Triumph presenteert fonkelnieuwe Scrambler 400 X

Het Britse merk Triumph bestaat al meer dan 102 jaar en blijft met regelmaat oogstrelende machines produceren. Begin volgend jaar kan je de Triumph Speed 400 X en de Scrambler 400 X kopen. Onze aandacht gaat natuurlijk uit naar de Scrambler versie.

Geboren in een ongeëvenaarde bloedlijn, heeft de Scrambler 400 X zijn stoere designkenmerken ontleent aan de Scrambler 900 en 1200, met een off-road stamboom die teruggaat tot de eerste fabrieks Scramblers van de jaren 1950. Deze nieuwe modellen zijn van de grond af ontworpen met een gloednieuw éénmotorig platform als kern en zijn ontworpen om rijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus een plezierige, behendige en vertrouwenwekkende rit te bieden.

Samen met toonaangevende capaciteiten, op de rijder gerichte technologie en toonaangevende kwaliteit en details, en met een hoog niveau van standaarduitrusting, lange onderhoudsintervallen en een uitgebreide garantie, bieden deze toegankelijke nieuwe modellen ongelooflijk veel waar voor hun geld en brengen ze de iconische stijl, kwaliteit en prestaties van Triumph onder de aandacht van een hele nieuwe generatie Triumph-rijders.

Bedacht en ontworpen in Hinckley, Verenigd Koninkrijk, zijn deze twee nieuwe toevoegingen aan het programma van moderne klassiekers ontwikkeld met hetzelfde oog voor detail als Triumphs meest gevierde modellen. Ze zijn direct herkenbaar aan hun tijdloze Triumph-silhouetten, kenmerkende gebeeldhouwde brandstoftanks en klassieke motorprofielen en zijn ontworpen om dezelfde kwaliteit, hetzelfde gevoel en dezelfde uitstraling te bieden als hun stalgenoten met een grotere cilinderinhoud.

Traditionele accenten, zoals de kenmerkende cilinderkop met lamellen en traditionele uitlaatkopklemmen, worden gecombineerd met eigentijdse details zoals de omhoogstaande demper, opvallende graphics en subtiel geïntegreerde technologie, zoals verborgen vloeistofkoeling en een vloeiende uitlaat met verborgen primaire demper. Dit alles zorgt voor die onmiskenbare moderne klassieke Triumph-stijl.

De hoogwaardige afwerking en elegante details worden voortgezet met de kenmerkende zwarte motorbehuizingen met poedercoating, de robuuste goudkleurig geanodiseerde vorken, hoogwaardige lak en logodetails die ervoor zorgen dat de afwerking van deze nieuwe modellen overal premium is.

De all-road houding van de Scrambler 400 X wordt geaccentueerd door een groot aantal doelgerichte en praktische voorzieningen, waaronder bescherming voor de koplamp, radiateur en carter, evenals handkappen, een stuursteun met pad en een langer voorspatbord.
De Scrambler 400 X is verkrijgbaar in drie stijlvolle en eigentijdse kleurenschema’s, elk met Triumphs kenmerkende ‘Scrambler’ tankstrip en driehoekige badge, met Matt Khaki Green en Fusion White, Carnival Red en Phantom Black, plus Phantom Black en Silver Ice als opties.

Tijdloos Triumph Design DNA met hedendaags evenwicht:

– Tijdloze Triumph roadster en Scrambler silhouetten
– Handtekening gevormde tank met knie-uitsparingen
– Klassiek Triumph motorprofiel met driehoekige badge
– Opvallende cilinderkop met lamellen en uitlaatklemmen
– Eigentijdse oplopende uitlaatdemper
– Hoogwaardige materialen en afwerkingen
– Elk verkrijgbaar in drie kenmerkende modelspecifieke kleurenschema’s
– Toonaangevend piekvermogen van 40 pk en koppel van 37,5 Nm
– Vloeistofgekoelde eencilinder, overtreft Euro 5-emissies
– Verborgen vloeistofkoeling en machinaal bewerkte koelribben
– Motorbehuizing met handelsmerk zwarte poedercoating
– Karaktervolle, meeslepende en responsieve vermogensafgifte
– Aanstekelijk, rijk en kenmerkend uitlaatgeluid
– Zesversnellingsbak

DE GLOEDNIEUWE TR-SERIE MOTOR

Genoemd ter ere van de historische Triumph ‘Trophy’ bloedlijn, waarvan de wortels teruggaan tot de racesingles van het begin van de twintigste eeuw, en in het bijzonder de Six Day Trial offroadcompetitie. Deze geheel nieuwe brandstofingespoten en vloeistofgekoelde 398 cc eencilinder combineert de kenmerkende moderne klassieke stijl van Triumph met ultramoderne techniek voor topprestaties in zijn klasse met een responsieve, leuke en karaktervolle vermogensafgifte in combinatie met een suggestief, rijk en karakteristiek uitlaatgeluid.

Technische hoogtepunten zijn onder andere een DOHC-cilinderkop met vier kleppen en een krukas die perfect gewogen en gebalanceerd is om de massatraagheid te optimaliseren voor rijeigenschappen bij lage snelheden. Een finger-follower klepaandrijving met een lage massa en DLC-coatings die de wrijving verminderen, dragen ook bij aan de capaciteitsontzagwekkende prestaties van deze vrijtoererende en toch handelbare motor.
De zesversnellingsbak biedt een lichte, nauwkeurige versnellingskeuze met overbrengingsverhoudingen die perfect zijn gespreid om het maximale uit deze karaktervolle en koppelrijke motor te halen.

Specs

ENGINE AND TRANSMISSION
Type Liquid-cooled, 4 valve, DOHC, single-cylinder
Capacity 398.15 cc
Bore 89.0 mm
Stroke 64.0 mm
Compression 12:1
Maximum Power 40 PS / 39.5 bhp (29.4 kW) @ 8,000 rpm
Maximum Torque 37.5 Nm @ 6,500 rpm
Fuel System Bosch electronic fuel injection with electronic throttle control
Exhaust Stainless twin-skin header system with stainless steel silencer
Final Drive X-ring chain
Clutch Wet, multi-plate, slip & assist
Gearbox 6-speed

Chassis 

Speed 400 Scrambler 400 X
CHASSIS
Frame Hybrid spine/perimeter, tubular steel, bolt-on rear subframe
Swingarm Twin-sided, cast aluminium alloy
Front Wheel Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 3 in Cast aluminium alloy 10 spoke, 19 x 2.5 in
Rear Wheel Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 4 in Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 3.5 in
Tyres Metzeler Sportec M9RR Metzeler Karoo Street
Front Tyre Size 110/70 R17 100/90 R19
Rear Tyre Size 150/60 R17 140/80 R17
Front Suspension 43mm upside down Big Piston forks.
140mm wheel travel
43mm upside down Big Piston forks.
150mm wheel travel
Rear Suspension Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment.
130mm wheel travel
Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment.
150mm wheel travel
Front Brakes 300mm fixed disc,
four-piston radial caliper, ABS
320mm fixed disc,
four-piston radial caliper, ABS
Rear Brakes 230mm fixed disc, floating caliper, ABS 230mm fixed disc, floating caliper, ABS
Instruments Analogue speedometer with integrated multi-function LCD screen

DIMENSIONS AND WEIGHTS 

Speed 400 Scrambler 400 X
DIMENSIONS & WEIGHTS
Length 2056 mm 2117 mm
Width (Handlebars) 795 mm 825 mm
Height (Without Mirrors) 1075 mm 1190 mm
Seat Height 790 mm 835 mm
Wheelbase 1377 mm 1418 mm
Rake 24.6° 23.2°
Trail 102 mm 108 mm
Wet Weight* 170kg 179kg
Fuel Tank Capacity 13 litres

Foto’s: Triumph Motorcycles

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

14 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

18 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

20 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

20 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

23 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago