MXGP: Voortaan zijn er punten te verdienen tijdens de kwalificatie

Een vernieuwing in de reglementen van het WK motorcross werd vandaag wereldkundig gemaakt door Infront Moto racing. Voortaan zijn er punten te verdienen tijdens de kwalificaties van de MXGP- en de MX2-klasse.

Allereerst zal de top tien van een kwalificatieheat uit beide klassen MXGP en MX2 als volgt punten scoren: de rijder die de kwalificatierace wint krijgt 10 punten, de 2e krijgt 9 punten en zo verder, in een glijdende schaal tot 1 punt voor de 10e positie.

Punten behaald tijdens de kwalificatierace tellen mee voor het MXGP en MX2 kampioenschap, en voor het constructeurs klassement, maar ze tellen niet mee voor de algemene GP-resultaten. De algemene resultaten van de Grand Prix tellen nog steeds alleen de punten uit de combinatie van de twee hoofdreeksen.

Na de kwalificatierace op zaterdag zal de leider in de kampioenschapspunten de rode nummerplaat vooraan op de motor met witte nummers tonen tijdens beide races op zondag.

Een andere belangrijke update gaat over het aantal MXGP-rijders dat wordt toegelaten tot een evenement, aangezien we de mogelijkheid tot deelname openstellen voor meer dan 40 rijders in de MXGP-categorie. De wildcard rijders zullen deelnemen aan een extra kwalificatietraining waar de snelsten zich bij de OAT-rijders kunnen voegen in de hoofd MXGP-kwalificatierace. Twee extra rijders blijven reserve en kunnen invallen wanneer één van de gekwalificeerde rijders niet kan deelnemen.

Daarnaast presenteert de MXGP officieel haar gloednieuwe Paddock Show, waar fans de sterren van het FIM Motocross World Championship 2023 van dichterbij dan ooit kunnen ontmoeten. De paddock show zal interviews, giveaway, muziek en nog veel meer bevatten, en geeft fans de mogelijkheid om het hele weekend een exclusieve paddock beleving te hebben. Om de winnaars van de kwalificatieraces te vieren, zullen de beste kwalificatierijders en de houders van de rode platen deel uitmaken van de paddockshow op zaterdag na de races.

Om de deelname van rijders in deze moeilijke tijden te ondersteunen, zijn de inschrijfgelden voor wildcardrijders die deelnemen aan de MXGP- en MX2-klassen bovendien aanzienlijk verlaagd, terwijl de vrachtvergoeding voor de niet-fabrieksteams die deelnemen aan de overzeese rondes wordt verhoogd om al hun transportbehoeften te dekken.

Al deze vernieuwingen zijn doorgevoerd met het doel de MXGP-serie steeds verder te ontwikkelen. Doordat meer rijders kunnen deelnemen en naar het buitenland kunnen reizen zal het MXGP-wereldkampioenschap steeds mondialer worden, terwijl het nieuwe format met rijders die punten verdienen in de kwalificatieraces meer competitie zal bieden voor het grotere plezier van alle motorcrossfans die tijdens het raceweekend getuige zullen zijn van nog meer motorcrossactie.

Foto: Infront Moto Racing, CDS en archief

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

4 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

5 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

16 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

20 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

20 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

20 uur ago