Waarom de vintage motorcross zo populair is

Als motorcrossliefhebber kan je er niet naast kijken: die mannen met hun oldtimercrossers doen het prima en niet alleen in ons land. Vintage motocross is zo populair geworden dat je nu wel elk weekend aan de slag kan ergens in Europa. Het is daar waar je oude machines van merken zoals Maico, CZ, BSA, Montesa en Triumph kan bewonderen tijdens hard bevochten wedstrijden.

Hier in ons land ontstond dit soort van motorcross door een jaarlijks evenement in Bolderberg uit de late jaren ’90. Daaruit groeide een Belgisch kampioenschap dat nu al enkele decennia wordt georganiseerd door de werkgroep BOTC. Ook in het buitenland is deze niche van de sport erg populair waarbij elk land wel een nationaal kampioenschap heeft en er ook internationale evenementen worden op poten gezet.

Vanwaar die populariteit?

De sport is laagdrempelig. In bepaalde categorieën kan een niveau heersen waarbij amateurmotorcrossers worden aangetrokken door de niet al te hoge snelheid. Die is door de jaren heen wel flink de hoogte ingegaan door de aanwezigheid van heel wat ex-crossers met een goede basissnelheid. Zeker in de EVO-categorieën (de motoren met schijfremmen, waterkoeling en monovering en hun evoluties) wordt er flink aan het gashendel gedraaid.

Dat de aanschaf van een motor goedkoop zou zijn om deel te nemen aan deze wedstrijden is relatief. Het hangt ervan af welk niveau je beoogt maar door de band genomen staat er veel meer geld te blinken aan het starthek van een oldtimercross dan op een amateurwedstrijd met moderne motoren.

Deze motoren “aan de babbel houden” kost dan ook flink wat geld maar is afhankelijk van het type en de leeftijd. Het spreekt voor zich dat een BSA B50 van 1965 meer kost aan onderdelen dan die voor een Honda CR250 van 1991. De regel is: hoe ouder en zeldzamer de motor is, hoe duurder het wordt om deze te onderhouden. Ook voor de meest populaire motoren is het een uitdaging om nog aan “verse” onderdelen te geraken.

De populaire wedstrijden

Naast België is ook het Verenigd Koninkrijk een bakermat voor deze sport. Zij organiseren dan ook de tweede grootste evenementen wereldwijd. Dat is de Vets MXDN in Farleigh Castle en de VMXdN in Foxhill. In Foxhill ligt de organisatie in de handen van enkele bekenden zoals Dave King en Rob “Doc Wob” Walters. Zij verwachten dit jaar maar liefst 30.000 toeschouwers en dat zijn toch aantallen die gangbaar zijn op een MXGP-race. Ook worden er enkele Europese kampioenschappen georganiseerd die meestal over drie wedstrijden worden gereden.

Een andere klassieker is zeker de befaamde “Flutlicht Motocross” in Kleinhau, Duitsland. De wedstrijd werd enkele weken geleden voor de 32ste keer gereden en is alom gekend voor haar wedstrijden voor oude crossmotoren die hun tweede reeksen rijden onder kunstlicht.

In ons land heeft AMC Orp vorig jaar de bekende Trophee 875 uit de jaren ’70 nieuw leven in geblazen en deze omgevormd tot een wedstrijd uitsluitend voor oldtimermotoren. De eerste organisatie vorig jaar was een groot succes op de traditionele omloop “La Petite Gette” in Orp-Le-Grand.

De Belgen

België is een motorcrossland in hart en nieren. Dat wordt erg duidelijk in het Belgisch kampioenschap oldtimercross dat wordt georganiseerd door een werkgroep van negen leden. De officiële benaming van dit kampioenschap is Belgium Old Timer Championship of BOTC. De werkgroep werkt samen met de motorsportbonden VLM en VMCF om dit kampioenschap op poten te zetten. Onlangs hadden ze een BK-proef in Moresnet met maar liefst 160 piloten die zich inschreven.

Af en toe verschijnt er een regelrechte topper in het BK oldtimercross. Zo waren o.a. Harry Everts, Graham Noyce, Stefan Everts, Sven Breugelmans, Joël Smets, Herbert Schmitz en vele andere bekenden uit het wereldkampioenschap al één of meerdere keren deelnemer aan de Belgische races. Onder andere Werner Dewit en Ivan Van Den Broeck waren jarenlang een vaste waarde in dit BK. Deze laatste is momenteel zelfs een lid van de BOTC-werkgroep.

De internationale kalender

Door de enorm toegenomen populariteit zijn de grote internationale evenementen als paddenstoelen uit de grond gerezen. Naast Farleigh Castle en Foxhill worden er nog andere circuits aangedaan met een legendarisch tintje. Zo wordt er sinds enkele jaren een “klassieke naties” gereden op de wondermooie omloop van Arco di Trento in Pietramurata. Ook de MXGP-baan “Talkessel” van Teutschenthal is al een aantal jaren het decor van een internationaal vintage motocross evenement.

Een wedstrijd om naar uit te kijken is zeker de BK-proef van het BK oldtimercross in Nismes. De geweldige omloop van Nismes is zeker een uitdaging en de wedstrijd staat zelfs open voor internationale deelnemers. Het Vintage motocross-seizoen wordt trouwens sinds jaar en dag geopend in Le Touquet tijdens de zwaarste strandrace ter wereld: de Enduropale du Touquet. Daar worden sinds enkele jaren de vintagecrossers uitgenodigd om op vrijdagnamiddag een uur lang het strand van de Franse badplaats onveilig te maken op oude machines.

Alle info over internationale races en die in ons land kan je vinden op onze zustersite MXVintage.be. Daar lees je alles over de wedstrijden, de techniek en over de geschiedenis van de sport.

Internationale evenementen

  • 03-02  Le Touquet (F) Enduropale Vintage
  • 06-04 Genk (B) Oldtimertraining
  • 01-05  Mons (B) Endurance Vintage & EVO du Doudou
  • 19-05  Kleinhau (D) Flutlicht Motocross
  • 10-06  Lochem (NL) Internationale Classic MX
  • 24-06 Den Dungen Maico Treffen
  • 15-07  Nismes (B) International Vintage Motocross
  • 18-08  Ahun (F) Motocross Nations Classique
  • 19-08  Ahun (F) Motocross Nations Classique
  • 19-08  Farleigh Castle (UK) World Vets Motocross
  • 20-08  Ahun (F) Motocross Nations Classique
  • 20-08  Farleigh Castle (UK) World Vets Motocross
  • 26-08 Foxhill (UK) VMXdN
  • 27-08 Foxhill (UK) VMXdN
  • 27-08 Orp-Le-Grand (B) Trophée 875
  • 09-09 Farleigh Castle (UK) Vets MXdN
  • 09-09 Maggiora (I) Vintage Motocross World Cup
  • 10-09 Farleigh Castle (UK) Vets MXdN
  • 10-09 Maggiora (I) Vintage Motocross World Cup
  • 07-10  Arco di Trento (I) VMXIT RSP Classic
  • 08-10  Arco di Trento (I) VMXIT RSP Classic

Kalender BK oldtimercross

  • 08-04 Lummen
  • 22-04 Wambeek
  • 29-04  Gierle
  • 06-05  Lummen
  • 13-05 Genk
  • 28-05  Moresnet
  • 17-06  Genk
  • 01-07  Genk
  • 08-07  Retie
  • 15-07   Nismes
  • 29-07  Warsage
  • 05-08  Vechmaal
  • 12-08  Koningshooikt
  • 19-08  Kampenhout
  • 26-08 Huldenberg
  • 02-09 Kersbeek
  • 16-09  Broechem
  • 30-09 Reet

Foto’s: MXVintage, Tim Van Echelpoel, Adam Duckworth, Manu Jacques

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

1 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

2 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

13 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

17 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

17 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

18 uur ago