Er is een nieuwe Yamaha Ténéré 700 World Rally

De nieuwe Ténéré 700 World Rally vertegenwoordigt de ultieme versie van Yamaha’s Adventure-motorfiets voor lange afstanden en vindt zijn oorsprong in het allereerste begin van ’s werelds zwaarste race.

Het verhaal begon in 1979, toen Yamaha de allereerste Dakar Rally won. Geïnspireerd door dit succes en aangemoedigd door de groeiende belangstelling voor langeafstandsrally’s begon het bedrijf aan de ontwikkeling van een machine die de wereld van de motorfiets voorgoed zou veranderen. De originele Ténéré, geïntroduceerd in 1983, wordt erkend als een van de meest invloedrijke en iconische motorfietsen van de 20e eeuw. Uitgerust met een grote brandstoftank, een robuust chassis en een motor met hoog koppel, gaf Yamaha’s allereerste Adventure-motorfiets duizenden rijders de kans om naar verre oorden te gaan en nieuwe horizonten te ontdekken.

Geen enkele andere Adventure-motorfiets komt in de buurt van het pure race-erfgoed van de legendarische Yamaha Ténéré. Deze motorfiets heeft niet alleen een nieuw groep motoravonturiers in staat gesteld om hun dromen waar te maken. Hij heeft ook veel rijders geïnspireerd om deel te nemen aan ’s werelds zwaarste rallyevenementen die de rijder en de machine tot het uiterste hebben getest.

De jaarlijkse Dakar-campagnes van Team Yamaha waren getuige van enkele ongelooflijke prestaties van woestijnspecialisten, waaronder de CEO van Yamaha Motor France, Jean Claude Olivier en natuurlijk woestijnlegende Stéphane Peterhansel die met Yamaha zes overwinningen behaalde en ervoor zorgde dat zijn naam voor altijd in de recordboeken zal staan. Als eerbetoon aan deze rijders en de machines waarop zij reden, lanceert Yamaha een speciale versie van de Ténéré die het echte race-erfgoed combineert met moderne prestaties.

Ténéré 700 World Rally – The premium desert stormer

De nieuwe Ténéré 700 World Rally, met de iconische fabrieksracekleuren, geïnspireerd op de Dakar-racemotor van Stéphane Peterhansel uit 1993, is het meest exclusieve model in het Yamaha Adventure-gamma van 2023 en viert de opmerkelijke rallyprestaties van Yamaha met een reeks verschillende Ténéré-modellen uit de afgelopen 40 jaar.

De rallyklare specificaties omvatten premium KYB-veringsystemen met lange veerwegen, evenals dubbele, aan de zijkant gemonteerde brandstoftanks van 23 liter, een exclusieve Akrapovič titanium uitlaatdemper en een speciaal plat tweedelig zadel. Daarnaast is er ook een 5-inch TFT-kleurenmeter met smartphoneconnectiviteit, schakelbaar ABS met 3 standen en een Öhlins verstelbare stuurdemper.

 Historische rallysportkleuren van Yamaha

Met zijn opvallende nieuwe blauwe, roze fluo en zilveren historische rallysportkleuren, gebaseerd op het ontwerp dat werd gebruikt op de fabrieksmotor van Stéphane Peterhansel uit 1993, viert de Ténéré 700 World Rally de winnende Dakar-geschiedenis van Yamaha en is deze een eerbetoon aan alle heldhaftige fabrieksrijders die hebben deelgenomen aan ’s werelds zwaarste evenement. Dezelfde kleuren zullen worden gebruikt door Yamaha-rijders Alessandro Botturi en Pol Tarrés in hun raceprogramma voor 2023, waar zij hun Ténéré-fabrieksmotoren tot het uiterste zullen testen.

 Lichtgewicht Akrapovič slip-on uitlaatdemper

Dit nieuwe topmodel van de Adventure-motor is voorzien van hoogwaardige componenten. De exclusieve slip-on Akrapovič-demper accentueert het hoge koppelgevoel en het kenmerkende gebrul van de 270 graden draaiende CP2-motor en benadrukt de beste specificaties in zijn klasse van deze exclusieve machine.

23 liter dubbele brandstoftank

Yamaha’s winnende Dakar-motoren waren pioniers op het gebied van het gebruik van brandstoftanks met groot bereik. De Ténéré 700 World Rally is dan ook uitgerust met de nieuwste, voor wedstrijden ontwikkelde brandstoftanks van 23 liter, die een grote autonomie bieden voor langeafstandsritten.

Het grootste deel van de brandstof wordt zo laag mogelijk gedragen om de massa te centraliseren voor een wendbaar rijgedrag en de bovenkant van de tanks is lager geplaatst dan bij de standaard Ténéré voor een gemakkelijke mobiliteit van de rijder.

Hoogwaardige 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg

De hoogwaardige ophangingssystemen van de Ténéré 700 World Rally zijn ontworpen om uitstekende rijeigenschappen te bieden bij langdurig offroad rijden. De zwart gekleurde KYB-voorvork van 43 mm is volledig instelbaar voor veervoorspanning, in- en uitgaande demping – zodat de rijder deze kan afstemmen op verschillende belastingen, terreinen en snelheden. En met een veerweg van 230 mm is de World Rally uitgerust om het zwaarste offroad terrein aan te kunnen.

Aluminium achterschokdemper met apart gasreservoir, veerweg van 220 mm

De instelbare achtervering is afgestemd op de hoogwaardige voorkant en heeft een aluminium behuizing van wedstrijdkwaliteit met een apart gasreservoir dat zorgt voor consistente dempingsprestaties. Met een speciale koppeling en een grote schokdemper geeft de World Rally een veerweg van 220 mm door het achterwiel.

Öhlins verstelbare stuurdemper

Met 18 verschillende instellingen biedt de lichtgewicht Öhlins verstelbare stuurdemper extra vertrouwen en bestuurbaarheid wanneer het er hard aan toe gaat en stelt hij de rijder in staat het maximale uit de hoogwaardige veersystemen te halen.

Tweedelig zadel, geïnspireerd op Flat Rally

Dankzij het tweedelige ontwerp kan op het vlakke, op rally geïnspireerde zadel een bagagedrager of bagage worden gemonteerd door het achterste gedeelte te verwijderen. Het vlakke profiel zorgt voor gemakkelijke mobiliteit van de rijder en moeiteloze gewichtsverplaatsing voor en achter, terwijl de dubbele zwart-grijze materiaalconstructie zorgt voor een stevige maar comfortabele rit. Voor extra exclusiviteit is het zadel ook voorzien van het World Rally-logo.

 5-inch TFT-kleurenscherm met mobiele connectiviteit en 3 thema’s

Rijders van de Ténéré 700 World Rally hebben de keuze uit drie schakelbare schermstijlen – digitaal, analoog of roadbookstijl – en het aangesloten 5-inch TFT-kleurenscherm kan ook worden gekoppeld aan een smartphone met de gratis MyRide-app, waardoor sms-berichten en inkomende oproepmeldingen op het scherm kunnen worden weergegeven.

Schakelbare ABS met 3 modi

De schakelbare ABS in 3 standen van de World Rally geeft de rijder volledige flexibiliteit bij het kiezen van het gedrag van de motor op verschillende ondergronden. Modus 1 is volledig ingeschakeld, met ABS op beide wielen. Dit is een wettelijke vereiste op de openbare weg. Modus 2 is voorwiel ingeschakeld en achterwiel uitgeschakeld, wat extra vertrouwen geeft op losse grindpaden. Modus 3 is volledig uitgeschakeld, wat de rijder ultieme controle biedt tijdens het rijden in de modder.

Kenmerken van de Ténéré 700 World Rally

  • Historische rallysportkleuren van Yamaha
  • Lichtgewicht Akrapovič slip-on uitlaatdemper
  • Dubbele aan de zijkant gemonteerde brandstoftanks met een capaciteit van 23 liter
  • Hoogwaardige 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg
  • Öhlins verstelbare stuurdemper
  • Aluminium achterschokdemper met apart gasreservoir, lange veerweg van 220 mm
  • Speciaal tweedelig flat rally-zadel
  • 5-inch TFT-kleurenmeter met smartphone connectiviteit en 3 thema’s
  • Schakelbare ABS met 3 modi
  • Speciale grip pads voor de zijkanten van World Rally

Ténéré 700 World Rally-kleur, beschikbaarheid en prijs

De exclusieve nieuwe Ténéré 700 World Rally is verkrijgbaar in Trophy Blue, met een zwart gekleurde voorvork, een zwartgrijs zadel en zwarte velgen. De leveringen aan de Europese Yamaha-dealers en de prijzen verschillen per regio. Contacteer de nationale Yamaha-distributeur voor meer informatie.

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

9 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

13 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

15 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

15 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

19 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago