Test: De SizzApp GPS-tracker voor motorfietsen

Motorfietsen zijn gemakkelijker te stelen dan auto’s. Zeker de off-road modellen hebben amper iets aan boord wat lijkt op een diefstalbeveiliging. Dezer dagen zijn er heel wat GPS-trackers te koop voor de beveiliging van motorfietsen. Omdat we veel goeds hoorden van de in Letland geproduceerde tracker SizzApp, schaften wij ons een toestel aan en gingen ermee aan de slag.

Wat is het?

Dit is wat SizApp zelf zegt: “Controleer moeiteloos de locatie van uw voertuig, sla uw reizen veilig op en deel ze met anderen, beveilig uw motor tegen diefstal, houd het batterijniveau in de gaten en blijf op de hoogte van belangrijke meldingen.”

Het bedrijf uit de Letse hoofdstad Riga ontwierp de tracker met als doel dat je altijd weet waar je motorfiets is en dit zonder dat je verbonden bent aan een abonnement. De SizzApp tracker is geen alarm voor motorfietsen maar dus een toestel dat altijd en overal de locatie van je tweewieler doorgeeft via een app.

Het toestelletje is erg eenvoudig te installeren. De tracker wordt verbonden met de batterij van je motorfiets en een app en klaar is kees. De app is beschikbaar in Google Play (Android-telefoons) en de App Store (iOS-telefoons van Apple). Het toestel maakt verbinding met 4G of 2G (afhankelijk van welk type dat je koopt) en geeft de locatie van je voertuig op deze manier door aan je smartphone.

Wat kan het?

De SizzApp tracker kan heel veel. Naast het feit dat het toestel immer en altijd live de locatie van je motor doorgeeft zijn er nog heel wat features beschikbaar in de app. Je kan de laadtoestand van je batterij (van de motor) bekijken in de app. Linksboven in het startscherm van de app lees je de spanning van de batterij af. In het dashboard van de app zie je ook hoeveel percent de batterij geladen is.

Daarnaast kan je natuurlijk je motor zoeken op een kaart. Wanneer je op de knop “Find your vehicle” drukt gaat (in ons geval) de Kaarten app van de iPhone open en zie je live je motorfiets staan. Ook kan je elkaar volgen indien je vrienden hetzelfde toestel aan boord hebben.

Het toestel laat elke trip die je reed zien op een kaart en het is erg handig dat je van deze trip een gpx-bestand kan maken om te delen met je vrienden. Het toestel monitort je gereden snelheid en zet deze om in een grafiek. Hij houdt je maximum gereden snelheid bij alsook je gemiddelde snelheid. Met de zogenaamde widgets kan je ten alle tijden je dashboard naar believen wijzigen met functies die jezelf belangrijk vindt. Er zijn dus heel wat mogelijkheden om de app te personaliseren.

Hoe monteren?

De montage is erg eenvoudig. Je zoekt een goede locatie voor het toestel dat 70 mm bij 67 mm meet en ongeveer 25 mm dik is. Bevestig het met dubbelzijdige tape (aanwezig op het toestel) en sluit aan op de + en – pool van de batterij. Geschikte batterijen vallen tussen de 10 en 30 Volt waardoor zowel motorfietsen maar eventueel zelfs vrachtwagens (24 Volt) kunnen beveiligd worden. Download de app en maak een account aan in de app en je bent klaar.

De app is erg duidelijk en intuïtief. Updates met nieuwe firmware worden automatisch gedownload. De app voelt erg doordacht aan, het bedrijf heeft duidelijk zorg besteed aan de ontwikkeling van de app want wij vonden onmiddellijk alles terug.

De test

Wij hadden een tiendaagse trip gepland met een GasGas EC250F enduro doorheen het zuidelijk deel van Marokko en vonden het een goed idee om de tracker te testen in de redelijk pittige omstandigheden die we onder de wielen kregen geschoven. Omdat de tracker werkt met GPS-signalen kan je overal ter wereld je motorfiets tracken en dus ook in Marokko. Waarom zeggen we dit? Omdat er ook trackers zijn die gebruik maken van Wifi en Bluetooth en die zijn natuurlijk niet altijd beschikbaar. GPS-signalen zijn altijd beschikbaar en dus zie je altijd in real time de locatie van je motorfiets. Het GPS-signaal wordt via 4G doorgestuurd nar jouw telefoon.

Tijdens onze rit van Foum Zguid naar Zagora deden we een verplichte stop bij de door Dakar-rijders alom bekend garage Sahara Zagora. We parkeerden naast de kant van de weg, dronken een met veel eer uitgeschonken muntthee en gingen dan een hapje eten. Abdul, de uitbater van de garage, verplaatste tijdens onze lunch de motor tot in de garage waardoor we meteen een pushnotificatie kregen op onze smartphone. Ook worden deze mededelingen weergegeven op de Apple Watch. Handig! Elke dag konden we onze motor lokaliseren als we deze achterlieten om te voet andere paden te bewandelen. Het toestel bleef foutloos onder alle omstandigheden.

We deden zware offroad-ritten maar de trillingen en felle schokken hadden geen invloed op de werking van het toestel. Stof en water zijn geen probleem voor de SizzApp want het toestel is IP67 waterdicht. Na de montage van het toestel deden we een test door de voedingskabel over te knippen (dit om een diefstal te simuleren) en binnen de 20 seconden kregen we een notificatie binnen dat de batterij werd afgekoppeld. Perfect!

Zijn er ook nadelen?

Ja, maar die wegen niet op tegen de voordelen. Wanneer je motor wordt gestolen en het toestel afgekoppeld zou worden van de batterij is er nog altijd een interne batterij die gedurende drie uur het toestel onder spanning houdt om de locatie te blijven doorgeven. Wanneer je jouw motor gedurende langere tijd niet gebruikt zal de batterij van de motor, afhankelijk van de capaciteit, tussen drie en vier weken geladen blijven.

U dient dus uw motor aan een druppellader te hangen maar de meeste motorrijders hebben dit zeker in hun garage liggen. De tracker heeft altijd een verbinding met een batterij nodig. Dat betekent dat uw crossmotor zonder batterij niet kan uitgerust worden met dit toestel.

 

Conclusie

We hebben al een aantal trackers getest op motorfietsen en deze SizzApp uit Riga steekt er met kop en schouders bovenuit. Het toestel zit vol met handige functies die een motorrijder voorzien van heel wat info. Het belangrijkste is natuurlijk dat je weet waar je motor is en dat je altijd wordt gewaarschuwd als er iemand zit te klooien aan je machine. Het toestel is met zorg ontwikkelt en krijgt regelmatig updates die er toe doen.

Zo vinden we het delen van routes via een GPX-bestand erg handig. De SizzApp is een tracker van hoge kwaliteit die doet wat het belooft. Je kan twee versies aanschaffen, eentje die werkt met 2G (225 €) en eentje dat werkt met 4G (275 €). Wij adviseren het toestel met 4G omdat 2G niet meer overal beschikbaar is. Je hoeft je geen zorgen te maken over een abonnement, dat is er gewoonweg niet. Je schaft het toestel gewoon aan, er zijn geen bijkomende kosten.

De SizzApp tracker koop je online via de website van het bedrijf: https://www.sizzapp.com

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

15 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

19 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

21 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

22 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago