Als specialist in offroadkoppelingen blijft de Amerikaanse fabrikant Rekluse innoveren en voegt de nieuwste generatie van zijn automatische koppelingsset toe aan zijn catalogus. Sinds 2002 heeft Rekluse een solide reputatie opgebouwd bij teams die hard werken om ervoor te zorgen dat hun producten de prestaties van hun machines verbeteren door een betere rijervaring. Hierom zijn nieuwe handmatige en automatische koppelingssystemen ontwikkeld voor trailmotoren, gebaseerd op een aantal door Rekluse ontwikkelde technologieën.
Het nieuwste systeem voor offroadmachines is de RadiusCX, een topklasse automatische koppeling die alle nieuwste technologieën in één product combineert: TorqDrive-wrijvingsplaattechnologie gecombineerd met EXP en Core-technologie voor het koppelingshuis.
Met de TorqDrive-technologie zijn de koppelingsplaten dunner en talrijker, waardoor ze meer koppel en vermogen kunnen overbrengen en tegelijkertijd duurzamer zijn. Dit is een van de grootste voordelen van Rekluse. De koppelingsplaten worden geleverd met specifieke inlegstukken om vroegtijdige slijtage van de koppelingsklok met inkepingen aan de binnenkant te voorkomen.
De TorqDrive-koppelingsplaten hebben ook een specifiek ontwerp voor de voeringen. De frictiepads zijn ontworpen om de oliedoorstroming te vergemakkelijken, met een stalen achterkant in plaats van het aluminium van de originele elementen, zodat ze minder uitzetten wanneer ze opwarmen (tot de helft), waardoor de koppelingsslip verdwijnt die kan optreden wanneer de koppelingen extreem worden belast, vooral bij hoge temperaturen en met onvoldoende motorkoeling.
EXP-technologie gebruikt de middelpuntvliedende kracht van de platen om de koppeling automatisch in en uit te schakelen op basis van het motortoerental. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om in de eerste versnelling te stoppen en opnieuw te starten zonder de koppelingshendel te bedienen. Op dezelfde manier compenseert de koppeling tijdens het rijden het schakelen, wat het rijden aangenamer maakt. Hetzelfde geldt voor de gashendel, met preciezere controle en maximale tractie, wat vooral gewaardeerd wordt bij het nemen van een hindernis, bij lage snelheid op een steile weg of gewoon bij het accelereren op de weg.
Naarmate het motortoerental toeneemt, spreiden de remblokken op de EXP-schijven zich uit door de middelpuntvliedende kracht en naarmate de snelheid toeneemt, worden de remblokken breder en grijpen ze in op de koppeling.
Het resultaat is een toename van het motorkoppel met meer vermogen wanneer dat nodig is, terwijl het niet langer nodig is om in neutraal te schakelen om te stoppen en vervolgens weer te starten. De hendel wordt nu alleen gebruikt om te schakelen. Op dezelfde manier betekent het verbeterde koppel van een Rekluse-koppeling dat je niet meer hetzelfde aantal versnellingen met de keuzehendel hoeft te schakelen, wat de rijervaring verbetert.
Beschikbaar voor: een groot aantal Europese en Japanse MX-machines vanaf 2014
Aanbevolen verkoopprijs: vanaf 1.569,60 euro
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…