Kimi Raikkonen over het Kawasaki Racing Team

KRT Team eigenaar Kimi Raikkonen woont elk jaar geselecteerde rondes van het FIM Motocross Wereldkampioenschap bij en we maakten van de gelegenheid gebruik om een praatje met hem te maken. In het tweede jaar dat het team met Kawasaki actief is in de MXGP-klasse, heeft het al talloze podiumresultaten behaald, waaronder vijf GP-overwinningen op rij voor Romain Febvre.

Kimi, heb je zelf aan motorcross gedaan en hoe is het voor jou begonnen?
Kimi Raikkonen: Als kind ben ik op dezelfde manier begonnen als veel kinderen vroeger, met een Italjet-minibike. Het was een 50cc-automaat waarmee ik leerde over balans, machinehouding en gashendelbeheersing. Ik denk dat daar mijn liefde voor off-road en MX vandaan kwam. Als kind deed ik niet zoveel mee aan wedstrijden op twee wielen, maar later reed ik wat clubraces op een KX250. Ik heb altijd gehouden van de uitdaging die MX-rijden je geeft en hoe fysiek het is. Het is zo’n geweldig gevoel en na het rijden heb je altijd het gevoel dat je jezelf echt hebt uitgedaagd – op een hele positieve manier.

Mocht je als Formule 1-coureur motorcross rijden?
Kimi Raikkonen: Soms reed ik mee in kleine clubraces, maar dat was gewoon voor de lol en ik heb hier thuis een klein circuit met de kinderen. Ik racete niet op hoog niveau en ik vond dat het deel uitmaakte van mijn fitnessprogramma. Ik weet niet wat mijn teams ervan vonden, want ik heb het er nooit over gehad.

Hoe ben je begonnen het team op te bouwen?
Kimi Raikkonen: In het begin was het natuurlijk met totaal verschillende mensen, maar het was niet zoals ik het wilde; het was te rommelig. Toen sprak ik Antti Pyrhonen rond 2010; in feite had ik hem eerst bijna aangenomen als rijder. Een half jaar later, toen ik hoorde dat hij stopte, belde ik hem weer om de ploeg te komen leiden. Nu gaat het heel goed. We wilden altijd al terugkomen naar Kawasaki; nu is het tweede jaar dat we samen zijn en we hebben een goede relatie met de Japanse mensen en de hele Kawasaki-groep. Kawasaki is veel aan het pushen en het is geweldig om deel uit te maken van het team en de groep en ze te helpen bij de ontwikkeling van de motor.

Je zult wel blij zijn met het recente succes; vijf overwinningen op rij.
Kimi Raikkonen: Natuurlijk is het leuk om te winnen en we werken hier al jaren voor. Maar soms komen resultaten, soms niet, en blessures horen bij het hele gebeuren; we willen altijd winnen, maar het is een klein verschil tussen vijfde worden en winnen. Het is geweldig om te winnen en we nemen het als het komt, maar we weten hoe makkelijk het de andere kant op kan gaan. Vorig jaar was lastig met Romain die geblesseerd was en het was natuurlijk ook het eerste jaar voor ons met Kawasaki. Romain rijdt goed en is nu aan het winnen en Mitch wordt sterker, dus hopelijk kunnen we binnenkort met twee motoren op kop rijden.

Ben je tevreden over de ontwikkeling?
Kimi Raikkonen: Ja; het zijn een paar drukke jaren geweest, eerst vorig jaar van fabrikant veranderen en daarna de nieuwe motor. Het was dit jaar bijna alsof we weer vanaf nul moesten beginnen met de nieuwe motor, maar we waren voorbereid en we hebben nu alles zoals we het willen. Er zijn altijd dingen die nog beter kunnen, maar het moet een zinvol proces zijn. Je kunt dingen heel snel doen, maar het moet wel goed werken; het moet 100% zijn wat je wilt. En het werk gaat maar door om de rijders nog tevredener te maken.

Heb je zelf op de nieuwe KX450 gereden?
Kimi Raikkonen: We hebben dit jaar een nieuwe baby, dus ik heb het druk gehad met mijn gezin en ik heb nog niet de kans gehad om zelf op de nieuwe motor te rijden, maar hopelijk kan ik deze winter weer tijd vinden om te rijden. Eigenlijk heb ik een KX250 en een KX450.
Eerlijk gezegd was ik verbaasd hoe gemakkelijk en goed ze te berijden zijn. Met de Kawasaki’s die ik heb, is het rijden zeker naar een hoger niveau getild.

Is de 450 goed voor je of geef je de voorkeur aan de 250 voor dagelijks gebruik?
Kimi Raikkonen: Ik train of rijd niet elke dag, dus geef ik de voorkeur aan de 250 op mijn eigen circuit in Finland. Misschien is de 450 voor mij beter geschikt voor een groter circuit en als ik meer tijd had om te rijden. Het is een serieuze motor en je moet hem op een serieuze manier benaderen.

Foto’s en tekst: Kawasaki Racing Team

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

14 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

18 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

20 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

20 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

24 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago