Een mousse vervangt de binnenband en biedt bescherming tegen lekrijden. Natuurlijk is de mousse niet onverwoestbaar, maar het kan veel weerstaan. Niet voor niets vertrouwen heel wat motorcrossers en enduro-rijders op deze techniek tegen lekrijden. Steeds meer amateurrijders maken gebruik van de zogenaamde bibmousse, de naam die uitvinder Michelin er destijds aan gaf.
Daarom wordt het gebruik ervan steeds populairder onder hobbyrijders. De voordelen zijn duidelijk, omdat er geen luchtkamer is zoals bij een traditionele binnenband, is een lekke band bijna onmogelijk en met de juiste samenstelling is de grip gegarandeerd. Er bestaan verschillende maten voor motorcross, enduro en er zijn ook kindermaten voor 65 en 85cc motoren. Een zeer zachte samenstelling is er voor de extreme enduro rijders die bv deelnemen aan wedstrijden zoals de Erzbergrodeo.
Belangrijk om weten is dat banden met dezelfde afmetingen maar van verschillende merken of zelfs modellen meestal een ander binnenvolume hebben. Dat kan betekenen dat je wat moet experimenteren met verschillende merken van buitenbanden met de soorten en merken van mousse. Een Oostenrijks merk van mousses is X-Grip. Zij hebben een tabel die laat zien welke van hun mousses past bij de courante merken van buitenbanden. Handig!
De volledige tabel kan je hier downloaden.
In deze tabel staan alle band-mousse-combinaties die door hen werd getest. Dit garandeert welke mousse het best geschikt is voor welke band. In de tabel vind je de kolommen Extreme, Soft, Normal en Hard. Dit beschrijft onder andere het toepassingsgebied en de hardheid van het gemonteerde wiel. “Extreme” wordt zeker gebruikt voor hard enduro zoals de Erzbergrodeo, terwijl “Hard” meer geschikt is voor rally’s en snelle ritten door bv de woestijn in Marokko of Senegal.
Zoals al gezegd is een mousse zeer robuust maar niet onverwoestbaar. Om zo lang mogelijk met je mousse te kunnen rijden, is het belangrijk om er goed mee om te gaan. Hitte is de grootste vijand van een mousse en daarom moet je de volle binnenbanden niet opslaan in de volle zon of in je tuinhuis. Hitte gedurende een langere periode veroorzaakt enorme schade aan de mousse. Daarom raden we ook aan om de mousse goed te smeren met een gel om wrijving met de band te minimaliseren. De gel bevordert ook de afvoer van warmte naar de buitenband.
Draai af en toe aan de wielen wanneer de motor voor lange tijd stil staat omdat de gel zich na verloop van tijd in de onderkant van de band verzamelt en niet langer beschikbaar is voor de hele mousse. De levensduur van de mousse hangt niet alleen af van de zorg. Professionals vervangen hun mousse samen met hun buitenbanden. Hobbyrijders zouden in principe enkele jaren kunnen rijden. Het hangt echter van het gebruik af. Wanneer de mousse wordt blootgesteld aan extreme belastingen, bijvoorbeeld tijdens races, zal deze ook sneller verslijten. Hobbyrijders zouden regelmatig nieuwe gel kunnen aanbrengen om de levensduur te verlengen.
Wil je weten hoe je een mousse binnenband op de juiste manier monteert? Lees er alles over in een eerder artikel.
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…