De KTM Enduro-serie voor 2024 bestaat voor maar liefst 95 procent uit nieuwe componenten en legt de lat hoger dan ooit. Dankzij het geheel nieuwe frame, de revolutionaire schokdempers met gesloten cartridge, het geoptimaliseerde kuipwerk, de LED-koplamp en toonaangevende technologie is de nieuwste generatie KTM Enduro-machines klaar voor elke uitdaging.
KTM kan bogen op ruim drie decennia aan ervaring in de racerij én meer dan 126 World Enduro-titels. Hierdoor is de Oostenrijkse fabrikant nog steeds het favoriete merk voor de beste rijders die aan de zwaarste races ter wereld meedoen. Dankzij de meest radicale transformatie tot nu toe kan KTM met de EXC-reeks van 2024 wederom nieuwe maatstaven aanleggen als het gaat om prestaties, ontwikkeling en innovatie.
Het volledig nieuw hydrogevormde, lasergesneden en robotgelaste frame vormt de ruggengraat van de KTM Enduro-serie voor 2024. Dit frame biedt de ideale lengte- en torsiestijfheid voor een uitzonderlijke feedback, maximale energieabsorptie en ongeëvenaarde rechtuitstabiliteit. Dit geldt dan ook als het fundament waarop de 2024-modelserie is gebouwd.
De KTM EXC- en EXC-F-modellen voor 2024 zijn uitgerust met een volledig nieuwe 48mm WP XACT-voorvork. Deze heeft een gesloten cartridge met een nieuw ontworpen zuiger die beschikt over een in het midden geplaatst ventiel. Hiermee wordt de oliestroom in de cartridge geoptimaliseerd.
Ook het beproefde PDS-schokdempersysteem komt weer terug in de KTM Enduro-modellen en is voor dit modeljaar verder geoptimaliseerd en perfect afgestemd op het nieuwe frame. Het systeem is aangevuld met een nieuwe WP XPLOR PDS-achterschokdemper.
De compressie en demping van de vering kan volledig naar wens met de hand worden afgesteld, zowel aan de voor- als achterzijde. Met behulp van zogenoemde clickers is dit heel gemakkelijk te voor elkaar te krijgen, zonder gereedschap te hoeven gebruiken. Ook de veervoorspanning van de schokdemper kan op deze wijze worden aangepast.
Het nieuwe lichtgewicht tweedelig subframe, vervaardigd uit een combinatie van polyamide en versterkt aluminium, is bijzonder robuust en staat garant voor optimaal rijgedrag en precieze feedback. Alle elektronische componenten, waaronder een geheel nieuwe Offroad Control Unit, zijn volledig in dit subframe geïntegreerd. Hierdoor zijn ze gemakkelijk te bereiken en beter beschermd.
De KTM Enduro-serie voor 2024 wordt bovendien gekenmerkt door nieuw kuipwerk. Deze is ontwikkeld op basis van feedback van de Red Bull KTM Factory Racing-rijders en zorgt voor een beter houvast, doordat de rijder meer kniecontact heeft, met name als hij of zij op de voetsteunen staat.
Het nieuw ontworpen voorspatbord is voorzien van vinnen die zorgen dat er minder vuil en modder op de rijder of radiateur terechtkomt. De vorm wordt compleet gemaakt door de nieuwe XPE-brandstoftanks van 8,3 liter (bij de viertaktmodellen) en 8,9 liter (bij de tweetaktmodellen). Deze van polyethyleen gemaakte tanks zijn transparant, waardoor het brandstofpeil altijd eenvoudig in de gaten gehouden kan worden.
De elektronica wordt bewaakt door een volledig onafhankelijke Offroad Control Unit onder het zadel, waardoor elektronische zekeringen en relais overbodig zijn. Bij een storing in een elektrische component worden de uitgangen afzonderlijk uitgeschakeld. Een rood of groen LED-storingslampje geeft aan wat de status van elke component is, waardoor ter plaatse het probleem gemakkelijker opgelost kan worden.
De serie van tweetaktmodellen eist dankzij de nieuwe elektronische Throttle Body Injection-technologie opnieuw zijn plaats op als leider van de paddock. Deze technologie, kortweg TBI, zorgt voor een ultrasoepele vermogensafgifte en maakt het handmatig aanpassen van de brandstofverhouding op verschillende hoogtes overbodig.
De behuizing van de reed-valve ontving ook een belangrijke update qua ontwerp. Er zijn kunststof flappen aan de buitenzijde van de behuizing aangebracht die voor een betere afdichting van het inlaattraject zorgen. Dankzij dit nieuwe ontwerp wordt voorkomen dat er te veel brandstof de motor instroomt als een helling wordt op- of afgereden, waardoor het brandstofmengsel te rijk zou kunnen worden.
Een bijkomend voordeel van de nieuwe elektronische brandstofinspuiting en de ECU is dat er een nieuwe elektronische uitlaatgasregeling kon worden geïmplementeerd. Hierdoor zijn er twee verschillende motormappings mogelijk en deze kunnen ingesteld worden via een optionele map-keuzeschakelaar.
De serie KTM EXC-tweetaktmodellen voor 2024 bestaat uit de volgende motoren:
De serie viertakten biedt het meest uitgebreide aanbod. Alle modellen beschikken over een motor die in zijn klasse de toon zet en ontwikkeld is om een enorm koppel te leveren in de lagere toeren en een explosieve vermogensafgifte bij hogere toerentallen.
Het zwaartepunt werd verbeterd door het motorblok twee graden naar achteren te kantelen en het voorste tandwiel drie millimeter lager te plaatsen. Dit komt het rijgedrag en de wendbaarheid zeer ten goede. Naast de geoptimaliseerde massacentralisatie en het verlaagde gewicht zorgt ook het aanzienlijk verbeterde anti-squat-gedrag van het chassis voor meer tractie op extreme hellingen en bij het accelereren vanuit bochten tijdens speciale enduro-etappes.
De KTM EXC-F voor 2024 kan voor het eerst optioneel worden uitgerust met tractiecontrole en, uniek voor een enduro, een Quickshifter. Hierdoor is het mogelijk om van de tweede naar de zesde versnelling op te schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Rijders kunnen gas blijven geven tijdens het schakelen en hebben meer controle over hun machine. De tractiecontrole en Quickshifter kunnen met behulp van de optionele en nieuw ontworpen map-keuzeschakelaar worden in- of uitgeschakeld.
De KTM EXC-F-viertaktserie voor 2024 bestaat uit de volgende modellen:
De vele jaren aan de top van de Enduro-competitie hebben flink wat kennis en inzichten opgeleverd en die komen samen in de KTM Enduro-serie voor 2024. De modellen bieden een dynamische combinatie van race-geïnspireerde prestaties, fijne ergonomie en uitstekende technologie. Hierdoor deinzen de nieuwe KTM Enduro’s niet terug om grenzen te verleggen, ongeacht het terrein.
Dankzij KTM’s wereldwijde dealernetwerk zijn, zoals altijd, de ondersteuning en de onderdelen die nodig zijn om op het hoogste niveau te kunnen meedoen, gemakkelijk verkrijgbaar. Daar komen nog de speciale KTM PowerWear en KTM PowerParts bij, welke zijn ontworpen om alle offroadrijders en -racers het hoogste niveau aan prestaties, bescherming en mobiliteit te bieden.
De volledig nieuwe KTM EXC en EXC-F-modellen voor 2024 zijn vanaf juni via geautoriseerde KTM-dealers verkrijgbaar. Ga voor meer informatie naar ktm.com.
In Perth heeft Eli Tomac opnieuw gezegevierd want de Yamaha-rijder heeft ook de derde wedstrijd…
In het HBF Park heeft Shane McElrath ook de derde wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap…
Om 10u start de tweede wedstrijddag van het WSX in Perth. Het officiële wereldkampioenschap Supercross…
Met alleen maar overwinningen heeft Eli Tomac ook de tweede wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap…
Ook de tweede wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap 250SX is gewonnen door Shane McElrath. De…
Dit weekend wordt de volgende wedstrijd gereden van het WK Supercross (WSX). Place to be…