Jago Geerts heeft in Matterley Basin de Grote Prijs van Groot-Brittannië op zijn naam geschreven. De Belg, die in 2024 naar de MXGP overstapt, nam dus in schoonheid afscheid van de MX2. Naast de GP-zege pakte Geerts ook nog de zilveren medaille in het WK. Ook straf: de vierde constructeurstitel op rij voor Yamaha.
Het FIM wereldkampioenschap hield voor de 19de en laatste ronde van 2023 halt in Matterley Basin, het prachtige parcours vlakbij Winchester in Groot-Brittannië. Voor Jago Geerts stond de tweede plaats in het WK nog op het spel. Hij begon met vier punten voorsprong op Längenfelder en Everts aan de laatste Grote Prijs.
Geen goede reactie van het Monster Energy Yamaha Factory trio aan het starthek in de eerste race. Toch doken Benistant en Geerts – na een goede eerste bocht – als derde en vierde het veld in. Elzinga volgde op een elfde plek. Thibault en Jago wipten snel over Adamo en maakten jacht op leider Längenfelder. Het Yamaha-duo kreeg de kloof – maximaal vier seconden – aanvankelijk niet gedicht. Pas in de slotfase reden ze nog richting de Duitser. Ze geraakten nog tot bij Längenfelder, maar niet meer erover. Benistant dus tweede, Geerts derde. Elzinga – die al een tijdje met een schouderblessure sukkelt – reed een vrij eenzame reeks op de negende plaats.
Nieuwe lijnen
Geerts begon zo met drie puntjes achterstand op Längenfelder aan de allerlaatste reeks. Terwijl teammaat Elzinga een kanonstart nam (tweede), waren Benistant en Geerts op plek 9 en 10 begraven. Elzinga kon vooraan niet standhouden en moest – na een val – helemaal achteraan hervatten. Uiteindelijk eindigde de Nederlander zestiende. Benistant kon nog enkele plekjes opschuiven en bolde als zesde over de meet.
En Geerts? Die zorgde voor een knap spektakelstuk. Na drie rondjes reed ie al in derde positie en zette hij Adamo en leider de Wolf fel onder druk. De Belg zocht én vond nieuwe lijnen. In ronde 11 wipte hij na knap voorbereidend werk enig mooi binnendoor voorbij Adamo. Jago had de smaak nu helemaal te pakken. Eén ronde later moest ook leider de Wolf eraan geloven. De Nederlander probeerde nog wel aan te klampen, maar Geerts gaf geen krimp. Reekszege, GP-zege (nummer acht in 2023, nummer 24 al in zijn carrière) én de zilveren medaille in het WK! Plus de constructeurstitel voor Yamaha. Een heel mooie buit.
Straffe statistieken
Het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team kan dus opnieuw terugblikken op een fantastisch seizoen. Geerts (8) en Benistant (2) verzamelden tien GP-zeges. Een record voor het team, want eentje meer dan in 2021. Ondanks veel blessureleed finishte Geerts knap tweede in het WK en doken Benistant en Elzinga alsnog in de top 10. Yamaha pakte dan weer de wereldtitel bij de constructeurs. De vierde keer op rij al in de MX2.
“Dat zijn toch weer straffe statistieken”, zei teambaas Hans Corvers. “Ik vind het vooral mooi voor Jago, dat hij met een GP-zege zijn MX2-carrière kon beëindigen. Hij kan met opgeheven hoofd naar de MXGP overstappen. Natuurlijk is het zuur dat we naast de wereldtitel grijpen. Vooral de manier waarop. De tweede reeks van dit weekend vat alles samen. Jago reed van 10 naar 1. Hij vrat zijn concurrenten gewoon op. Geerts heeft 15 van de 19 GP’s gereden. Daarvan won hij er acht. Dat is meer dan 50 procent. Hij was dit jaar gewoonweg de beste, maar blessureleed heeft er helaas anders over beslist.”
#93 Jago Geerts
“GP-zege en nog tweede in het WK: dit is een heel mooie manier om mijn carrière in de MX2 af te sluiten. In de eerste reeks duurde het nochtans lang vooraleer ik echt loskwam. Iets te laat, waardoor ik net niet meer tot bij Benistant en Längenfelder geraakte. In de tweede reeks reed ik van in het begin een pak beter. Moest ook, want mijn start was dramatisch. Tiende of zo. Gelukkig had ik een paar nieuwe, goede lijnen gevonden. En zo kon ik toch nog naar de kop rijden. Mooi. Net als die tweede plek in het WK. Oké, ik mikte op de wereldtitel. Maar na alles wat ik dit jaar heb meegemaakt toch nog tweede eindigen: dat is best wel speciaal.”
#198 Thibault Benistant
“Ik heb eigenlijk niet veel te vertellen. Het wereldkampioenschap is niet geëindigd zoals ik gehoopt had. Ik had het seizoen heel graag op het podium willen afsluiten. Voor mezelf, voor het team. Helaas… Mijn eerste reeks was nochtans heel goed, maar in de tweede reeks geraakte ik maar niet onder stoom na die matige start. Ik eindig nu negende in het wereldkampioenschap. Niet meteen wat ik voor ogen had in het begin van het jaar. Maar blessureleed heeft veel roet in het eten gegooid. Het was niet simpel om na die crash in Tsjechië terug te komen. Het heeft veel langer geduurd dan verwacht.”
#44 Rick Elzinga
“Het was een moeilijk weekend voor mij. Afgelopen woensdag heb ik op training mijn schouder opnieuw ontwricht. Maar ik heb op de tanden gebeten. Door die schouder kon ik uiteraard niet voluit gaan, al was het rijden op zich best oké. Spijtig van die vroege val in de tweede reeks. Vooral omdat ik toen een geweldige start nam. Ik eindig nu tiende in het WK. Helemaal niet slecht, met al die tegenslagen die ik dit jaar te verwerken kreeg. Ik heb veel bijgeleerd, ik heb samen met het team ook aan veel dingen gewerkt. Daar moet ik volgend seizoen de vruchten van plukken. Maar nu eerst die schouder in orde laten brengen. Allicht met een operatie.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…