Rekluse RadiusCX: de automatische koppeling voor cross- en enduromotoren

Als specialist in offroadkoppelingen blijft de Amerikaanse fabrikant Rekluse innoveren en voegt de nieuwste generatie van zijn automatische koppelingsset toe aan zijn catalogus. Sinds 2002 heeft Rekluse een solide reputatie opgebouwd bij teams die hard werken om ervoor te zorgen dat hun producten de prestaties van hun machines verbeteren door een betere rijervaring. Hierom zijn nieuwe handmatige en automatische koppelingssystemen ontwikkeld voor trailmotoren, gebaseerd op een aantal door Rekluse ontwikkelde technologieën.

Het nieuwste systeem voor offroadmachines is de RadiusCX, een topklasse automatische koppeling die alle nieuwste technologieën in één product combineert: TorqDrive-wrijvingsplaattechnologie gecombineerd met EXP en Core-technologie voor het koppelingshuis.

Met de TorqDrive-technologie zijn de koppelingsplaten dunner en talrijker, waardoor ze meer koppel en vermogen kunnen overbrengen en tegelijkertijd duurzamer zijn. Dit is een van de grootste voordelen van Rekluse. De koppelingsplaten worden geleverd met specifieke inlegstukken om vroegtijdige slijtage van de koppelingsklok met inkepingen aan de binnenkant te voorkomen.

De TorqDrive-koppelingsplaten hebben ook een specifiek ontwerp voor de voeringen. De frictiepads zijn ontworpen om de oliedoorstroming te vergemakkelijken, met een stalen achterkant in plaats van het aluminium van de originele elementen, zodat ze minder uitzetten wanneer ze opwarmen (tot de helft), waardoor de koppelingsslip verdwijnt die kan optreden wanneer de koppelingen extreem worden belast, vooral bij hoge temperaturen en met onvoldoende motorkoeling.

EXP-technologie gebruikt de middelpuntvliedende kracht van de platen om de koppeling automatisch in en uit te schakelen op basis van het motortoerental. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om in de eerste versnelling te stoppen en opnieuw te starten zonder de koppelingshendel te bedienen. Op dezelfde manier compenseert de koppeling tijdens het rijden het schakelen, wat het rijden aangenamer maakt. Hetzelfde geldt voor de gashendel, met preciezere controle en maximale tractie, wat vooral gewaardeerd wordt bij het nemen van een hindernis, bij lage snelheid op een steile weg of gewoon bij het accelereren op de weg.

Naarmate het motortoerental toeneemt, spreiden de remblokken op de EXP-schijven zich uit door de middelpuntvliedende kracht en naarmate de snelheid toeneemt, worden de remblokken breder en grijpen ze in op de koppeling.

Het resultaat is een toename van het motorkoppel met meer vermogen wanneer dat nodig is, terwijl het niet langer nodig is om in neutraal te schakelen om te stoppen en vervolgens weer te starten. De hendel wordt nu alleen gebruikt om te schakelen. Op dezelfde manier betekent het verbeterde koppel van een Rekluse-koppeling dat je niet meer hetzelfde aantal versnellingen met de keuzehendel hoeft te schakelen, wat de rijervaring verbetert.

Beschikbaar voor: een groot aantal Europese en Japanse MX-machines vanaf 2014

Aanbevolen verkoopprijs: vanaf 1.569,60 euro

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

4 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

5 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

16 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

21 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

21 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

21 uur ago