Kevin Strijbos over zijn samenwerking met Romain Febvre

Na twintig jaar succes op het hoogste niveau met talloze GP-overwinningen, de Motocross of Nations titel met België en twee zilveren medailles in het MXGP-wereldkampioenschap is een carrière-switch niet altijd gemakkelijk.  Voor Kevin Strijbos diende de volgende stap, om zijn schat aan ervaring te delen met andere rijders, zich onmiddellijk aan.

“Voor mij was het een makkelijke overgang. Een paar dagen voordat ik stopte met racen tijdens de laatste GP van 2021 in Mantova had ik een ontmoeting met Antti (KRT-teammanager Antti Pyrhönen) en hij deed me een voorstel om bij KRT te komen rijden. Twee dagen voor deze ontmoeting was ik nog bezorgd om te stoppen met racen omdat ik geen echt plan had, maar plotseling kreeg ik zo’n geweldige kans!

In feite ging alles zo snel omdat we een kort off-season hadden en ik dus meteen bezig was zonder tijd om na te denken over pensioen en zo. Ik had zelfs de mogelijkheid om vorig jaar nog af en toe op een motor te rijden, dus de overgang was gemakkelijk,” legt Kevin uit.

Door tijdens zijn illustere racecarrière en voor verschillende fabrikanten en teams te rijden, kreeg Kevin de kans om zijn voorkennis te ontwikkelen en zijn training in de loop der jaren te verbeteren. Hij wist precies wat hij moest doen om in zijn eentje een geduchte concurrent te worden, maar die ervaring met anderen delen was iets anders.

“Ik voel me nu zeker comfortabeler in mijn werk, want het is mijn tweede seizoen als coach, maar alle renners zijn anders en dat moet ik nog een beetje leren. Soms zou ik iets op de ene manier doen, maar zegt Romain ‘nee, ik wil het op deze manier doen’, dus moet ik erover nadenken en misschien een compromis vinden of zijn weg volgen. Voor mij is het niet supermoeilijk.

Ik was er niet echt bang van omdat ik veel ervaring heb en veel voor mezelf heb getraind, dus het is niet helemaal nieuw voor mij. Ik ben niet iemand die zijn training moet veranderen en moet volgen wat je op internet of elders ziet, en ik heb het gevoel dat Romain hetzelfde is. We houden ons gewoon aan de basis,” legt Kevin uit, die nu exclusief met Romain werkt. “Romain wilde mij fulltime bij zich hebben. Dat is voor mij ook gemakkelijker omdat ik me volledig op hem kan richten; vorig jaar moest ik twee jongens volgen en dat was niet altijd even gemakkelijk.”

Romain en Kevin hadden vorig seizoen meteen een goed gevoel bij elkaar. “Om eerlijk te zijn was ik aanvankelijk wat huiverig om met Romain samen te werken; ik kende hem als rijder maar niet als persoon. Maar zodra ik vorig jaar een ontmoeting met hem had, zag ik dat hij ontspannen en benaderbaar was, en onze werkrelatie overtrof meteen alle verwachtingen. Het sterkste punt met Romain is dat je hem geen motivatie hoeft te geven. Hij is zo’n harde werker en wil altijd pushen en pushen.

Soms is het eigenlijk mijn taak om hem een beetje af te remmen, om hem ervan te overtuigen dat hij zijn tijd moet nemen in plaats van hem te pushen. Het is een belangrijk jaar voor hem. Toen hij vorig jaar terugkwam heeft hij laten zien waartoe hij in staat is en we hebben ook een heel goede winter gehad. We hebben alle trainingen gedaan die op ons schema stonden, en hij voelt zich fit en klaar!” voegde Kevin eraan toe, die het nu nog drukker heeft dan tijdens zijn laatste seizoenen als rijder. “We hebben een maand op Sardinië doorgebracht, en daarna hebben we veel gereisd omdat ik de meeste tijd bij hem ben. Soms heb ik zelfs het gevoel dat ik nog steeds een racer ben.

Ik ga fietsen met Romain, ga met hem naar de sportschool, het enige verschil is dat ik niet meer rijd. Het is een fulltime job en ik hou ervan! Toen ik stopte met rijden was het plan om meer tijd met mijn gezin door te brengen, maar dat is anders gelopen. Natuurlijk steunt de familie me, we bespraken de toekomst al voordat ik stopte met racen en ze zijn het eens met alles wat er gebeurd is. Mijn zoon rijdt nu zelf en ik probeer ook wat tijd met hem door te brengen als hij traint en racet. Mijn leven draait nog steeds rond om motorcross!”

Kevin heeft zich goed aangepast aan een nieuw hoofdstuk in zijn carrière en voelt zich nu helemaal vertrouwd met zijn nieuwe rol: een ontwikkeling die hemzelf, zijn rijder Romain Febvre en het hele Kawasaki Racing Team MXGP ten goede zal komen.

Foto’s: Pascal Haudiquert

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

26 minuten ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

17 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

21 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

23 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

24 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago