In Europa wordt elk jaar heel wat motoren gestolen en daar zit een flink aandeel off-roadmachines bij. Een anti-diefstalsysteem installeren (met alarm) kan een keuze zijn maar deze ingreep is niet haalbaar voor een crossmotor of enduro. Het Frans bedrijf Invoxia bekijkt dit gegeven net wat anders en heeft een GPS-tracker ontworpen om je gestolen motor te kunnen traceren.
Het mooie aan deze tracker is dat je geen enkele stroombron nodig hebt. De installatie is erg eenvoudig en eigenlijk hoef je gewoon het kleine toestelletje te activeren en weg te steken in je motor. Feit is dat motoren met weinig mogelijkheden tot beveiliging zoals enduro’s en crossmotoren erg gegeerd zijn bij dieven.
Crossmotoren hebben wel een chassis- en motornummer maar die worden (buiten de verkoopfactuur) nergens geregistreerd. Enduro-motoren worden dan wel ingeschreven maar hebben nauwelijks iets aan boord wat op een diefstalbeveiliging lijkt. Meestal is er een balhoofdslot maar dat betekent nagenoeg niks als eerste beveiliging.
Wat is het?
De Invoxia GPS Tracker is een klein toestelletje (105 x 27 x 9,5 mm) dat kan worden opgeladen via een usb-poort. Na activatie steek je het apparaatje ergens weg in je motor. Afhankelijk van de gebruikte instellingen en gebruik gaat de interne batterij tot vier maanden mee. Bij aankoop krijg je gratis drie jaar abonnement op het gebruik van de interne simkaart. Daarna betaal je 24,95 euro per jaar.
Hoe werkt het?
Om zijn locatie te bepalen, gebruikt de GPS Tracker Bluetooth, Wi-Fi Positioning System en GPS. Vervolgens verzendt het zijn positie naar de servers van Invoxia via speciale 4G LTE-M mobiele netwerken. Wat is LTE-M? Dat is een netwerk dat apparaten met een batterij direct verbindt met het 4G netwerk, zonder gateways, om een breed scala van zogenaamde “Internet of Things of IoT” toepassingen mogelijk te maken.
De Invoxia GPS Tracker werkt met een app (vanaf iOS12 en Android 5.0+ Lollipop) die waarschuwen geeft bij beweging of een omgevallen motor. Je kan ook een safe zone ingeven (bijvoorbeeld je thuisomgeving) waarbij de tracker een seintje geeft via de app zodra die zone wordt verlaten. Is je motor verdwenen dan kan je via de app je gestolen machine gaan tracken. De tracker geeft, afhankelijk van de instelling, elke 2, 5, 10 of 30 minuten locatie updates via het LTE-M of LoRa netwerk.
Je kan in één oogopslag de bewegingen van je GPS Tracker volgen met de Invoxia GPS app. Het geef de afgelegde routes weer over een periode naar keuze, of je nu een overzicht wilt of een bepaalde trip zoekt. De ‘nabijheidsradar’ helpt je om je voertuig of waardevolle spullen te lokaliseren over de laatste paar meter met een warm/koud-radar. Omdat deze functie de Bluetooth-verbinding van je telefoon gebruikt, moet je je binnen Bluetooth-bereik van je tracker bevinden om deze te kunnen gebruiken.
Om de levensduur van de batterij te optimaliseren, past de Invoxia GPS Tracker zich aan zijn omgeving aan. En bij stilstand geeft de tracker slechts elke 4 uur zijn positie om de batterij te sparen.
In eerste instantie zal hij de Bluetooth-verbinding van je smartphone gebruiken om zijn locatie te bepalen. Als er geen telefoon in de buurt is, zal de tracker de omliggende Wi-Fi-netwerken scannen om zijn locatie te bepalen, en als er geen netwerken beschikbaar zijn, zal het GPS gebruiken om zijn exacte positie te berekenen.
De test
Wij deden de test met de Invoxia GPS Tracker met een elektrische fiets en een enduromotor. Na registratie en verbinding met de app (wat overigens heel eenvoudig was) staken we het kleinood weg in de fietstas en in de filterkast van de enduro. Telkens vroegen aan een betrouwbare vriend om aan de haal te gaan met onze tweewielers en de locatie geheim te houden. We hadden thuis een safe zone ingesteld en telkens de fiets of de motor deze zone verliet kregen we een bericht via de app. Dat werkt dus al prima.
Toen onze fiets “verdween” hadden we de vermeende dief al snel in de smiezen. Terwijl onze dief onderweg was kregen we al updates op locaties waar de tracker een verbinding wist te maken. Uiteindelijk vonden we de fiets terug, enkele dorpen verder, tegen de gevel van een café.
Met de enduro hadden we de lat wat hoger gelegd. Met onze “brave” dief hadden we afgesproken om de motor ergens neer te zetten in een omgeving waar geen huizen staan. Ook nu kregen we netjes een waarschuwing wanneer de motor uit de safe zone verdween en waren er de updates onderweg. En dan werd het eventjes stil. Na enkele minuten kregen we opnieuw een signaal via de app en konden we gaan zoeken. Deze keer reden we 28 km ver om in de nabijheid van de motor te komen. We stonden aan de rand van een bosje en konden dan met de nabijheidsradar van de app de machine lokaliseren. Ook nu was de werking van dit toestel perfect. Deze radar werkt vanaf ongeveer 20 meter.
Zijn er nadelen?
Het toestel is niet echt waterdicht en daarom bestel je best een waterdicht etui als je denkt dat water het toestel kan bereiken. In de app zie je niet altijd hoeveel de interne batterij geladen is. Vermoedelijk moet je in de nabijheid van het toestel zijn om dit te kunnen aflezen. De Invoxia werkt niet in elk land. Dat heeft te maken met het feit dat nog niet elk land een 4G LTE-M netwerk heeft uitgebouwd. In de meeste West-Europese landen zijn die er echter wel. Op het kaartje zie je de landen in het blauw, dat zijn degene waarvan er een netwerk beschikbaar is. De paarse landen zijn degene met een netwerk in opbouw en de grijze landen hebben geen netwerk beschikbaar.
In motoren die gebruikt worden voor competitie lijkt het wegsteken van een tracker zinloos omdat zulke motoren met weinig gereedschap kunnen worden gedemonteerd. Daarom is de functie waarbij beweging en omvallen wordt gedetecteerd zo belangrijk.
Wat zit er in de doos?
Waar te koop?
De Invoxia GPS tracker kan je kopen via hun website invoxia.com of gewoon via een internetshop zoals bol.com.
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…