Techniek: Met deze tips gaat je crossmotor langer mee

In tegenstelling tot andere motoren worden crossers flink gegeseld op de circuits. Met de onderstaande eenvoudige tips gaat je geliefde tweewieler op noppen een stuk langer mee.

  • Twijfel nooit om je luchtfilter te verversen. Het is van levensbelang dat je machine propere lucht aanzuigt. Is je filter aan vervanging toe? Spendeer 25 euro voor een nieuw exemplaar.
  • Ververs tijdig je olie. Is de olie zwart bij het normale verversingsschema? Vervang deze voortaan wat eerder bij een viertakt. Bij tweetakten vervang je de olie volgens het schema van de fabrikant maar deze is minder kritiek omdat bij dit type alleen de versnellingsbak en koppeling wordt gesmeerd.
  • Gebruik verse benzine. Moderne benzine takelt erg snel af door de aanwezigheid van bio-ethanol. Gebruik dus verse benzine van de pomp en mix indien je dat wenst met 50% race fuel. Staat je motor stil dan maak je best de tank en carburator leeg. Gebruik bij tweetakten de juiste mengverhouding olie/benzine en gebruik een goede kwaliteit van tweetaktolie.
  • Kijk regelmatig naar je benzinefilter en reinig of vervang deze periodiek. Bij moderne viertakten met injectie zitten ze in de brandstofleiding die op de tank staat geklikt. Bij carburatormodellen staan ze in de tank op de benzinekraan gemonteerd.
  • Bij het afspuiten van de motor met een hogedrukreiniger vermijd je best alle plaatsen waar lagers zitten zoals de wiellagers, het linksysteem, het balhoofd en de achterbrug. Al deze scharnierpunten regelmatig demonteren en weer invetten zorgt ervoor dat de lagers veel langer meegaan.
  • Blaas alle elektrische componenten droog met perslucht na het wassen. Het zorgt ervoor dat corrosie niet kan optreden en dus ook geen storingen. Blaas ook je ketting schoon en spuit ze in met WD40. Daarna kan je de ketting weer inspuiten met regulier kettingvet.
  • Vervang regelmatig je remolie. Het is een item dat dikwijls wordt overgeslagen maar dat is geen aanrader. Remolie degradeert snel en krijgt een lager kookpunt. Bovendien kan vocht (remolie is hygroscopisch) je remsysteem aantasten. Een gemiddelde hobbyrijder vervangt de remolie twee maal per jaar.
  • Vervang regelmatig de olie in je vering. Dat betekent zowel in de schokbreker als in de voorvork.
  • Heb je een enduromotor dan is het misschien tijd om na te denken over handbeschermers. Motorcrossers gebruiken het om hun handen te beschermen tegen opvliegende stenen maar endurorijders hebben er meer baat bij vanwege de onvermijdelijke valpartijen. Je handen zijn beschermt maar ook je rem- en koppelingshendel en je gashendel.
  • Veel gewicht toevoegen aan een off-roadmachine is geen evidente keuze maar als je met je enduro regelmatig over rotsachtige ondergrond rijdt kan een bodemplaat je veel geld besparen. Kies voor een exemplaar waarbij ook de waterpompbehuizing beschermt is.

Beelden: Dirtbike TV

Recent Posts

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

8 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

8 uur ago

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

11 uur ago

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

18 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

19 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

22 uur ago