Wie erbij was kon het niet ontkennen: de MXGP in Lommel was een groot succes in al zijn aspecten. Buiten het sportieve succes van onze jonge wolven uit de MX2-klasse was het ook een organisatorisch succes want de nieuwe lay-out van Lommel werd zowel door de rijders als het publiek gesmaakt. Wij vroegen aan organisator Johan Boonen wat hij er zelf van vond.
MXMag: Er was veel volk aanwezig op zaterdag en zondag. Wij hebben een aantal toeschouwers en rijders bevraagd naar hun bevindingen over de nieuwe lay-out. Iedereen bleek even enthousiast. Hoe sta jij er zelf tegenover?
Johan Boonen: In het begin dachten we dat het circuit te traag ging zijn maar naderhand bleek dat nog wel mee te vallen. Er zijn zeker nog enkele verbeteringen mogelijk. Het is voor het eerst dat we het circuit omgebouwd hebben via GPS. Zo kunnen we volgend jaar zorgen dat de rijders nog iets makkelijker kunnen passeren. De hoofdzaak is dat de rijders tevreden zijn over het circuit en dat het een veilig circuit is. Voor ons is het erg belangrijk dat de medische diensten niet hebben moeten uitrukken om medische assistentie te verlenen.
MXMag: Een circuit aanleggen kost handenvol geld. Is de aanpassing van het circuit in Lommel een investering op lange termijn?
Johan Boonen: Het circuit aanleggen kost zeker geld en moeite voor de mensen die helpen. De machinisten hebben echt heel veel uren gedraaid om dit te verwezenlijken. De moeilijkheid zit vooral in het verleggen van de startstrook en de tv-compounds. De camera’s hebben jarenlang op dezelfde plaats gestaan. Het internet en alle voorzieningen moesten verlegd worden. Misschien kunnen we dat nog verbeteren naar de toekomst toe. De startstrook gaat alleszins zo blijven in de komende jaren.
MXMag: Komen er nog aanpassingen op en rond het circuit die te maken hebben met de afgeleverde vergunning en zijn randvoorwaarden?
Johan Boonen: Dat is eigenlijk iets van de club en die gaat daar één van dezer dagen over vergaderen. Het bestuur van de club is in ieder geval gemotiveerd. Of er nog aanpassingen gaan gebeuren hieromtrent is moeilijk te zeggen. Er zijn wat dat betreft contacten met Infront Moto Racing en er zullen in de toekomst nog wel verbeteringen en verfraaiingen komen. De motivatie van de club is nu wel voor een gedeelte teruggekomen. Je moet weten dat de mensen van de club zelf een hele tijd lang het circuit gewoon hebben opengehouden en gezorgd dat de baan in orde was. De motivatie was toen wat minder vanwege de onzekerheid. We kregen toen protesten en moesten lobbyen waardoor de drive toch enkele jaren wat minder was.
We werkten aan een nieuwe vergunning maar als dan er geen resultaten komen dan zakt de motivatie automatisch. Je ziet ook wat er met Olmen is gebeurd. Er zijn nu ook de prestaties van de Belgen. Die dragen niet rechtstreeks bij tot het afleveren van een vergunning maar het zorgt wel voor een soort van verplichte interesse vanwege het kabinet. Ze kunnen er nu gewoon niet meer naast kijken.
MXMag: Heeft het bezoek van minister van Sport Ben Weyts jou goede hoop gegeven voor de toekomst?
Johan Boonen: Dat is een moeilijke vraag. Ik weet wel dat hij heel aangenaam verrast was over onze organisatie. De laatste keer dat hij een motorcross bezocht was op de Kesterheide in Kester (2015). Ben Weyts was in Lommel verrast over de belangstelling van het publiek en de internationale pers. Als je nu bijvoorbeeld naar de paardenrennen gaat, dan is het een vanzelfsprekendheid dat je daar een professioneel opgezette organisatie terugvindt. Hij was onder de indruk van de moeilijkheidsgraad om een MXGP te organiseren. Als je ziet dat zakenmensen zoals Noël Essers (CEO Essers Transport en Logistics) niet alleen in de VIP-ruimte vertoeven maar ook het circuit rondtrekken en het terecht mooi vinden, dan vind ik dat een fijne en hoopgevende vaststelling.
MXMag: Sommige toeschouwers maakten gewag van een soort van arenagevoel als ze achteraan op het talud naar de wedstrijden keken. Was dit een bewuste keuze om zo de sfeer omhoog te krikken voor het publiek?
Johan Boonen: Dat is ook de reden waarom de Sky-box en de pitlane van het midden van het circuit werden weggehaald. Het verbetert sowieso de sfeer en is een heel belangrijk gegeven voor het gebeuren. Het is natuurlijk ook zo dat we met de nieuwe talentrijke Belgen een nieuw soort supporter zien opstaan. Vroeger waren er op een Grand Prix supportersclubs van Stefan Everts, Joël Smets en Marnicq Bervoets en dan had je nog wel wat aanhang van mindere rijders. Dat ware echte clans.
Ik zag bijvoorbeeld dat zondag de supporters van Liam Everts ook Lucas en Sacha Coenen stonden aan te moedigen. Er zijn niet zoveel internationale wedstrijden en dus bundelen de supporters hun krachten voor die enkele wedstrijden die ze bezoeken en geven dan steun aan alle Belgen die meedoen. Nu zie je dat de Belgische supporters even enthousiast tekeergaan zoals de Fransen dat doen in Frankrijk of de Italianen in Italië. Dat is geweldig om vast te stellen en zorgt voor een ontegensprekelijke sfeer. Dat gaat in oktober nog wat geven in Ernée tijdens de MXoN (lacht). Het was ook geweldig om te zien hoe iedereen Jeremy Van Horebeek stond aan te moedigen in Lommel. Hij rijdt fantastisch en iedereen weet dat te appreciëren.
We hebben momenteel de broertjes Coenen, Jarne Bervoets die er aankomt, we hebben Liam Everts, Brent van Doninck en jonge rijders zoals Ian Ampoorter. Het zijn allemaal lieve en vriendelijke gasten die op jonge leeftijd het belang van supporters beseffen. Met deze generatie valt het echt op dat ze uit een motorcrossfamilie komen en met een juiste attitude appreciatie weten te geven naar hun supporters, de organisatie en de media.
Die jonge rijders hebben eigenlijk weinig te maken met een organisator van een wedstrijd maar ze tonen wel hun dankbaarheid en dat vind ik wel belangrijk. Het zijn allemaal heel fijne gasten die weten hoe het werkt. Wat dat betreft zitten we goed met deze generatie.
Foto: Huub Munsters, Tim Van Echelpoel en Gino Maes
Tekst: Danny Hermans
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…