit bericht een inkijkje gegeven te hebben in de werkzaamheden van 2022 van het MX-Masterplan. We wensen jou en jouw naasten fijne feestdagen en een gezond motorsportjaar 2023 toe!
Met vriendelijke groet, Team MX-Masterplan
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Onbekend
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…