Het Britse merk Triumph bestaat al meer dan 102 jaar en blijft met regelmaat oogstrelende machines produceren. Begin volgend jaar kan je de Triumph Speed 400 X en de Scrambler 400 X kopen. Onze aandacht gaat natuurlijk uit naar de Scrambler versie.
Geboren in een ongeëvenaarde bloedlijn, heeft de Scrambler 400 X zijn stoere designkenmerken ontleent aan de Scrambler 900 en 1200, met een off-road stamboom die teruggaat tot de eerste fabrieks Scramblers van de jaren 1950. Deze nieuwe modellen zijn van de grond af ontworpen met een gloednieuw éénmotorig platform als kern en zijn ontworpen om rijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus een plezierige, behendige en vertrouwenwekkende rit te bieden.
Samen met toonaangevende capaciteiten, op de rijder gerichte technologie en toonaangevende kwaliteit en details, en met een hoog niveau van standaarduitrusting, lange onderhoudsintervallen en een uitgebreide garantie, bieden deze toegankelijke nieuwe modellen ongelooflijk veel waar voor hun geld en brengen ze de iconische stijl, kwaliteit en prestaties van Triumph onder de aandacht van een hele nieuwe generatie Triumph-rijders.
Bedacht en ontworpen in Hinckley, Verenigd Koninkrijk, zijn deze twee nieuwe toevoegingen aan het programma van moderne klassiekers ontwikkeld met hetzelfde oog voor detail als Triumphs meest gevierde modellen. Ze zijn direct herkenbaar aan hun tijdloze Triumph-silhouetten, kenmerkende gebeeldhouwde brandstoftanks en klassieke motorprofielen en zijn ontworpen om dezelfde kwaliteit, hetzelfde gevoel en dezelfde uitstraling te bieden als hun stalgenoten met een grotere cilinderinhoud.
Traditionele accenten, zoals de kenmerkende cilinderkop met lamellen en traditionele uitlaatkopklemmen, worden gecombineerd met eigentijdse details zoals de omhoogstaande demper, opvallende graphics en subtiel geïntegreerde technologie, zoals verborgen vloeistofkoeling en een vloeiende uitlaat met verborgen primaire demper. Dit alles zorgt voor die onmiskenbare moderne klassieke Triumph-stijl.
De hoogwaardige afwerking en elegante details worden voortgezet met de kenmerkende zwarte motorbehuizingen met poedercoating, de robuuste goudkleurig geanodiseerde vorken, hoogwaardige lak en logodetails die ervoor zorgen dat de afwerking van deze nieuwe modellen overal premium is.
De all-road houding van de Scrambler 400 X wordt geaccentueerd door een groot aantal doelgerichte en praktische voorzieningen, waaronder bescherming voor de koplamp, radiateur en carter, evenals handkappen, een stuursteun met pad en een langer voorspatbord.
De Scrambler 400 X is verkrijgbaar in drie stijlvolle en eigentijdse kleurenschema’s, elk met Triumphs kenmerkende ‘Scrambler’ tankstrip en driehoekige badge, met Matt Khaki Green en Fusion White, Carnival Red en Phantom Black, plus Phantom Black en Silver Ice als opties.
Tijdloos Triumph Design DNA met hedendaags evenwicht:
– Tijdloze Triumph roadster en Scrambler silhouetten
– Handtekening gevormde tank met knie-uitsparingen
– Klassiek Triumph motorprofiel met driehoekige badge
– Opvallende cilinderkop met lamellen en uitlaatklemmen
– Eigentijdse oplopende uitlaatdemper
– Hoogwaardige materialen en afwerkingen
– Elk verkrijgbaar in drie kenmerkende modelspecifieke kleurenschema’s
– Toonaangevend piekvermogen van 40 pk en koppel van 37,5 Nm
– Vloeistofgekoelde eencilinder, overtreft Euro 5-emissies
– Verborgen vloeistofkoeling en machinaal bewerkte koelribben
– Motorbehuizing met handelsmerk zwarte poedercoating
– Karaktervolle, meeslepende en responsieve vermogensafgifte
– Aanstekelijk, rijk en kenmerkend uitlaatgeluid
– Zesversnellingsbak
DE GLOEDNIEUWE TR-SERIE MOTOR
Genoemd ter ere van de historische Triumph ‘Trophy’ bloedlijn, waarvan de wortels teruggaan tot de racesingles van het begin van de twintigste eeuw, en in het bijzonder de Six Day Trial offroadcompetitie. Deze geheel nieuwe brandstofingespoten en vloeistofgekoelde 398 cc eencilinder combineert de kenmerkende moderne klassieke stijl van Triumph met ultramoderne techniek voor topprestaties in zijn klasse met een responsieve, leuke en karaktervolle vermogensafgifte in combinatie met een suggestief, rijk en karakteristiek uitlaatgeluid.
Technische hoogtepunten zijn onder andere een DOHC-cilinderkop met vier kleppen en een krukas die perfect gewogen en gebalanceerd is om de massatraagheid te optimaliseren voor rijeigenschappen bij lage snelheden. Een finger-follower klepaandrijving met een lage massa en DLC-coatings die de wrijving verminderen, dragen ook bij aan de capaciteitsontzagwekkende prestaties van deze vrijtoererende en toch handelbare motor.
De zesversnellingsbak biedt een lichte, nauwkeurige versnellingskeuze met overbrengingsverhoudingen die perfect zijn gespreid om het maximale uit deze karaktervolle en koppelrijke motor te halen.
Specs
ENGINE AND TRANSMISSION | |
Type | Liquid-cooled, 4 valve, DOHC, single-cylinder |
Capacity | 398.15 cc |
Bore | 89.0 mm |
Stroke | 64.0 mm |
Compression | 12:1 |
Maximum Power | 40 PS / 39.5 bhp (29.4 kW) @ 8,000 rpm |
Maximum Torque | 37.5 Nm @ 6,500 rpm |
Fuel System | Bosch electronic fuel injection with electronic throttle control |
Exhaust | Stainless twin-skin header system with stainless steel silencer |
Final Drive | X-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate, slip & assist |
Gearbox | 6-speed |
Chassis
Speed 400 | Scrambler 400 X | |
CHASSIS | ||
Frame | Hybrid spine/perimeter, tubular steel, bolt-on rear subframe | |
Swingarm | Twin-sided, cast aluminium alloy | |
Front Wheel | Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 3 in | Cast aluminium alloy 10 spoke, 19 x 2.5 in |
Rear Wheel | Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 4 in | Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 3.5 in |
Tyres | Metzeler Sportec M9RR | Metzeler Karoo Street |
Front Tyre Size | 110/70 R17 | 100/90 R19 |
Rear Tyre Size | 150/60 R17 | 140/80 R17 |
Front Suspension | 43mm upside down Big Piston forks. 140mm wheel travel | 43mm upside down Big Piston forks. 150mm wheel travel |
Rear Suspension | Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment. 130mm wheel travel | Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment. 150mm wheel travel |
Front Brakes | 300mm fixed disc, four-piston radial caliper, ABS | 320mm fixed disc, four-piston radial caliper, ABS |
Rear Brakes | 230mm fixed disc, floating caliper, ABS | 230mm fixed disc, floating caliper, ABS |
Instruments | Analogue speedometer with integrated multi-function LCD screen |
DIMENSIONS AND WEIGHTS
Speed 400 | Scrambler 400 X | |
DIMENSIONS & WEIGHTS | ||
Length | 2056 mm | 2117 mm |
Width (Handlebars) | 795 mm | 825 mm |
Height (Without Mirrors) | 1075 mm | 1190 mm |
Seat Height | 790 mm | 835 mm |
Wheelbase | 1377 mm | 1418 mm |
Rake | 24.6° | 23.2° |
Trail | 102 mm | 108 mm |
Wet Weight* | 170kg | 179kg |
Fuel Tank Capacity | 13 litres |
Foto’s: Triumph Motorcycles
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…