Jago Geerts staat na de Grote Prijs van Spanje – waarin hij tweede eindigde – steviger op kop in het FIM wereldkampioenschap. De Belg vergrootte zijn voorsprong op Adamo van 36 naar 48 punten. Thibault Benistant finishte vijfde in Arroyomolinos, Rick Elzinga tiende.
Zon, veel zon in Arroymolinos. Het kwik steeg dit weekend vlotjes richting 30 graden. Het was dus puffen geblazen voor de rijders. Al leek Jago Geerts daar tijdens de kwalificatierace op zaterdag geen last van te hebben. De Belg pakte de holeshot, sloeg snel een mooie kloof en controleerde daarna tot op de meet. Thibault Benistant had het aanvankelijk moeilijk, maar kwam in de tweede helft van de race onder stoom en finishte zesde. Rick Elzinga streed lange tijd voor een plek in de top 10, maar kreeg dan met buikkrampen af te rekenen waardoor hij naar P19 terugviel.
Holeshot Benistant
Benistant – die duidelijk iets wilde rechtzetten na zijn offday in Portugal vorig weekend – schoot in de eerste reeks als een komeet uit het starthek en pakte de holeshot. De Fransman kreeg Längenfelder én teammaat Elzinga in zijn spoor.
Hoe goed Geerts’ start op zaterdag was, zo slecht kwam hij weg in de eerste reeks. Jago reageerde te laat aan het starthek, geraakte helemaal ingesloten en dook diep in het peloton – rond P17 – de eerste bocht in. De vicewereldkampioen reageerde als door een wesp gestoken. Geerts had amper enkele bochten nodig om in de top 10 te duiken en na drie ronden reed ie al op plek vijf. Maar Geerts wou meer. In ronde zes glipte hij mooi binnendoor bij teammaat Benistant, om ietsje later op de triple letterlijk en figuurlijk over De Wolf naar de tweede plaats te springen. Leider Längenfelder had intussen al een kloof van bijna 10 seconden uitgebouwd. Geerts besefte al snel dat dat onbegonnen werk was, spaarde energie en stelde zijn tweede plek veilig.
Benistant – die na anderhalve ronde de leiding aan Längenfelder moest laten – was bijna de hele reeks in gevecht met De Wolf voor de derde plaats. De Nederlander probeerde van alles, maar Titi gaf geen krimp. Elzinga begon ijzersterk, maar deemsterde dan – logisch, want ziekjes – geleidelijk aan weg om uiteindelijk op P13 te eindigen.
Te hoog tempo
De Monster Energy Yamaha Factory rijders zaten er in de start van de tweede reeks meteen goed bij: Geerts op twee, Benistant op vier en Elzinga op acht.
Geerts – die een beetje last had van keelpijn – probeerde aan te pikken bij Längenfelder, maar kreeg al snel in de gaten dat het tempo van de Duitser ietsje te hoog lag. De WK-leider besloot dan ook snel om niet te veel risico’s te nemen en zijn tweede plaats vast te houden. Iets wat hem prima lukte.
Benistant had een déjà vu, want hij moest opnieuw in duel met De Wolf. Deze keer was de vierde plek de inzet. Thibault beet stevig van zich af, maar moest uiteindelijk toch buigen voor de Nederlander. Elzinga voelde zich iets beter in de tweede reeks en kon nog net in de top 10 duiken.
Geerts verstevigde zijn koppositie in het WK en telt nu 48 punten voorsprong op Adamo. Benistant zakt van de vierde naar de vijfde plaats, Elzinga blijft elfde.
#93 Jago Geerts
“Een degelijk weekend, met opnieuw een podiumplaats. In de eerste reeks miste ik mijn start compleet. Ik kon nog terugkomen naar de tweede plaats, maar de kloof op Längenfelder was toen al te groot. In de tweede reeks zat ik wel meteen in zijn wiel, maar hij was gewoon te snel. Ik moest risico’s nemen om hem te volgen. Ik maakte ook foutjes. Daarom besliste ik opnieuw om die tweede plaats veilig te stellen.”
#198 Thibault Benistant
“Vijfde plaats. Dat is toch al een duidelijk verbetering ten opzichte van vorig weekend in Portugal. Toch ben ik niet tevreden. Op zulke harde banen moet ik gewoonweg hoger eindigen. Maar we missen iets. En daar zijn we hard naar op zoek binnen het team. Natuurlijk is dat frustrerend en mentaal zwaar. Maar we blijven keihard werken. En ik zal er opnieuw staan. Hopelijk over twee weken al, voor eigen volk in Villars sous Ecot.”
#44 Rick Elzinga
“Gezien de omstandigheden ben ik best wel tevreden met deze tiende plaats. Ik heb het hele weekend lang last gehad van buikkrampen. Heb ik iets verkeerd gegeten? Is het de hitte? Geen idee. In het begin van de reeksen ging het telkens vrij goed, mijn starts waren ook telkens prima. Maar na een kwartier, twintig minuten kwamen die buikkrampen opzetten. Dat zoog alle energie uit mijn lichaam. Het zit me de laatste tijd echt niet mee.”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: @fullspectrummedia
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…