Het is geen geheim dat het voor organisatoren steeds ingewikkelder wordt om de benodigde vergunningen te krijgen voor het organiseren van een off-road motorevenement, of het nu gaat om motorcross, endurance of enduro. Naast de beperkende wetgeving stuiten clubs uit Wallonië steeds vaker op de terughoudendheid van sommigen ten opzichte van evenementen met off-road machines.
De Victory-club, die al vele jaren off-road endurance-evenementen voor amateurs organiseert en alom erkend wordt voor de kwaliteit van de organisatie, met name wat betreft de naleving van milieunormen, heeft dit onlangs aan den lijve ondervonden. Afgelopen weekend zouden de leden elkaar ontmoeten in Wayaux, in de gemeente Bon Villers in Henegouwen.
Helaas ging het evenement niet door, omdat de gemeenteraad geen toestemming heeft gegeven en liever inging tegen het positieve advies van het Waalse Gewest. De organisatoren wachten nog steeds op de redenen van het gemeentebestuur, dat in dergelijke omstandigheden verplicht is om zijn beslissing te rechtvaardigen, maar het lijkt erop dat het gemeentebestuur gewoon niet wil dat dit soort activiteiten zich in de gemeente ontwikkelen.
Hoewel er altijd gemeenten zijn geweest waar de steun voor off-road motorrijden of motorsport in het algemeen groter was dan in andere, moet worden gezegd dat deze situatie zich helaas over het hele land verspreidt, wat de taak van potentiële organisatoren bemoeilijkt en sommige clubs zelfs demotiveert. De club Fourons bijvoorbeeld, vooral bekend om zijn TT-wedstrijden, heeft onlangs besloten de handdoek in de ring te gooien voor wat betreft zijn motoractiviteiten en al het materiaal dat voor zijn evenementen wordt gebruikt te koop aan te bieden.
Dit is een steeds specifiekere bedreiging voor evenementen, vooral voor nieuwe initiatieven maar ook voor sommige die al tientallen jaren bestaan. De leden van MotoDev vzw zijn zich hiervan bewust en zijn er al lang mee bezig. “We willen via onze advocaat juridische bijstand bieden aan clubs die moeilijkheden ondervinden bij het verkrijgen van hun klasse 2-licentie (de licentie die nodig is om een evenement te organiseren tijdens een weekend, n.v.d.r.),” legt Damien Hermand, medeoprichter van MotoDev, uit. “We hebben iemand die zeer competent is en het is in het algemeen belang van de sport. Elke zaak die wordt opgelost kan een precedent worden voor anderen.
“Clubs hebben niet de gewoonte om autorisatieweigeringen aan te vechten”, legt Thierry Klutz uit, technisch directeur van de FMWB en ook medeoprichter van MotoDev. “Als we niet laten zien dat we er zorgvuldig op toezien dat onze rechten worden gerespecteerd, lopen we het risico dat het fenomeen sterk toeneemt. We moeten ons goed wapenen om onze organisaties te laten overleven.
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…