” Gaerne is putting new horsepower on the ground”. Deze slogan is de rode draad voor de presentatie van de nieuwe Gaerne SG.22 motorcrosslaarzen. Een model dat voor het historische bedrijf uit Treviso, 60 jaar geleden opgericht door Ernesto Gazzola, de natuurlijke evolutie vertegenwoordigt van de gewaardeerde SG.12.
De vertaling van de Engelse term “horsepower” verwijst niet alleen naar vermogen, maar ook naar inzet en naar de kracht van acties en beslissingen. En het is precies deze geest die Gaerne heeft begeleid in elke fase van het onderzoeks- en ontwikkelingsproces.
Ziel, geest en lichaam gericht op één enkel doel: het creëren van een high-performance laars, in staat om Made in Italy vakmanschap te combineren met cutting-edge materialen en technische oplossingen. Elk onderdeel, elk detail van de SG.22 is verfijnd dankzij deze mentaliteit.
De eerste innovatie is de nieuwe 3D Main Body Toe Box, die een driedimensionale constructie heeft, gekenmerkt door een enkel verbindingselement aan de buitenkant bij de sluithendel. Het zorgt ook voor een verminderde hoogte tussen de zool en de versnellingspook.
De Aluminum Superlight Buckles gespen vallen op dankzij een nieuwe gelakte afwerking, en de verbeteringen zijn niet alleen esthetisch. Naast de klassieke instelling van de riem kan de bovenste vergrendelingshendel van de SG.22 in drie standen worden versteld. Een systeem dat, in combinatie met de twee posities van de nieuwe frontale scheenbeschermer, meerdere configuraties mogelijk maakt om de pasvorm te optimaliseren en het inbrengen van kniebeschermers te vergemakkelijken.
Bij de frontale beschermplaat zijn twee ventilatieopeningen aangebracht om lucht binnen te laten en binnen in correspondentie zijn 3D-kanalen ontworpen om holtes te creëren die de afvoer van vocht en de afvoer van warmte vergemakkelijken.
Ook de geometrie van de laars is gewijzigd, zodat de laars de bewegingen van de enkel beter “kopieert”. Het doel van de Gaerne-technici is duidelijk: de ergonomie verbeteren zonder de veiligheid op te offeren. De nieuw ontworpen Razorback helpt om het totale gewicht van de laars te verminderen.
Het Gaerne Dual Stage Pivot System 1.0 beschermt de enkel met twee eindschakelaars die de hyperextensie, hyperflexie en laterale bewegingen beperken. Intern is ook het Memory foam 1.0 opnieuw ontworpen. Dit geïnjecteerde materiaal neemt de vorm van de enkel aan en stabiliseert de hele voet, zodat de voet één wordt met de laars.
Het binnenbeen, in contact met de motorfiets, is voorzien van Grip Guard 1.0 rubber elementen met een compound ontwikkeld met professionele rijders. Dit verbetert de bescherming en optimaliseert de wrijvingscoëfficiënt voor een beter rijgevoel.
De zool is voorzien van inzetstukken met dubbele dichtheid. Hun positie is bestudeerd om grip en duurzaamheid te garanderen zonder tractie en demping tijdens het lopen te vergeten. De Microshock-hak heeft een samenstelling met verschillende dichtheden die ontworpen is om bescherming te bieden tegen micro-impact in bochten.
De nieuwe Steel Bumper 1.0 is aangebracht tussen de zool en het bovenwerk. Dit stalen inzetstuk maakt het mogelijk de dikte te verminderen, het beschermend vermogen te behouden en het gewicht te verminderen.
Good Year Welted
Tot slot de onmiskenbare Goodyear Welted constructie die Gaerne laarzen volgens traditie onderscheidt. Deze techniek maakt het mogelijk een bijzonder stevige en bestendige structuur te creëren. Duurzaamheid wordt zo een van de sterke punten van elk product gewijd aan motorcross.
Het biedt ook de mogelijkheid om de laars te herstellen (en dus een nieuw leven te geven). De Goodyear Welted ambachtelijke techniek vindt een nieuw aspect in Gaerne dankzij het gebruik van moderne machines die bijdragen tot het verhogen van de kwaliteit van het strenge Made in Italy productieproces.
De nieuwe SG22 wordt gedragen door Romain Febvre, de EnduroGP wereldkampioen Andrea Verona, het Sherco Factory Team met de Junior wereldkampioen Zach Pichon en alle rijders van het Honda Enduro Factory Team die onmiddellijk gecharmeerd waren van de gewichtsvermindering, de vermindering van de hoogte tussen de zool en de versnellingspook, gegarandeerd door de nieuwe driedimensionale romp en de verkorting van de inwerktijd, waardoor de laars meteen in de wedstrijd kan worden gedragen en gebruikt.
Verkrijgbare kleuren zijn antraciet/rood, wit, rood en zwart. De adviesprijs voor de Gaerne SG22 is 699 euro.
Contact voor Belux: JSproducts. https://jsproducts.be/nl/
Contact voor Nederland: Hocoparts https://hocoparts.com/
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…