De nieuwe 2024 WR450F is de lichtste, slankste en snelste 450cc enduro-motor die Yamaha ooit heeft gebouwd. De nieuwe generatie WR450F, die nauw is gebaseerd op de nieuwe generatie YZ450F motorcrossmachine die zijn winstpotentieel heeft laten zien in MXGP en AMA Supercross, levert zeer controleerbare prestaties, eenvoudig te tunen vermogen en een ongeëvenaarde wendbaarheid.
De styling van deze nieuwe enduro-motor is radicaal vernieuwd, waarbij het supercompacte kuipwerk afkomstig is van de nieuwste YZ450F, die al veel lof heeft geoogst voor zijn hoge wendbaarheid. De 2024 WR450F profiteert van vele wijzigingen in het ontwerp en enduro-specifieke instellingen, waaronder een herziene ECU met verfijnde FI-mapping, herziene chassisstijfheid en WR-vering met een lagere rijhoogte, evenals een grotere brandstoftank en volledige specificaties klaar voor enduro.
Geheel nieuwe, sterkere en lichtere YZ450F-motor
De WR450F is ontwikkeld op basis van de winnende YZ450F-krachtbron en de nieuwste generatie motor met omgekeerde cilinderkop ontwikkelt meer vermogen dankzij de nieuwe, zeer efficiënte inlaatpoort die profiteert van een opnieuw ontworpen inlaatkanaal dat een rechtere weg geeft naar de grotere 39 mm titanium inlaatkleppen.
Deze high-tech 450cc-drysumpmotor is niet alleen lichter en slanker dan het vorige model, maar heeft ook een nieuwe gesmede zuiger, een lichtgewicht cilinderhuis, een glijlager en een nieuwe nokkenasketting die zijn ontworpen om de toegenomen prestaties aan te kunnen.
Verbeterde prestaties door efficiënt luchtbeheer en FI-instelling
Het luchtmanagementsysteem op de 2024 WR450F is volledig opnieuw ontworpen en de airbox zuigt lucht aan vanaf de achterkant van de machine via kanalen in de nieuwe zijpanelen, het frame en de tank. Er is ook een nieuw ontworpen korte uitlaatdemper die de massacentralisatie verbetert en het compacte gevoel van de WR450F onderstreept. Er is ook een herziene ECU en de WR-specifieke FI-instellingen zijn ontworpen om meer controleerbaar vermogen te leveren bij lagere toerentallen met een sterk, lineair koppel en uitstekende prestaties bij middelhoge tot hoge snelheden.
Nieuwe schotelveerkoppeling met lichter gevoel
Voor een lager gewicht en een lichter, meer verbonden gevoel is de 2024 WR450F uitgerust met een nieuw ontworpen schotelveerkoppeling met acht geoptimaliseerde WR-specifieke frictieplaten. De primaire versnelling en de behuizing zijn geïntegreerd en de 6 veren van het vorige model zijn vervangen door een enkele schijfveer die een betere controle geeft bij het wegrijden en het slippen van de koppeling uit langzame bochten.
Lichtgewicht wide-ratio vijfversnellingsbak
De nieuw ontworpen 5-traps versnellingsbak met brede overbrengingsverhouding heeft een grotere afstand tussen de hoofdas en de aandrijfas en de tandwielen van de hoofdas zijn breder voor een grotere duurzaamheid bij een lager gewicht. De brede overbrengingsverhoudingen geven de rijder de mogelijkheid om optimale prestaties te leveren op alle terreinen, van langzaam technisch terrein tot snel en open rijden.
Compact nieuw aluminium chassis
Het nieuwe chassis van de WR450F heeft hetzelfde algemene ontwerp als dat van de nieuwste generatie YZ450F en is voorzien van een aantal specifieke technische wijzigingen die ervoor zorgen dat het chassis geschikt is voor enduro-racen en cross country rijden. De belangrijkste verandering aan het nieuwe frame is de verplaatste balhoofdbuis die 15 mm lager is dan voorheen – en samen met de gewijzigde tankrails die een nieuw U-vormig profiel aan de achterkant hebben, geeft het 2024 aluminium tweezijdige frame een lager zwaartepunt voor wendbaarder bochtenwerk.
Vergeleken met het ontwerp dat is gebruikt op de succesvolle YZ450F-motorcrossmachine, profiteert het frame van de WR450F-enduro-motor van herziene chassisflexeigenschappen die zijn aangepast voor een betere schokabsorptie. Door een lichte zijwaartse buiging toe te staan bij het absorberen van schokken van oneffen terrein, zorgt het frame van de WR450F voor een vergevingsgezinder rijgedrag dat de vermoeidheid van de rijder helpt te verminderen en een betere feedback over het oppervlak biedt. Andere nieuwe enduro-specifieke kenmerken zijn onder andere speciale motorsteunen met een grotere mate van flexibiliteit.
Slanker en compacter kuipwerk voor eenvoudigere mobiliteit van de rijder
Het volledig nieuwe kuipwerk van de WR450F heeft superslanke kuipdelen die 50 mm smaller zijn dan voorheen, evenals een veel slanker middengedeelte en een vlakker zadelprofiel die het voor de rijder gemakkelijker maken om zijn lichaamshouding te veranderen tijdens het remmen, accelereren en het nemen van bochten.
Compacte zijpanelen maken deel uit van de zeer efficiënte nieuwe luchtinlaat met luchtkanaal achter en de kleinere voor- en achterspatborden onderstrepen het slankere uiterlijk van de WR450F, waardoor dit het meest wendbare 450cc Yamaha enduro-model is. Het nieuwe voorspatbord zorgt ook voor een betere luchtstroom naar de radiatoren voor een effectievere koeling, en het nieuwe achterspatbord heeft een geronde onderkant waardoor de rijder meer grip heeft bij het besturen van de motor.
KYB-vering met kortere slag voor lagere zithoogte
De toonaangevende KYB-vering voor en achter van de WR450F staat bekend om zijn uitstekende prestaties bij verschillende snelheden en op verschillende terreinen. Vergeleken met de nieuwste YZ450F heeft de 2024 WR450F 10 mm minder veerweg voor en achter, voor een lagere zithoogte en een lager zwaartepunt. Het gecombineerde effect van de machine en de rijder die 10 mm lager zit, maakt een aanzienlijk verschil in het rijgedrag van de motor, met name in bochten bij lage snelheid op technisch terrein.
Naast de lagere rijhoogte is de zithouding van de 2024 WR450F herzien door de voetsteunen lager te plaatsen voor een 10 mm grotere afstand tussen de heupen en de voeten van de rijder – en het stuur is nu iets dichter bij de rijder geplaatst. Deze nieuwe rijderdriehoek geeft een natuurlijkere zithouding voor een groter gevoel van eenheid tussen rijder en machine en een hogere mate van chassiscontrole.
De KYB-vorken zijn voorzien van een nieuwe, met de hand verstelbare stelschroef voor de compressiedemping, waarmee de vering zonder gereedschap kan worden afgesteld. De combinatie van versterkte vorkafdichtingen en opnieuw ontworpen vorkbeschermers, die de buizen meer bescherming bieden tegen vuil en afval, zorgt ervoor dat de afdichtingen langer meegaan.
Vereenvoudigde Power Tuner-app voor totale beheersbaarheid
Yamaha was pionier op het gebied van draadloos afstellen op zijn 4-takt Off Road Competition-modellen, en de verbeterde Power Tuner-app van de WR450F is ontworpen om de afstelbaarheid naar een hoger niveau te tillen. De vernieuwde app heeft nu een ‘Quick Tuning’-functie waarmee de rijder eenvoudig elke motorinstelling kan selecteren, van ‘Smooth’ tot ‘Aggressive’, door op een enkele scrollbalk op de smartphone te tikken. Het is een eenvoudige en intuïtieve functie waarmee de rijder verschillende karakterinstellingen voor het motorvermogen kan selecteren die passen bij de omstandigheden – en met de nieuwe rondetimerfunctie kunnen rijders en teams zien welke instellingen de beste prestaties opleveren.
De Power Tuner-app behoudt ook de eerder beschikbare 4×4 (16 waarden) matrix die rijders de mogelijkheid biedt om meer gedetailleerde wijzigingen aan te brengen in de waarden voor het tanken en het ontstekingstijdstip.
Nieuw Traction Control System
Elk aspect van de nieuwe WR450F is ontworpen om de rijder een grotere mate van controle te geven in wisselende omstandigheden, en het nieuwe tractioncontrolsysteem is nog een voorbeeld van hoe deze high-tech enduro-machine is ontworpen om rijders van alle ervaringsniveaus in staat te stellen hun volledige potentieel te benutten. Met twee ondersteuningsniveaus en een UIT-functie onderdrukt deze elektronische controletechnologie tijdelijk het vermogen met behulp van de ontstekingsregeling wanneer slip van het achterwiel wordt gedetecteerd.
Multifunctionele stuurschakelaar
Rijders kunnen eenvoudig verschillende instellingen voor motormapping en tractiecontrole selecteren met de multifunctionele schakelaar op het linker stuur. Persoonlijke mappings kunnen naar de motor worden geüpload met de Power Tuner-app en de beste instellingen kunnen ‘on the fly’ worden geselecteerd voor de beste prestaties onder veranderende rijomstandigheden.
Volledige specificatie klaar voor enduro
De WR450F is volledig voorbereid op enduro en voorzien van een lichtgewicht 18-inch achterwiel, enduro-banden, verlichting, instrumenten, zijstandaard en een radiatorventilator. De inhoud van de brandstoftank is met 7,4 liter groter dan die van de YZ450F en de airbox is zonder gereedschap toegankelijk, terwijl een motorbeschermplaat en enduro-uitlaatdemper de enduro-specificaties compleet maken.
Technische kenmerken
WR250F: Motocrosssnelheid met prestaties op alle terreinen
Met zijn omgekeerde cilinderkop en lichtgewicht aluminium chassis biedt de WR250F een ideale mix van bruikbaar vermogen in combinatie met gemakkelijke wendbaarheid. De WR250F is ontwikkeld met behulp van Yamaha’s MX2-racetechnologie en is uitgerust met enduro-specifieke kenmerken zoals een versnellingsbak met brede overbrengingsverhouding, herziene in- en uitlaatsystemen, speciale mapping en een koelsysteem met hoge capaciteit.
De WR250F produceert een sterk en bruikbaar koppel waarmee elke rijder onder verschillende omstandigheden zijn persoonlijke topniveau kan halen. Hij levert motorcross-snelheden met prestaties op alle terreinen.
Technische kenmerken
Beschikbaarheid en kleuropties
De 2024 WR450F is verkrijgbaar vanaf november 2023 en wordt aangeboden in Icon Blue. De WR250F is verkrijgbaar vanaf november 2023 en wordt aangeboden in Icon Blue met nieuwe graphics.
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…