Het Sloveens bedrijf Flux Performance is bezig met de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven machine geschikt voor motorcross en enduro. De naam van het bedrijf lijkt geïnspireerd door “Back to the Future”, de bekende film uit 1985 met Michael J. Fox. Flux Performance communiceert met straffe cijfers over hun machine.
Vorig jaar alludeerde we al naar deze opstart. Er wordt gesproken van 85 pk, 6,7 kWH, diefstalprotectie, 750Nm torque, een virtuele koppeling, aluminium twin-spar frame, KYB forks, Ohlins shock en zoveel meer. Het is de Slovenen duidelijk menens met dit project. De ontwikkeling werd al een jaar geleden gestart maar sindsdien heeft Flux blijkbaar dezelfde problemen gehad als de meeste fabrikanten wereldwijd met bevoorradingsproblemen.
Maar de belangstelling blijft groot en deze laatste beelden van het Primo-model, dat volgens hen goed op weg is om een gehomologeerde, echte motorfiets te worden. De Primo lijkt vergelijkbaar met een full-sized enduro- en crossmotor en dit in tegenstelling tot sommige andere e-motorfietsen op de markt, die kleinere geometrieën en lagere ophangingen hebben.
Met deze doelstellingen zijn ze in de toekomst een rechtstreekse concurrent van de Stark Varg die momenteel met mondjesmaat wordt uitgeleverd. In tegenstelling met de Varg krijgt de Primo een verwisselbare batterij en een versnellingsbak met een tweestap-reductie. De virtuele koppeling helpt u bij volgas zonder je zorgen te moeten maken over koppelingsplaten, veren, koppelingskooien en slippende platen.
CEO Marko Ukota over zijn project: “In de 15 jaar dat ik race, heb ik de frustratie van gesloten circuits en hoge onderhoudskosten aan den lijve ondervonden. Ik geloof dat elektrische aandrijving het motorrijden drastisch kan uitbreiden naar mensen en plaatsen die nooit eerder mogelijk waren, terwijl het een wereld aan nieuwe digitale mogelijkheden biedt om prestaties te stimuleren. Daarom is Flux Performance opgericht. Ik ben erg enthousiast om dit nieuwe tijdperk te ontwikkelen met mijn briljante teamgenoten. De Primo is ons proof of concept, het is wat we kunnen doen in een garage. Dit is nog maar het begin.”
Het is de bedoeling om de machine te kunnen verkopen aan 12.000 euro. Een pré-order doe je al door 50 euro te storten. Op die manier toon je je interesse aan de investeerders. Je kan je 50 euro altijd terugvorderen, ook als het bedrijf zou moeten sluiten. De Primo is een eerste prototype, de machine is dus nog niet te koop. Alle info vindt je terug op https://fluxmoto.co
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…