Techniek: Met deze tips gaat je crossmotor langer mee

In tegenstelling tot andere motoren worden crossers flink gegeseld op de circuits. Met de onderstaande eenvoudige tips gaat je geliefde tweewieler op noppen een stuk langer mee.

  • Twijfel nooit om je luchtfilter te verversen. Het is van levensbelang dat je machine propere lucht aanzuigt. Is je filter aan vervanging toe? Spendeer 25 euro voor een nieuw exemplaar.
  • Ververs tijdig je olie. Is de olie zwart bij het normale verversingsschema? Vervang deze voortaan wat eerder bij een viertakt. Bij tweetakten vervang je de olie volgens het schema van de fabrikant maar deze is minder kritiek omdat bij dit type alleen de versnellingsbak en koppeling wordt gesmeerd.
  • Gebruik verse benzine. Moderne benzine takelt erg snel af door de aanwezigheid van bio-ethanol. Gebruik dus verse benzine van de pomp en mix indien je dat wenst met 50% race fuel. Staat je motor stil dan maak je best de tank en carburator leeg. Gebruik bij tweetakten de juiste mengverhouding olie/benzine en gebruik een goede kwaliteit van tweetaktolie.
  • Kijk regelmatig naar je benzinefilter en reinig of vervang deze periodiek. Bij moderne viertakten met injectie zitten ze in de brandstofleiding die op de tank staat geklikt. Bij carburatormodellen staan ze in de tank op de benzinekraan gemonteerd.
  • Bij het afspuiten van de motor met een hogedrukreiniger vermijd je best alle plaatsen waar lagers zitten zoals de wiellagers, het linksysteem, het balhoofd en de achterbrug. Al deze scharnierpunten regelmatig demonteren en weer invetten zorgt ervoor dat de lagers veel langer meegaan.
  • Blaas alle elektrische componenten droog met perslucht na het wassen. Het zorgt ervoor dat corrosie niet kan optreden en dus ook geen storingen. Blaas ook je ketting schoon en spuit ze in met WD40. Daarna kan je de ketting weer inspuiten met regulier kettingvet.
  • Vervang regelmatig je remolie. Het is een item dat dikwijls wordt overgeslagen maar dat is geen aanrader. Remolie degradeert snel en krijgt een lager kookpunt. Bovendien kan vocht (remolie is hygroscopisch) je remsysteem aantasten. Een gemiddelde hobbyrijder vervangt de remolie twee maal per jaar.
  • Vervang regelmatig de olie in je vering. Dat betekent zowel in de schokbreker als in de voorvork.
  • Heb je een enduromotor dan is het misschien tijd om na te denken over handbeschermers. Motorcrossers gebruiken het om hun handen te beschermen tegen opvliegende stenen maar endurorijders hebben er meer baat bij vanwege de onvermijdelijke valpartijen. Je handen zijn beschermt maar ook je rem- en koppelingshendel en je gashendel.
  • Veel gewicht toevoegen aan een off-roadmachine is geen evidente keuze maar als je met je enduro regelmatig over rotsachtige ondergrond rijdt kan een bodemplaat je veel geld besparen. Kies voor een exemplaar waarbij ook de waterpompbehuizing beschermt is.

Beelden: Dirtbike TV

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

3 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

4 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

21 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago