De Trance X Advanced E+ Elite: Giant’s lichtste Full-Suspension E-MTB

Giant heeft haar nieuwe Trance X Advanced E+ Elite gelanceerd: De lichtste full suspension e-mountainbike van Giant ooit. Mede dankzij de geheel nieuwe EnergyPak-batterij is deze fiets liefst 4 kilo lichter dan de vorige generatie. Daarmee is de Trance X Advanced E+ Elite voor zover bekend zelfs de lichtste full-power e-mountainbike ter wereld.

Het lagere totaalgewicht zorgt er samen met de SyncDrive Pro-motor (maximaal koppel van 85 Nm) voor dat rijders de meest uitdagende beklimmingen en technische parcoursen kunnen bedwingen. Zij hebben daarbij meer controle, vertrouwen en een grotere wendbaarheid.

De Trance X Advanced E+ Elite beschikt over de beproefde Maestro-achtervering. Deze voorziet in 140 millimeter veerweg achter voor controle op ruige singletracks. In combinatie met een 150 millimeter verende voorvork en een mullet wielconfiguratie (vooraan een wiel van 29 inch voor stabiliteit en een groot rolvermogen; achteraan een wiel van 27,5 inch voor betere wendbaarheid) is er een prima balans tussen speelsheid, een responsieve handling en controle op de trails.

De full-carbon frameset heeft een flip-chip bij de achtervering. Daarmee kunnen rijders snel de framegeometrie veranderen en de rijeigenschappen van de fiets aanpassen aan hun rijstijl en het terrein.

LAGER GEWICHT

Of je nu steile singletracks beklimt, versnelt op snelle, flowy trails of technisch terrein aandoet, de juiste verhouding tussen power en gewicht is cruciaal voor de prestaties van een e-mountainbike. Met dit gegeven in het achterhoofd heeft Giant werk gemaakt van het ontwerp en de ontwikkeling van de Trance X Advanced E+ Elite. Het topmodel Trance X Advanced E+ Elite 0 weegt 18,8 kilo, wat 4 kilo minder is dan de vorige generatie.

De meeste lichtgewicht e-mountainbikes op de markt hebben een accu met kleinere capaciteit voor een lager totaalgewicht. Maar dat geldt niet voor de Trance X Advanced E+ Elite. Deze beschikt over een accu met een nieuwe celtechnologie die speciaal is ontwikkeld voor e-bikegebruik.

De EnergyPak 400, die samen met Panasonic tot stand is gekomen en slechts 2,3 kilo weegt, heeft cellen met een groter volume. Die zorgen ervoor dat de motor vol vermogen kan leveren, terwijl de batterij de helft lichter is dan vorige generaties. De vorm van de motor is geoptimaliseerd zodat hij prima samen gaat met de beproefde Maestro-achtervering van Giant. Het is dezelfde setup als waarmee Josh Carlson van het Giant Factory Off-Road Team meerdere nationale kampioenschappen en EWS-E-podiumplekken heeft behaald.

Om precies te zijn is de batterij uitgerust met het nieuwe 22700-celtype, het eerste ter wereld dat speciaal voor e-bikes is ontwikkeld. In totaal bevat de accu 20 cellen, hetzelfde aantal als in de meeste lichtgewicht e-bikes, alleen hebben deze grotere cellen een hogere ontladingscapaciteit. Door hun unieke formaat en chemische samenstelling blijven ze koeler, waardoor het systeem minder wordt belast en de totale levensduur toeneemt.

De Trance X Advanced E+ Elite is ook ontworpen met als doel een lager gewicht, zonder afbreuk te doen aan de stijfheid, sterkte en offroad duurzaamheid. Dat geldt voor alle elementen van deze e-mountainbike, van de full-carbon frameset (Advanced-grade carbon) tot aan de innovatieve Contact SLR Trail one-piece stuur/sturpencombinatie.

VOLLEDIGE CONTROLE

De Trance X Advanced E+ Elite 0 en Trance X Advanced E+ Elite 1, de twee modellen uit de serie die Giant in de Benelux voert, beschikken over de gloednieuwe Contact SLR Trail. Deze geïntegreerde combinatie van een stuur en stuurpen is goed voor verstelbaarheid, compliance, een laag gewicht en een strak profiel. De stuurunit heeft met een gewicht van slechts 255 gram het voordeel van een stuur en stuurpen uit één stuk en biedt bovendien de aanpassingsmogelijkheden van een conventionele setup. Rijders kunnen de stuurpenlengte kiezen (40, 45 of 50 millimeter) en het stuur draaien voor de gewenste hoek.

De eigen carbon lay-up en het slankere profiel in het midden van het stuur zorgen voor meer compliance. Dit helpt schokken en trillingen te absorberen, waardoor de arm minder wordt belast en er meer comfort is op ruw terrein. Kabels lopen door het balhoofd voor strakke looks en een extra montagepunt biedt de mogelijkheid om accessoires zoals verlichting toe te voegen.

De Trance X Advanced E+ Elite heeft twee bedieningsunits. Allereerst is er de RideControl Go, die geïntegreerd is in de bovenbuis van het frame. Rijders kunnen hiermee snel en gemakkelijk de ondersteuning in- en uitschakelen en wisselen tussen de verschillende standen. Gekleurde led indicatoren duiden op het batterijniveau en de ondersteuningsmodus.

De tweede bedieningseenheid, de nieuwe RideControl Ergo 3, is geïntegreerd in de grips van het stuur. De handvatten van de Trance X Advanced E+ Elite zijn maatgebonden en lopen taps toe voor ergonomisch comfort (de bedieningsunit blijft bruikbaar als je de grips vervangt). De bediening heeft drie knoppen die kunnen worden ingesteld op basis van persoonlijke voorkeur. De bediening past aan beide zijden van het stuur en er is een mogelijkheid om een tweede RideControl Ergo 3 toe te voegen. Je hebt dan knoppen aan twee kanten voor bediening van de diverse functies, zoals walk assist en verlichting.

MEER POWER

De nieuwe SyncDrive Pro is de krachtigste motor in het e-bike-assortiment van Giant. Met een koppel van 85 Nm en een ondersteuningsratio van 400 procent levert deze een dynamische rijervaring op elk type terrein. Of je nu lange beklimmingen maakt of bij lage snelheid een versnelling plaatst op technisch terrein, je krijgt direct ondersteuning die soepel en natuurlijk aanvoelt.

De motor is geoptimaliseerd voor de Trance X Advanced E+ Elite en weegt slechts 2,7 kilo. Hij heeft een automatische ondersteuningsmodus, Smart Assist. Die technologie gebruikt zes sensoren om de precieze hoeveelheid ondersteuning te bepalen die nodig is tijdens ritten op wisselend terrein. Smart Assist maximaliseert bovendien de accu-efficiëntie.

GEAVANCEERDE TUNINGSMOGELIJKHEDEN

De Trance X Advanced E+ Elite biedt geavanceerde mogelijkheden om de motor te tunen. Via de RideControl App is het maximale koppelniveau te wijzigen voor alle vijf ondersteuningsmodi. Daarnaast kan met ‘launch control’ worden ingesteld hoe snel de motor het maximaal ingesteld koppel bereikt. Dit geeft de mogelijkheid om de motorprestaties aan te passen aan het terrein en de persoonlijke voorkeuren. Je kunt bijvoorbeeld een lager koppel kiezen voor ritten in de lagere ondersteuningsstanden en een hoger koppel in de hogere niveaus. Op die manier vergroot je de actieradius terwijl je maximaal vermogen houdt wanneer je dat het meest nodig hebt.

In de Benelux zijn twee modellen van de nieuwe Trance X Advanced E+ Elite verkrijgbaar. De Trance X Advanced E+ Elite 0 is het uithangbord van de serie. Deze heeft een adviesprijs van 13.499 euro. Daarnaast is er de Trance X Advanced E+ Elite 1 met een adviesprijs van 9.999 euro.

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

9 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

13 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

15 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

16 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

19 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago