Graft, een startup voor elektrisch aangedreven voertuigen (EV), is begonnen met het aannemen van orders voor de EO.12, zijn eerste high-performance elektrische motorfiets ontworpen voor off-road trail rijden, competitieve enduro en motorcross.
Met een maximaal vermogen van 25 kW (34 pk) en een gewicht van slechts 50 kg (inclusief accu) heeft de motor de hoogst bekende vermogen-gewichtsverhouding in de off-road e-bike markt en is de eerste ter wereld met carbon wielen. De EO.12 is geprijsd in pakketten variërend van €8.000-€11.800 (afhankelijk van set-up en batterijgrootte) en is de eerste in de vloot van Graft van off-road recreatieve voertuigen die volledig uitwisselbare batterijpakketten zullen delen.
Na twee jaar ontwikkelen en uitgebreid testen is EV-startup Graft begonnen met de commerciële productie van zijn eerste high-performance, off-road elektrische motorfiets. De EO.12 dirt bikes zijn ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een team van gepassioneerde ingenieurs en rijders. Ze worden met de hand gebouwd in maandelijkse, op bestelling gemaakte batches en wereldwijd verscheept vanuit de productiewerkplaats van het bedrijf in Taipei, Taiwan.
De EO.12 is de eerste off-road motorfiets op zowel de benzine- als de elektrische markt met koolstofvezel wielen, die 25% gewichtsbesparing opleveren ten opzichte van het gemiddelde motorfietswiel en een totaal voertuiggewicht van 50 kg (inclusief accu). De ultralichte constructie zorgt voor een uitstekende wendbaarheid en gemakkelijk herstel op uitdagende, technische trails, en met een maximaal vermogen van 25 kW (34 pk) heeft de motorfiets de hoogst bekende vermogen-gewichtsverhouding voor een off-road elektrische motorfiets.
Door een indrukwekkend vermogen te combineren met een beheersbaar gewicht en door de noodzaak van schakelen weg te nemen, is de motor gemakkelijk te besturen, waardoor hij even aantrekkelijk is voor atleten als voor beginnende crossmotoren.
Met een grote wielmaat (53,34 cm/21 inch) maakt de EO.12 gebruik van een gebruiksvriendelijke zadelhoogte die is goedgekeurd voor de gemiddelde Amerikaanse of Europese rijder. Graft heeft hoogwaardige materialen en componenten geselecteerd die de rijervaring exponentieel verbeteren, waaronder een luxe touchscreen display, vering van motorkwaliteit (geproduceerd door BOS met 3-voudige verstelbaarheid) en een hydraulische bumpstop voor extra schokabsorptie.
Delen van de aandrijflijn zijn 3D-geprint in titanium om het koppel van 440 Nm (324 lb-ft) aan het achterwiel aan te kunnen, en het frame is CNC-gefreesd uit 6061-T6 aluminium billet met een geborstelde, geanodiseerde afwerking. Graft is de enige fabrikant ter wereld die motorfietsen maakt met CNC-bewerkte billet frames, een productiemethode die extra sterkte en precisie biedt en vervorming zoals bij gelaste frames voorkomt. De machine is waterbestendig volgens IP67 en heeft een permanent gesmeerde ketting, zodat er tussen de ritten door zeer weinig onderhoud nodig is.
De fiets is de eerste in een familie van off-road, recreatieve voertuigen (waaronder motorfietsen, ATV’s en UTV’s) die momenteel door Graft worden ontwikkeld sinds de lancering in 2020. Om een veel voorkomende zorg onder e-bike rijders aan te pakken dat batterijpakketten snel verouderd kunnen raken als gevolg van veranderende ontwerpen in latere iteraties, heeft Graft elk van zijn voertuigen ontworpen om compatibel te zijn met hetzelfde lithium-ion batterijpakket dat volledig verwisselbaar is tussen modellen en toekomstige voertuiggeneraties.
Deze tienjarige belofte voor het formaat van het batterijpakket is niet alleen bedoeld om de bruikbaarheid van de voertuigen van Graft op de lange termijn te vergroten, maar ook om de afvalproductie en de algehele milieu-impact van het merk te verminderen.
De EO.12 wordt geleverd met een 15A lader (220V) die 1,5 uur nodig heeft om volledig op te laden. Verkrijgbaar met volledige service-upgrades, biedt Graft de keuze tussen een standaard basismodel en een Factory Team-model, waarbij het laatste model verbeterde vermogensspecificaties en onderdelen biedt, waaronder een Vibracore lichtgewicht stuur en een volledige titanium boutenset. Met volledige aftermarket ondersteuning en beschikbaarheid van serviceonderdelen heeft Graft veel geïnvesteerd in een naadloze ervaring na aankoop.
Specificaties
Gewicht: 50 kg
Koppel: 440Nm
Topsnelheid: 70 km/u
Piekvermogen: 34 pk / 25 kW
Oplaadtijd: 1,5 uur
Bereik: 3 uur (varieert afhankelijk van terrein en rijstijl)
Swingarm: Billet CNC gefreesd 6061-T6 aluminium
Wielbasis: 53,8 in / 1366 mm
Schokdemper: 3-voudig verstelbare luchtschokdemper met hydraulische bumpstop
Voorvering: 3-voudig verstelbare 42mm omgekeerde vork met hydraulische bumpstop
Accutype: Lithium-ion
Batterijspanning: 80 V
Capaciteit accu 2,7 KWh
Levensduur van de accu: 2000 laadcycli
Alle info over de Graft EO.12 vindt je op https://www.graft-ev.com
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…